handdator

Visa fullständig version : Mat efter drinken.


Slartibartfast
2005-05-02, 18:30
Jag brukar ta en liter minimjölk 45 minuter efter drinken och vanlig mat ytterligare 45 minuter senare. Nu undrar jag, om man har tidsbrist, kan man ta mjölken och maten tillsammans en halvtimme efter drinken, eller blir det överbelastning och dåligt upptag?

King Grub
2005-05-02, 19:13
Det är betydligt sämre att ta 60 gram protein ett mål än 30 gram två mål. Du kan bara få anabol stimulans av en viss mängd aminosyror per mål; ytterligare anabol effekt måste komma från nästa mål. Ett överskott på en gång oxiderar.

Slartibartfast
2005-05-02, 19:20
Äsch. Det var det jag antog. Får försöka tänka ut nåt annat.

Slartibartfast
2005-05-02, 19:24
Hur vore det om jag tog den riktiga maten efter ca 45 minuter och sen tog mjölken efter ytterligare 45 minuter, alltså bara svänger på det. Det är betydligt lättare att ta med en liter mjölk än en massa mat.

Eller borde man vänta en minst timme mellan "målen"?

Har det någon skillnad med mjölkens II om man tar den först eller sist?

King Grub
2005-05-02, 19:30
Hur vore det om jag tog den riktiga maten efter ca 45 minuter och sen tog mjölken efter ytterligare 45 minuter, alltså bara svänger på det. Det är betydligt lättare att ta med en liter mjölk än en massa mat.

Det fungerar säker alldeles utmärkt.

Eller borde man vänta en minst timme mellan "målen"?

Det låter helt okej med 45 minuter mellan målen närmast följande träning.

Har det någon skillnad med mjölkens II om man tar den först eller sist?

Inte mjölken i sig; däremot är känsligheten som störst närmast efter träning. Det är inget som borde spela någon roll närmaste tiden efter träning det heller. Och kasein stimulerar proteinsyntesen i princip likvärdigt med vassle. Drick mjölken tillsammans med annan mat blir insulinsvaret större än för varje livsmedel för sig.

Slartibartfast
2005-05-02, 19:35
Superbt! Tack! :thumbup:

SeWs
2005-05-02, 21:59
är det bara två timmar efter träning som maten är särksilt viktig eller är det 4h ?
sen om jag inte uppfattat det helt fel så skulle väl kolhydraterna vara hyffsat snabba?

skeletron
2005-05-02, 22:28
Tror att det gäller följande 4h, och jag försöker äta något med högre GI de första målen efter träningen tillexempel, och två mål med lite högre GI efter dessa.

är det bara två timmar efter träning som maten är särksilt viktig eller är det 4h ?
sen om jag inte uppfattat det helt fel så skulle väl kolhydraterna vara hyffsat snabba?

SeWs
2005-05-02, 22:34
mm försökt köra så också och typ avsluta med ett riktigt mål mat, känns vettigt

King Grub
2005-05-03, 04:41
Musklerna blir insulinresistenta cirka 2 h efter träning. Att fortsätta trycka i sig massor av snabba kolhydrater då kan inte vara bra. Så mycket glykogen tömmer man inte av styrketräning heller.