Visa fullständig version : Snabba kolhyderater, mjölk och vatten
Har letat bland "Best of Kolozzeum" men inte hittat svar på följande frågor: (är det så att det finns svar där så får ni gärna smiska och lägga upp en länk)
1. När man ska inta snabba kolhyderater precis efter träning finns det någon olika kvalitet av typen 'snabba kolhyderater'? T.ex. spelar det någon roll om man äter råsocker, godis, banan eller något gainer-pulver, förutsatt att det totala kolhyderatintaget blir det samma? Och om det finns en skillnad, spelar den någon roll, och vad föreslår ni för slags kolhyderater i så fall? (Gillar inte banan, *spy* )
2. Mjölk, själv föredrar jag rödmjölk p.g.a smaken men på alla träningssidor står det ofta t.ex. "blanda med minimjölk" för t.ex. gainers. Bör man dricka lätt/mini-mjölk även om man inte deffar?
3. Jag har hört att det ska vara väldigt bra att dricka mycket vatten, även om man inte använder keratin. Ungefär hur mycket skulle ni rekommendera att man dricka, eller bör man bara ta det lungt och endast dricka när man är tröstig.
Tack!
WHITEFOLKS
2005-05-02, 18:02
1. Snabbast möjliga kolhydrater. Vitargo/maltodextrin/druvsocker är bra alternativ.
2. Fett slöar ner magsäckstömningen vilken man självklart inte vill ska ske i samband med träning då man vill ha i sig energin så fort som möjligt. Om du får "plats" med röd mjölk i dina dagliga kalorier så är det väl inget större problem förrutom att mjölk innehåller mestadels mättat fett.
3. Det är väl ett par liter som är rekommenderat? Drick när du känner för det och lite mer i samband med ansträngning så borde det funka rätt bra.
King Grub
2005-05-02, 18:19
1. Rankinglistan är något liknande:
1. Vitargo/amylopektin
2. Maltodextrin
3. Dextros
Här blir det plötsligt en stor skillnad till...
4. O'Boy
5. Strösocker
6. Stärkelsebaserade, högglykemiska kolhydrater som cornflakes, pulvermos, riskakor, t ex.
2. Vatten är bättre än mjölk, om du har ett bestämt antal gram protein och kolhydrat att fördela.
Mjölken påverkar inte vasslets upptag, men om mjölkens långsamma proteiner och långsamma kolhydrater "stjäl" plats i drinken är det inte så bra. Vatten är bäst. Mjölk gör inte att något tas upp snabbare eller bättre.
Ok, tackar så mycket! :thumbup:
Kan man hitta Vitargo/amylopektin, Maltodextrin, Dextros i några vanliga billiga livsmedel? Druvsocker vet jag inte vad det kostar, men låter inte så billigt/g. Hur mycket kolhyderater bör man få i sig efter träning?
Lite OT, men jag tänkte undvika att skapa ännu en tråd:
Jag räknade ihop mitt dagliga intag och det kom till:
Protein: 128,5 g
Kolhyderater: 296 g
Fibrer: 41 g
Fett: 80,7 g
Energi: 10428,7 kJ (~ 2458 kcal ?)
Fett och energin blev nog lite högre än verkligheten, eftersom jag slog ut medelvärdet på mitt kött, och jag äter sällan bacon vilket har betydligt högre värde. Men omkring dessa siffror ligger det, det verkar lite högt (fett och energi?) eller vad tror ni? (Detta är en vanlig dag, utan träning+gainer)
EDIT: Finns det någonstans jag kan räkna ut ungefär hur många kcal/kJ jag behöver / dag. Hittade länken till http://www.caloriesperhour.com/ men det är endast för själva träningen. Kan man räkna ut ett genomsnittlig intag / dag om man aktivt styrketränar?
Ok, tackar så mycket! :thumbup:
Kan man hitta Vitargo/amylopektin, Maltodextrin, Dextros i några vanliga billiga livsmedel? Druvsocker vet jag inte vad det kostar, men låter inte så billigt/g. Hur mycket kolhyderater bör man få i sig efter träning?
