handdator

Visa fullständig version : Rätt energigivning inför sprinterlopp


Johan_P
2005-05-02, 21:16
Det är strax tid att vara med på ett lopp i skolan på ca 6 km. Jag vill ge en bra prestation och har tränat upp konditionen mycket den senaste tiden. Nu till min fråga... jag hade tänkt äta pasta kvällen innan, och sedan en banan + destroxol (druvsocker alltså) precis innan loppet. Jag hoppas det kommer ta ca 30-40 min att löpa hela.

Kommer detta hjälpa till så jag inte känenr mig så trött, eller ska jag ändra på något så det ser annorlunda ut?


Tacksam för snabbt svar, loppet är på onsdag

__thastrom__
2005-05-02, 21:30
vad jag vet så ska du inte äta snabba kolhydrater innan och det e där i banan och druvsocker så ladda upp med långsamma några timmar innan loppet

King Grub
2005-05-03, 05:10
Många svarar med bättre prestation efter intag av snabba kolhydrater strax innan träning eller tävling. Du bör dock testa på dig själv på träning så du vet hur du reagerar, om du inte vanligtvis använder det upplägget, inte prova första gången när det gäller.

Annars tror jag inte du kan påverka maxprestation något speciellt genom något kostomlägg. Bara se till att du är laddad med kolhydrat, men inte för laddad, så du känner dig tung i stället.

Johan_P
2005-05-03, 14:17
Annars tror jag inte du kan påverka maxprestation något speciellt genom något kostomlägg. Bara se till att du är laddad med kolhydrat, men inte för laddad, så du känner dig tung i stället.

Precis. Jag vill inte känna mig för tung eller för trött. Hur mycket pasta ska jag äta nu kvällen innan loppet? Det är på morgonen kl. 8 ungefär, så kan inte äta några timmar innan (om jag inte äter i sömnen).

Kommer för mycket protein/fett göra mig trött på något vis? Om kroppen skulle arbeta på att bryta ner saker och ting i onödan? Tacksam för snabbt svar :bow: