handdator

Visa fullständig version : Fotbollsbråket i Danmark


Jet
2005-05-02, 23:40
Det har ju varit en del tjafs om polisens agerande i Danmark ang:

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10118004

Eftersom jag jobbat en del på matcher så intresserade det hela mig. Förvisso kan jag väl anses partisk, då ordningsmakten alltid har rätt,haha, men jag har faktiskt kollat videon de har lagt upp och kommit fram till följande:

Man ser en publikvärd peka mot någon/någonting och sedan rör han sig ditåt(förmodligen för att säga ifrån till någon).
I nästa klipp ser man polisen göra en sk. "chock", dvs avancera kraftigt framåt, gripa en kille och sedan "boxa" tillbaka, dvs de går stötvis baklänges.

Vad som händer innan "chocken" kan man ju fråga sig....

När polisen gjort första vågen börjar det regna dricka, muggar och skit över dem. Naturligtvis är några fräckisar framme och visar sig på styva linan, faktiskt så var en av de killarna nära att bli gripen i första "chocken" men de kommer inte åt honom.

Filmen klippt igen, och startas precis när polisen gör en ny "chock", och lyckas gripa den kille de missade första gången, sedan "boxar" de återigen bakåt....

I artikeln nämns det ju hur mycket stryk alla har fått, men ser man filmen så avancerar polisen över 3 rader och ca 20 meter, och inga människor är "liggande blodiga" och allt vad de säger...

Är det någon annan som har sett filmen och tycker som jag att de INTE verkar använda för mycket våld, eller är det jag som är "arbetsskadad"?

Seriöst alltså?

Yankeee
2005-05-03, 04:39
Ser inte heller problemet. Iom att de har klippt i filmen är den knappast trovärdig.

palme
2005-05-03, 07:35
Som vanligt så är snuten skoningslös...är ju inte första gången de springer upp på fotbollsläktare helt utan anledning och bara "chockar".

daja
2005-05-03, 08:48
har inte sett filmen men såg matchen på tv och händelserna utspelade sig under minst 5-10 minuter så jag tycker inte filmen du berättar om verkar återspegla verkligheten på ett nyanaserat sätt. Det finns ett antal artiklar och filmer om denna händelse där man ska kunna se flera tydliga batongslag mot huvud. Var också en malmö-supporter som slogs medvetslös och fick föras blödande till sjukhus med ett 5 cm långt jack i skallen åsamkat av en civilpolis på läktaren.
Jag trodde precis som de flesta andra att det hela var ett huliganbråk men efter att i stort sett alla som sett filmerna verkat chockerade över polisens framfart undrar man ju hur det egentligen ligger till. Det är ytterst ovanligt att klubbarnas representanter går in och anklagar polisen och nästan försvarar klacken, men detta har ju skett i detta fallet. FCK har kallat till möte med MFF, polisen osv efter att ha blivit "chockad" av videon.
Ska tillägga att det inte berör mig ifall en "huligan" får ett slag i skallen, men om det svingas mot allt och alla i en klack för att ett fåtal bråkar e man ju snett ute om man vill stävja våldet.

skaparn
2005-05-03, 09:18
Jag tycker det är lite svårt att avgöra från en film. Man skulle nog varit där för att få en bättre uppfattning om händelser före/efter. En icke namngiven huligansida kommenterar dock saken på ett underfyndigt sätt.

Malmö klacken har de senaste åren byggt upp en smådryg attityd som man inte har täckning för. Händelserna på Parken hade aldrig hänt en klubb med en stor ligistorganisation bakom sig. Dessutom har supportrar motarbetat arbetet med att bygga upp en sådan organisation i Malmö. Det här var priset man fick betala. Händelserna påminner också en hel del med de som IFK Göteborgs anhängare fick utstå av Svenska Fotbollsförbundets egna ordningsvakter under den Svenska Cupfinalen i höstas. Även då led en klack svåra smärtor och prestigeförluster i avsaknad av grabbar som kan och vågar stå upp för sin klubb och som inte springer och gömmer sig när det hettar till.

mini
2005-05-03, 09:31
En icke namngiven huligansida kommenterar dock saken på ett underfyndigt sätt.

Heja firmorna, vad är oprovocerat våld mot en prestigeförlust?

Jense
2005-05-03, 09:36
Jag tycker det är lite svårt att avgöra från en film. Man skulle nog varit där för att få en bättre uppfattning om händelser före/efter. En icke namngiven huligansida kommenterar dock saken på ett underfyndigt sätt.


säg vilken url tack

barry_zvn
2005-05-03, 09:54
säg vilken url tack


http://www.sverigescenen.se/2005.html

?

MiNaX
2005-05-03, 14:26
Det har ju varit en del tjafs om polisens agerande i Danmark ang:

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10118004 osv....

Har klippet blivit borttaget eller är det bara jag som inte kan hitta det?
Om det är borta, finns det någon som har klippet och kan lägga upp det nånstans så man får se det?

Tigerkotten
2005-05-03, 14:44
Har klippet blivit borttaget eller är det bara jag som inte kan hitta det?
Om det är borta, finns det någon som har klippet och kan lägga upp det nånstans så man får se det?

http://www.aftonbladet.se/atv/index.html?catID=26&clipID=654

Jolene
2005-05-03, 14:55
Supporterpoliser är inte bättre än supportrarna, de gör samma sak men får betalt för det. Dom tycker nog bara att det är kul, varför skulle de annars söka sig till just denna gren av det breda polisiära yrket?

Biceps
2005-05-03, 15:19
Det ser ju ganska brutalt ut när poliserna tjongar batongen i nån där på filmen. Dock framgår ju inte av filmen vad personen i fråga gjort mot polisen ögonblicket innan. Ser ut som självförsvar mot de som slår efter poliserna, men det är svårt att se på filmen... Men det räcker ju att se filmen för att inse att det kommer gå att sälja bra i kvälltidningarna.

Yankeee
2005-05-03, 15:47
Supporterpoliser är inte bättre än supportrarna, de gör samma sak men får betalt för det. Dom tycker nog bara att det är kul, varför skulle de annars söka sig till just denna gren av det breda polisiära yrket?

Du är ganska smart va?

Följdfråga: Så poliser som sysslar med barnporr gör det för att de gillar att se barn med en *** i munnen?

Jolene
2005-05-03, 16:01
Du är ganska smart va?

Följdfråga: Så poliser som sysslar med barnporr gör det för att de gillar att se barn med en *** i munnen?
Ja jag är rätt smart.

Slåss är kul. Barnporr är inte kul.

Lite offtopic kanske...

Yankeee
2005-05-03, 16:02
Ja jag är rätt smart.

Slåss är kul. Barnporr är inte kul.

Lite offtopic kanske...

Jo, det märks.

Tycker du ja.

Nej?

Jolene
2005-05-03, 16:05
Jo, det märks.

Tycker du ja.

Nej?
Härlig argumentationsförmåga, blir personligt på en gång...

Yankeee
2005-05-03, 16:07
Härlig argumentationsförmåga, blir personligt på en gång...

Beror på hur man tolkar det?