handdator

Visa fullständig version : Ska man


Diana
2005-05-02, 17:16
värma eller kyla???

Dipshit
2005-05-02, 17:17
orkar inte leta eller?

kyl först.. men inte med is..
och inte för länge..

OMMMMMMMMM det nu va va du ville veta.. *rolleyes*

Diana
2005-05-02, 17:18
om fotjäveln gör ont på ett mystiskt sätt?
(bara för att klargöra??)

Diana
2005-05-02, 17:19
orkar inte leta eller?

kyl först.. men inte med is..
och inte för länge..

OMMMMMMMMM det nu va va du ville veta.. *rolleyes*

jomenvisst? inte is? varför? oj fan ja som kylde me is heeela dan igår? kommer de gå åt helvete nu?hehe

Bjorne
2005-05-02, 17:19
Tror det är bättre att att masera upp värme, för att transportera dit så mycket blod som möjligt istället.

hallar
2005-05-02, 17:21
RICE

Rest; Ice; Compression; Elevation

Det brukar fungera på det mesta.

Diana
2005-05-02, 17:21
om skiten dunkar av ondska då? känns ju helfel att värma men ja kanske bör lita till er expertis?

nemd
2005-05-02, 17:21
Lägg upp foten högt på några kuddar eller nåt..

Frazze
2005-05-02, 17:22
Ingetdera, bara ett hårt förband, lite beroende på vad du gjort, om du exempelvis stukat den är det otroligt dumt med värme, så som med alla blödningar, inflammationer och liknande. Kyla, tja, det verkar mest bara onödigt, visst, det blir lite mindre blodtillförsel, men det kommer mer när du tar av kylan.


inte med is för att du kan få köldskador, is med några varv handduk mellan funkar bra.

Diana
2005-05-02, 17:25
jo de kan man ju fråga sej de kom smygande när ja minst anade de och här sitter ja nu i min rullstol och lider? men jaja ska testa me mera is och kanske höjja den? hmm ja förhoppningsvis känner man kanske innan man börjar dra på sej nåra köldskador?

Diana
2005-05-02, 17:26
aaah ja såklart me handuk emellan annars blir de ju mindre bekvämt!

Dipshit
2005-05-02, 17:27
trodde du bränt dig och ville veta snabbt.. jaja ;)

Frazze
2005-05-02, 17:27
En liten fråga; vad tror ni isen ska ha för verkan?

edit: förutom om hon nu hade bränt sig

Diana
2005-05-02, 17:28
hehe nä sån tur har ja inte?

Grahn
2005-05-02, 17:28
Otroligt informativt topic och intialpost, verkligen ett bra sätt att be om råd och hjälp. *rolleyes*

Diana
2005-05-02, 17:29
njaa att foten blir kallare och dunkar mindre? känns iaf bättre efteråt? men de kanske är en falsk liten säkerhet man vaggar in dej i...?

Diana
2005-05-02, 17:30
jomenvisst?

Frazze
2005-05-02, 17:33
njaa att foten blir kallare och dunkar mindre? känns iaf bättre efteråt? men de kanske är en falsk liten säkerhet man vaggar in dej i...?
definitivt. Tillfälligt lokalbedövande, ockås känns det värre sedan... ;)

Diana
2005-05-02, 17:39
oj ere sant? fick just höra att du är en expert inom området så ja tar ditt ord på det vännen! tack! :thumbup:

Karate_kid
2005-05-02, 17:54
först efter tredje posten fattade ja vad det handlade om. Diana, skärpning..

Jag kan slicka lite på foten din, så kanske det blir bättre ?

Om inte, ta lite is :D

Diana
2005-05-02, 18:45
Jomenvisst de skulle ju va heltförträffligt kära du!

Kwon
2005-05-02, 19:29
Har du slagit i foten?

Karate_kid
2005-05-02, 19:34
Jomenvisst de skulle ju va heltförträffligt kära du!


