handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med flickvännen.


thomast
2005-05-02, 15:31
Efter ett antal misslyckade försök till viktminskning har min flickvän vänt sig till mig för hjälp. Inte för att jag kan mer än henne utan för att hon känner att hon behöver någon som bestämmer. Det är enklare att lura sig själv...

Hon är 20 år, 172 cm lång och väger 75-76 kg. De största problemet med henne är att hon äter för dåligt. En vanlig dag (alltså inte en ätardag) får hon i sig mellan 900-1300 kcal. Hon borde ligga på 1500. Hon tycker att hon går och trycker i sig mat hela tiden och hon är aldrig hungrig. Ett lika stort problem är träningen. Hon är lat helt enkelt. Det är jättesvårt att motivera henne till att träna. När hon väl börjar kan hon träna regelbundet i ungefär en-två veckor och sen kommer alltid något i vägen.

Det handlar inte om okunnighet, hon kan en del om kost och träning men ändå går det inte för henne.

Hur ska jag motivera henne att träna? Att säga att vi kan träna tillsammans hjälper inte. Har ni förslag på ett träningsschema åt henne? Vi har en träningscykel hemma som hon avskyr. Hennes kondis är verkligen botten och blir det för jobbigt lägger hon av direkt. Jag säger till henne att hon klarar mer än hon tror men hennes självförtroende är lika med noll. Hur ska jag hjälpa henne att få i sig det hon behöver? Hon vet ju att hon måste äta för att gå ner i vikt men det känns dumt att tvinga i henne mat. Hur kan ett bra matschema för henne se ut?

KIRE
2005-05-02, 16:04
Ta med henne och testa en massa olika aktiviteter där man kan aktivera kroppen. Det är bara att använda fantasin och leta i tidningen/på nätet efter aktiviteter/klubbar. Testa allt möjligt ända tills hon hittar något hon verkligen gillar att göra. Först då kommer hon kunna motivera sig att köra den aktiviteten regelbundet och få resultat.

När det gäller maten så kommer hon nog inte gå ner i fett om hon äter mer än i dagsläget. Man brukar försöka äta mindre om man vill tappa i vikt. Eller äta lika mycket och träna mera.

Försök räkna ut hennes energiförbrukning och väg sedan upp all mat i en vecka så ni får koll på hur det egentligen ligger till med energiförbrukning vs energiintag.

Om din tjej inte vill bli elitidrottare utan bara leva ett mer hälsosamt och trivsamt liv så behöver hon egentligen inte träna speciellt mycket. Ett par pass i veckan räcker fint, kombinera detta med RÄTT MÄNGD av en bra kost som innehåller så lite konstigheter som möjligt så hon kan förändra kosten till det positiva på lång sikt. Strunta i att röra till det med GI, olika proteinkällor osv. Se istället till att energimängden stämmer och därefter att mängden av de olika näringsämnena stämmer hyffsat i förhållande till varandra. Sen väljer ni livsmedel som hon gillar och har möjlighet att äta av regelbundet i framtiden. Det är ingen mening att lägga upp ett optimalt kostschema som ni följer i en vecka och sedan skiter i för att det var för jobbigt att räkna, väga, handla, tillaga osv osv.. Hyffsat käk i rätt mängd räcker fint för alla som inte har tävlingsambitioner.

Lizzie
2005-05-02, 16:39
1500 kcal låter lite det oxå måste jag säga, fast hon inte tränar. Om hon nu äter 900 kcal om dagen, hur kommer det sig då att hon väger 75 kg fortfarande? Är det så att hon äter lite till, som hon kanske inte berättar för sin pojkvän?

thomast
2005-05-02, 16:53
Tack för svaren!

Har ni inte hört talas om svältläge? Kroppen ställer in sig på att få lite energi och vägrar alltså göra sig av med mer än den behöver. Och tro mig, hon äter inte mer än jag vet om (vore ju dumt eftersom både hon och jag strävar efter att hon ska äta mer). Vi har räknat ut hennes energiförbrukning och den ligger på ungefär 2000 kcal/dag. Alltså borde hon ligga på runt 1500 kcal för att förlora ½ kg i veckan. Vad hon äter nu mäter hon med hälsovakten.

KIRE: Hur kan du rekommendera att någon som snittar 1000 kcal om dagen ska äta mindre? Har jag missförstått dig?

WHITEFOLKS
2005-05-02, 17:17
Äta mindre ska hon absolut inte göra. Det är något som är jättemärkligt om hon inte går ner på det hon äter, är nog bäst att ni kontrollräknar allt en eller två gånger. Sen får ni väl sätta igång med långa promenader för att iaf komma igång på något sätt.

