handdator

Visa fullständig version : Fundering kring hur jag bör träna musklerna


thomast
2005-05-02, 20:29
Fråga 1:
Som jag har förstått det ska man bara behöva köra en övning på tex biceps för att stiumlera muskeltillväxt. Finns det någon fördel att köra flera övningar på samma muskel?

Fråga 2: Detta är mitt nya träningsschema, bör jag flytta om det på något sätt? (Tänker mest på att det kanske inte är så smart att belasta kroppsdelar som behöver vila)

Dag 1: Rygg och axlar.
Dag 2: Mage och bröst.
Dag 3: Ben och vader.
Dag 4: Armar.


Fråga 3: Kan jag lägga in ett bröstpass extra på "dag 4" utan att det blir några problem? Vad skulle det innebära för muskelutvecklingen i bröstpartiet?

EDIT:
Fråga 4: När jag tex lyfter vikter brukar jag göra det relativt långsamt för att det ska bli tyngre för att sedan hålla emot påväg ner. Är det bra att göra så? Eller ska man vara explosiv på väg upp och sedan hålla emot på vägen ned? Vad är bäst?

Tack på förhand!

:MrT:

Froddan
2005-05-02, 21:23
Fråga1: Framsidan överarm består inte enbart av Biceps Brachii, där finns även Brachialis som man kan få bättre kontakt med snett handgrepp. Sen är Biceps Brachii - som det latinska namnet antyder - tvåhövdad, och den generella regeln är att med smalt grepp tränas huvudsakligen biceps långa huvud och med brett grepp det korta huvudet.


Fråga 2: Jag tycker personligen att det är bättre att korta ner det till tre pass och köra:

Pass 1 - Mage, bröst, biceps, triceps.
Pass 2 - Ben, vader.
Pass 3 - Rygg, axlar.

Det medför två fördelar: 1) Du kan köra en kontinuerlig veckorutin som möjligör minst en dags vila mellan passen. 2) Det ger mer utrymme för konditionsträning, vilket inte är optimalt att träna samma dag som styrketräningen.


Fråga 3: Det finns i mina ögon inga fördelar att träna bröst oftare än några andra muskler! Det kommer antingen leda till överträning eller oproportionerlig styrka/volym.

Men om du vill träna bröst i det passet _istället_ för i det andra så är det inga problem, så länge du inte tränar triceps först. Då riskerar du att inte kunna anstränga bröstet full ut i övningar där en redan tränade och uttröttade tricps måste medverka och orkar då inte lika mycket som bröstet.


Fråga 4: Det beror på vad du vill uppnå med träningen. Men även när du vet det finns det olika teorier. Jag vill uppnå explosivitet kör tungt med få reps. Jag tar i så jag håller på att bajsa på mig och orkar bara koncentrera mig på att vikten ska upp, inte hastigheten den lyfts – kan man tänka och påverka det kör man enligt min mening för lätt. På nedvägen kan det dock vara bra att träna lite excentriskt och inte släppa den handlöst.


Edit: Är för trött för att formulera en vettig mening. Du får nöja dig med det här svamlet. :D