Du vet ju var jag bor..

Cilia
2005-05-02, 21:16
från min basketkarriär som bestod av konstanta stukade fötter och därefter den nedstucken i en papperskorg med kallt vatten lärde jag mig att det är viktigt att kyla direkt. Att kyla långt i efterhand har ingen direkt effekt annat än möjligtvis att det bedövar men ingen annan.

Nu finns det väl sjukgymnaster och annat löst folk här på forumet som kan förklara vad som händer i kroppen när en led stukas.

kroy
2005-05-02, 21:38
värma eller kyla???

du kanske hade velat berätta vad det handlar om (ja, jag har ju fattat nu, men ändå) samt beskrivit förloppet som lett till att du fått ont..
har du stukat, vridit, fått smäll, hällt kokvatten eller vad har du gjort med foten?

jag har nog aldrig sett en så icke informativ fråga/topic, varken här på kolo eller annanstans på nätet..

gör om - gör rätt, som det så fint heter ;)

Frazze
2005-05-02, 21:57
från min basketkarriär som bestod av konstanta stukade fötter och därefter den nedstucken i en papperskorg med kallt vatten lärde jag mig att det är viktigt att kyla direkt. Att kyla långt i efterhand har ingen direkt effekt annat än möjligtvis att det bedövar men ingen annan.

Nu finns det väl sjukgymnaster och annat löst folk här på forumet som kan förklara vad som händer i kroppen när en led stukas.

Frågan är ju om det ens är vettigt att kyla direkt? En hårt förband räcker.

Cilia
2005-05-03, 09:57
Frågan är ju om det ens är vettigt att kyla direkt? En hårt förband räcker.
fast jag hörde att båda i kombination är bäst.
tror tom att jag hörde det för inte så länge sedan att kylan hindrar blödningen eller så. Men jag kan för lite om kroppen för att kunna svara säkert.

Frazze
2005-05-03, 12:13
fast jag hörde att båda i kombination är bäst.
tror tom att jag hörde det för inte så länge sedan att kylan hindrar blödningen eller så. Men jag kan för lite om kroppen för att kunna svara säkert.
Det är delvis sant, kylan får kapillärerna att dra ihops sig=mindre blod kommer till foten=mindre blödning. Men förr eller senare tar du bort kylan, och får en omvänd effekt som blir värre än det skulle blivit från början. Blodet kommer att forsa ner i foten.

Lucas
2005-05-03, 12:26
lägg till ett P till rice

P.R.I.C.E

Pressure
rest
ice
compression
elevation

Andyh
2005-05-03, 13:39
lägg till ett P till rice

P.R.I.C.E

Pressure
rest
ice
compression
elevation

och vad betyder compression då???

Lucas
2005-05-03, 13:54
kanske borde förklarat bättre först

det med pressure är att man ska lägga tryck på det DIREKT efteråt, gärna punkttryck där blödningen är. (en halvmåneformad bit skumgummi kring fotknölen oftast) lindningen ska sitta på 20-30min .
dauerbindan ska vara utdragen till 100% elasticitet

det med compression sen är att man kan ha en dauerbinda lindad med 50% utdragen elasticitet bara för att undvika någon ytterligare blödning dagarna efter då du börjar gå på den.

kyla gör inte så stor effekt förutom att det är lite bedövande. har t.om hört att det blir värre av att kyla eftersom att sen då det blir varmt igen så pumpas ännu mer blod ut

allt enligt min fysiologilärare/sjukgymnast

obesogen
2005-05-03, 13:59
Det är delvis sant, kylan får kapillärerna att dra ihops sig=mindre blod kommer till foten=mindre blödning. Men förr eller senare tar du bort kylan, och får en omvänd effekt som blir värre än det skulle blivit från början. Blodet kommer att forsa ner i foten.

Frasse har rätt.
Om det nu är en lätt stukning, försök komma upp och röra på foten snarast möjligt, även om det gör lite ont.