KIRE
2005-05-02, 17:17
Tack för svaren!

Har ni inte hört talas om svältläge? Kroppen ställer in sig på att få lite energi och vägrar alltså göra sig av med mer än den behöver. Och tro mig, hon äter inte mer än jag vet om (vore ju dumt eftersom både hon och jag strävar efter att hon ska äta mer). Vi har räknat ut hennes energiförbrukning och den ligger på ungefär 2000 kcal/dag. Alltså borde hon ligga på runt 1500 kcal för att förlora ½ kg i veckan. Vad hon äter nu mäter hon med hälsovakten.

KIRE: Hur kan du rekommendera att någon som snittar 1000 kcal om dagen ska äta mindre? Har jag missförstått dig?

Förbrukar hon 2000 och äter 1000 så skulle hon tappat vikt snabbt.
Alltså stämmer inte dina siffror.

Om hennes basala metabolism är nedreglerad pga svält under lång tid så
måste du ju räkna med det när du räknar ut energibehovet.

Jag vet inte vad det egentligen finns för vetenskapliga belägg när det gäller nedreglering av metabolism pga svält(ganske grub sitter på någon studie). Jag själv är väldigt tveksam till att det kan röra sig om några större siffror. Kanske 100Kcal eller liknande om man är anorektiker sedan barnsben. Kroppen kan lixom inte bara stänga av energibehovet hur som helst, den måste ha energi för att kunna röra på sig, hålla värmen, återuppbyggnad osv osv osv.. Skulle man kunna nedreglera metabolismen mycket så måste ju vissa kroppsfunktioner stängas av isåfall.
Och det lär man märka av genom markant lägre kroppstemp, förstört immunförsvar, total orkeslöshet m.m

Tänk på att ni måste titta på hennes totala energiintag och förbrukning över längre tid. Om hon tex förbrukar 2000kcal/dag i veckorna och äter 1000kcal/dag men på helgen höjer sitt kaloriintag till 4-5000kcal under lördag/söndag(lätt hänt med godis/chips osv) och samtidigt ligger hemma och degar så kommer hon inte ligga på minuskalorier totalt sett och i längden tappar hon ingen vikt. Fuskar hon sedan med några hundra kalorier per dag nån gång i veckan så kanske hon i längden ökar i vikt. Allt det där måste man ta hänsyn till och räkna på om man ska kunna få det till att stämma.
Räkna ut hennes energiförbrukning dag för dag i en månad och skriv upp ALLT hon äter under tiden. Skriv sedan här igen att hon legat 1000kcal minus om dagen och inte tappat i vikt :)

Jag lovar att hon äter för mkt i förhållande till sin energiförbrukning om hon nu ökar eller ligger stilla i vikt.

Det hon ska göra är att sprida ut sitt nuvarande energiintag bättre över veckodagarna samtidigt som hon börjar aktivera kroppen så att hon förbrukar 3-4000kcal extra i veckan genom träningen. Då kommer hon tappa lagom under förutsättning att hon låg på +-0 tidigare.

thomast
2005-05-02, 18:14
Jag förstår att det är svårt att tro att hon äter så lite och inte går ner i vikt. Vi fattar inte heller och det enda vi kan tänka oss som en orsak är att hon hamnar i svältläge. Hitills har vi bara lagt in maten i hälsovakten, detta har vi gjort sedan i början av mars, vanliga dagar (lördag-torsdag) snittar hon runt 1000 kcal, ätardagen (fredag) snittar hon runt 2000-2500 kcal. Hon äter bara godis/chips på sin ätardag.

Vi får ta och skaffa oss en våg, mäta allt vad hon äter och skriva upp det. Kan det verkligen bli så off när man mäter med hälsovakten?

Energiförbrukningen på 2000 kcal/dag räknade vi ut på http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html
Hon gjorde det nu igen och energibehovet blev 2046 kcal.

loztdignity
2005-05-02, 19:25
Hon äter för lite och borde börja röra på dig omedelbart. Promenader är kul :)

no1fitness
2005-05-03, 02:34
Det är ju lite svårt för henne att tappa fett om hon är för lat för att träna och inte har motivationen...
Hon får helt enkelt ta och bestämma sig om hon vill dieta ordentligt eller inte. :thumbup:

Marta
2005-05-03, 11:12
Bra ide att skaffa en våg! I alla fall till att börja med det, det kan ju var "ögonmåtten" det är fel på. Jag kan ju även tillägga att hälsovaktens "färdigmat" och portionsstorlekar inte stämmer så jättebra, (jag rekomenderar att lägga in sina egna recept och produkter efter att vägt in dem ordentligt). Hälsovakten räknar t ex ett äpple som 120 g när det i verkligheten (normalstort äpple) väger upp emot 200g. (OBS bara ett exempel) Vad gäller förbrukningen antar jag att ni har räknat utifrån "fettfri" vikt (för en otränad tjej är väl ett hyfsat värde längd i cm-110) om hon dessutom inte rör på sig är det lämpligt att multiplicera med 1,2! Bara en tanke....

z_bumbi
2005-05-03, 11:26
Äter någon 900 kcal per dag så bör man i alla fall tappar muskler på längre sikt men har man ätit dåligt under en längre tid så kan man sänka sin grundförbränning med 500 kcal (Garanterat inte en exakt siffra men jag hinner inte leta just nu.) eller t o m mer.

Kontrollera energintaget under en veckas tid, är det lågt så öka gradvis i en månad tills man når en rimligare nivå. Under den här tiden går man upp i vikt men vet man om det innan så är det nog lättare att acceptera.
När man nått en rimlig nivå så bör man ligga still där i två-fyra veckor och sen kan man börja dra ner lite på kalorierna igen.

Självklart bör man träna under hela den här perioden och det ökar också aptiten, ett lätt nybörjarprogram inom någon kul aktivitet under 6-8 veckor är ett ganska lämpligt sätt att börja träna på men man får också räkna med att man måste äta mer för att kompensera för träningen.

Lizzie
2005-05-03, 13:25
Tack för svaren!

Har ni inte hört talas om svältläge? Kroppen ställer in sig på att få lite energi och vägrar alltså göra sig av med mer än den behöver. Och tro mig, hon äter inte mer än jag....

Jo´rå...det har jag hört talas om. MEN äter man mindre än vad man gör sig av med så går man ner i vikt. Om hon är 100% säker på att hon äter mindre än hon förbrukar, och ändå står still eller ökar i vikt så tycker jag hon ska gå till doktorn. Då behövs nog ett sköldkörteltest tas, för att se så hon inte har för låga värden. Annars kan hon ta kontakt med en kostrådgivare som kommer hjälpa henne med ett individuellt kostprogram. Det brukar löna sig i längden.

Lycka till!

baldrick
2005-05-05, 23:28
Enligt Lyle McNågonting som skrev om ketogena dieter kan nedregleringen vara så stor som 36%.

Jag vet inte, har inga andra källor, men jag är tämligen säker på att det finns
sanning i detta. Det verkar som en en viss del av befolkningen inte reagerar lika bra på ren energiminskning. Kanske är det så att de reagerar mer med orkeslöshet vid näringsbrist, vilket leder till lägre aktivitet osv. Aj dånt knåv.

mini
2005-05-06, 00:02
Jag tycker iaf att första steget är att skaffa en bra hushållsvåg och lägga till ww.slv.se i favoriter. Väg och notera allt några dagar. Först då får man koll på hur mycket som egentligen slinker ner.
Lägg upp en ordentlig kostplan, det kanske blir enformigt och tråkigt, men det är ju bara för ett tag.
Sedan kan du inte göra detta åt din flickvän. Sorry, det vore enkelt, men hon måste vilja själv. Du kan stötta och peppa, gå med på promenader osv, men därefter är det hennes ansvar.

AngelLove
2005-05-06, 09:02
Finns ett excelark i Kost-tråden som sticky/best of som ni kan använda er av. Där är en databas med föda samt att ni kan lägga in egna data ifall något inte är med. Enkelt sätt att hålla koll på hur mkt som stoppas in och hur
näringsintaget ser ut..
Plus det blir väldigt enkelt att på förhand ta fram måltider som är bra sammansatta men som ändå inte ger ett överskott.

Du som skapat den *yourock*

Pellefant
2005-05-06, 09:03
När jag läste rubriken så hoppades jag att det skulle vara en smaskig tråd med relationsråd, men det var det ju inte. *grr27*

Lizzie
2005-05-06, 17:47
När jag läste rubriken så hoppades jag att det skulle vara en smaskig tråd med relationsråd, men det var det ju inte. *grr27*

Ha Ha, men det kan ju bli... Vad behöver du för råd Pellefant? Vi finns här för dig - bara att lätta på hjärtat!! ;)

Man and Machine
2005-05-06, 21:42
Energiförbrukningen på 2000 kcal/dag räknade vi ut på http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html
Hon gjorde det nu igen och energibehovet blev 2046 kcal.