Lite OT, men jag tänkte undvika att skapa ännu en tråd:
Jag räknade ihop mitt dagliga intag och det kom till:
Protein: 128,5 g
Kolhyderater: 296 g
Fibrer: 41 g
Fett: 80,7 g
Energi: 10428,7 kJ (~ 2458 kcal ?)
Fett och energin blev nog lite högre än verkligheten, eftersom jag slog ut medelvärdet på mitt kött, och jag äter sällan bacon vilket har betydligt högre värde. Men omkring dessa siffror ligger det, det verkar lite högt (fett och energi?) eller vad tror ni? (Detta är en vanlig dag, utan träning+gainer)
EDIT: Finns det någonstans jag kan räkna ut ungefär hur många kcal/kJ jag behöver / dag. Hittade länken till http://www.caloriesperhour.com/ men det är endast för själva träningen. Kan man räkna ut ett genomsnittlig intag / dag om man aktivt styrketränar?
Utan att veta vad du väger, hur lång du är och hur pass vältränad du är så är det svårt att säga. låter som normala siffror alltihop.
Ser inga problem med fettmängden om den kommer från någorlunda vettiga fettkällor
Utan att veta vad du väger, hur lång du är och hur pass vältränad du är så är det svårt att säga. låter som normala siffror alltihop.
Ser inga problem med fettmängden om den kommer från någorlunda vettiga fettkällor
167 cm / 51 kg. Står i min journal :em:
Ska lägga upp ett mer detaljerat matschema där så fort jag fått den excelenta excel-mallen att fungera.
EDIT: Går lite on-topic igen, och betonar min förra fråga
"Kan man hitta Vitargo/amylopektin, Maltodextrin, Dextros i några vanliga billiga livsmedel?"
Chandler
2005-05-02, 19:53
"Kan man hitta Vitargo/amylopektin, Maltodextrin, Dextros i några vanliga billiga livsmedel?"
Knappast i betydande mängder. Köp ett tillskott; om du vill komma billigt undan är druvsocker det billigaste.
Ok, tack! Billigt undan är det jag vill komma. ;)
Ungefär hur mycket druvsocker behöver man efter ett pass? En protein-portion, motsvarar ju ofta 20-30 g protein, ska man ha ungefär lika mycket kolhyd. eller snarare dubbel så mycket?
King Grub
2005-05-02, 20:04
Ok, tack! Billigt undan är det jag vill komma. ;)
Ungefär hur mycket druvsocker behöver man efter ett pass? En protein-portion, motsvarar ju ofta 20-30 g protein, ska man ha ungefär lika mycket kolhyd. eller snarare dubbel så mycket?
Runt 0.8 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt är en vettig siffra att utgå från.
Dextropur (druvsocker) hittar du i pulverform på sockerhyllorna i vilken livsmedelsbutik som helst; cirka 20 kronor för 400 gram.
Dextropur (druvsocker) hittar du i pulverform på sockerhyllorna i vilken livsmedelsbutik som helst; cirka 20 kronor för 400 gram.
Alternativt så köper du druvsocker i bryggeriaffär för en femtedel av det priset.
20 kr för 400 g är inte speciellt farligt, om jag behöva c:a 40-50g / gainer. Det är 2 kr / gainer, vilket jag kan leva med.
Tackar så jättemycket för hjälpen! *yourock*
EDIT: Den som vill får gärna hjälpa mig med detaljerna på mitt matschema, i min journal (länk i signatur).
hammer95
2005-05-02, 21:04
1. Rankinglistan är något liknande:
1. Vitargo/amylopektin
2. Maltodextrin
3. Dextros
Här blir det plötsligt en stor skillnad till...
4. O'Boy
5. Strösocker
6. Stärkelsebaserade, högglykemiska kolhydrater som cornflakes, pulvermos, riskakor, t ex.
2. Vatten är bättre än mjölk, om du har ett bestämt antal gram protein och kolhydrat att fördela.
Amylopektin finns i vete samt vitt ris är snabbt har jag läst, men jag visste inte att det gick att jämföra med vitargo.
Ursäkta att jag frågar, men var kan man köpa amylopektin? Någon som vet?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.