Testa att räkna med nåt annat än uppladdningen. Det stämde inte alls på mig och kanske inte på henne?

Denna postade King Grub till mig i min deff tråd. Jag fick en differans på nästan 600kcal och det räcker ju för att man inte ska gå ner.

"Prova Harris J, Benedict F. A biometric study of basal metabolism in man. Washington D.C. Carnegie Institute of Washington från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en elitidrottsmans dag inom en konditionsgren."

mela
2005-05-07, 19:45
Tycker att det låter som om din flickvän har en ätstörning.
De första tecknerna är att man äter lite och långsamt samt har dålig motivation till att göra saker. Att vara social och att ändra sitt liv är det sista en ätstörd vill. Anledningen till att hon inte går ner är ju som någon sa tidigare att hon är i svälltläge. Kroppen suger åt sig all näring hon väl får i sig, därför förbränner hon inget.

Men någonting som du kan hjälpa henne med är att få henne att äta regelbundet, ungefär var tredje timme. Få med henne ut på promenader eller hitta på något annat tillsammans. Träning behöver inte vara gymmet.

thomast
2005-05-07, 20:26
Tack för alla svar! Ätstörningar är nog uteslutet. Visst har hon haft problem med maten tidigare men nu äter hon normalt.

Enligt formeln ligger hennes behov på ~2150 kcal. Vi har vägt all mat under några dagar nu och så här ser det ut:

Onsdag:
Tot: 1598 kcal
Promenad 50 min

Torsdag (ätardag):
Tot: 3405 kcal
Promenad 30 min

Fredag:
Tot: 1491
Promenad 50 min

Lördag:
Tot: 1642 kcal
Promenad 45 min

Det är ju bara att konstatera att ni hade helt rätt. Hon har ätit precis som vanligt, skillnaden är att hon vägt och räknat på maten själv istället för att låta hälsovakten göra det åt henne.

Vad tror ni om dessa åtgärder:
1. Ta bort eller tona ner ätardagen (typ sätta en gräns på 2000 kcal eller liknande).
2. Öka träningen.

Hades
2005-05-07, 20:41
Tack för alla svar! Ätstörningar är nog uteslutet. Visst har hon haft problem med maten tidigare men nu äter hon normalt.

Enligt formeln ligger hennes behov på ~2150 kcal. Vi har vägt all mat under några dagar nu och så här ser det ut:

Onsdag:
Tot: 1598 kcal
Promenad 50 min

Torsdag (ätardag):
Tot: 3405 kcal
Promenad 30 min

Fredag:
Tot: 1491
Promenad 50 min

Lördag:
Tot: 1642 kcal
Promenad 45 min

Det är ju bara att konstatera att ni hade helt rätt. Hon har ätit precis som vanligt, skillnaden är att hon vägt och räknat på maten själv istället för att låta hälsovakten göra det åt henne.

Vad tror ni om dessa åtgärder:
1. Ta bort eller tona ner ätardagen (typ sätta en gräns på 2000 kcal eller liknande).
2. Öka träningen.
Förmodligen mycket kloka åtgärder.

Fettecke
2005-05-07, 21:20
...
Vad tror ni om dessa åtgärder:
1. Ta bort eller tona ner ätardagen (typ sätta en gräns på 2000 kcal eller liknande).
2. Öka träningen.

Jag tror inte på att man ska ta bort ätardagen, lite motivation ska man till sin vardag!

sedan så spelar nog inte en ätardag så stor roll som du verkar tro... att en dag i veckan förstör allt?, nejnej....
den spelar nog roll om den ligger på ett väldigt högt kcl intag, men som du säger, runt 2500 är inte så farligt...

men det skadar inte att sänka den den ätardagen med 500kcl. och se hur det går.

men ett rörligare liv är alltid bra, sedan behöver kroppen näring för att göra av med fett.

Men, sedan när jag läst så låter de som om du bestämmer vad din kvinna ska göra? hoppas jag har fel!

Lizzie
2005-05-07, 21:23
Visst, det låter ju klokt. En annan sak jag tänkte på...det är ju jättebra att hålla koll på 'Kcal In och Kcal Ut' nu såhär i början. Men haka inte upp er på det bara. Det kan gå över styr om hon måste räkna kcal i allt. Försök att öka upp motionen och när hon har koll på kosten, strunta i kcal-räkningen. Har man ätar-dag så tycker jag inte man bör hålla på med kcal räkning just den dagen alls, den dagen ska hon ju få släppa allt vad KCAL heter, att räkna då kan få henne att få dåligt samvete bara. Man ska ju kunna unna sig det man är sugen på, får man dåligt samvete efter så är det inte att unna sig - då kan man lika väl skippa ätardagarna.

En sak till. OM hon nu har ätstörning eller inte, så kan du ju inte veta det till 100%, det är bara hon som vet. Ni umgås väl inte alla 24 timmar? Jag säger inte att hon har det men...du vet 'små problem pratar man om, stora problem tiger man om'...

thomast
2005-05-07, 21:34
Ok, det känns som om det är dags att lägga korten på borden. Det är hon som skriver de flesta inläggen men i mitt namn. Så att jag vet lite behöver ni inte oroa er för. Liten hälsning från henne:

Bestämmer gör han absolut. Fick jag bestämma skulle jag sitta i en soffa och käka chips hela dagarna. *popcorn* :eating:

Jag behöver inte någon som *kissass*. Jag behöver lite :furious: :whipped: för att överhuvudtaget röra på fläsket. Tyvärr är han lite för mesig, han kan helt enkelt inte hantera 75 kg förbannad flickvän på en träningscykel.

(Förlåt, aldrig varit på ett forum med sånt överflöd av smileys)

WHITEFOLKS
2005-05-07, 21:49
Jag förstår iofsig inte syftet med en ätardag i veckan i hennes fall, ser verkligen ingenting positivt med det.

Jay-Z
2005-05-07, 22:21
Jag förstår iofsig inte syftet med en ätardag i veckan i hennes fall, ser verkligen ingenting positivt med det.

I hear you. Går ätardagar att överhuvudtaget att motivera? Någon som snöat in på leptinnivåer. Och så förstås Action som bara gillar att äta en massa. :D

WHITEFOLKS
2005-05-07, 22:30
Ok om man har en stenhård diet och man har legat och gnetat i vecka efter vecka att man slänger in en ätardag (även om en kontrollerad sådan ala lyle mcdonald givetvis vore bättre) Men i det här fallet så nej.

Fettecke
2005-05-07, 22:42
Ok, det känns som om det är dags att lägga korten på borden. Det är hon som skriver de flesta inläggen men i mitt namn. Så att jag vet lite behöver ni inte oroa er för. Liten hälsning från henne:

Bestämmer gör han absolut. Fick jag bestämma skulle jag sitta i en soffa och käka chips hela dagarna. *popcorn* :eating:

Jag behöver inte någon som *kissass*. Jag behöver lite :furious: :whipped: för att överhuvudtaget röra på fläsket. Tyvärr är han lite för mesig, han kan helt enkelt inte hantera 75 kg förbannad flickvän på en träningscykel.

(Förlåt, aldrig varit på ett forum med sånt överflöd av smileys)

Om nu flickvännen är förbannad på cykeln, så kanske du ska sparka cykeln åt helvete =D

hade jag haft en flickvän som hellre vill sitta och svulla popcorn och bli fetare så hade jag nog gjort nånting åt det, hjälper det inte så vettefan vad...

Personligen så tror jag att din kvinna behöver ett mål att se upp till, varför vill hon inte väga 75, är det mest fett eller vad är det som inte behagar kvinnan?

Att pojkvännen nu inte vågar säga till om saken är ju att det är ett känsligt område, det går som inte att säga
"Hej älskling, jag tycker du är fet, sätt dig på cykeln för helvete och banta ner dig, du ser förjävlig ut nu!"

detta va kanske att ta i, men det är i princip så... inte att rekomendera om du vill ha nått om kvällarna =D

Men, själv tycker jag om att de finns lite att ta i, men nackdelen är att det går inte så bra att ****** ståendes... försök att jucka på 75kg hängandes runt ballen, ståendes helt själv...
*förövrigt en underbar ställning*... men de går som inte att köra längre än 20 sek...
det är de enda negativa jag ser...

men, iaf... ontopic igen =D
Ett mål med viktminskningen är viktigare än ditt räknande av kcl...
du som kille hade säkert en liten tanke på varför du började harva på gym ?

Iaf, ifall inte flickvännen vill cykla, så slit med henne på gymet och låt henne köra de övningar du kör... säkerligen kanske hon tycker om det, eller inte...
förhoppningsvis så tycker hon om det...

be hon ta med en polare också, så blir det genast mkt roligare...
träning ska inte vara strikt, det ska vara på egen vilja utefter sina egna värderingar om sin kropp och välmående.

detta är iaf mina värderingar och tankar... nånting passar hoppas jag =D