handdator

Visa fullständig version : För mycket vassle i mellanmålen?


Mr A
2005-05-02, 14:51
Mina mellanmål vid kl 10.00 och vid ca 15.00 består av ett måltidsersättningspulver. För att lite mer protein i mellanmålen tillsätter jag 15 g vasslepulver till dessa mål. Kan detta ha negativ effekt på min förlust av fett, eftersom vasslepulvret är snabbt protein??

Och en annan fråga: Mellanmålet vid ca 15.00, måltidsersättning + vasslepulver + 2 äpplen brukar jag inta före träning. Verkar detta vara ett ok mål innan ett styrketräningspass på gymmet? Och hur länge är lagom att vänta innan man tränar efter ett sånt här mellanmål?

King Grub
2005-05-02, 14:57
Vassleprotein är helt okej att boosta proteininnehållet i en måltid med. Är det något som är dåligt i dom där målen är det antagligen måltidsersättningen.

60-90 minuter efter ett rejält mål är normala tider att vänta innan man tränar. Det där kan dock knappast kallas rejält och platsar kanske inte riktigt som målet närmast innan träning.

Mr A
2005-05-02, 15:06
Ok! Tackar för svaret! Är det bättre att inta middagen (kyckling,ris,grönsaker) som målet innan träning istället för efter träning och då istället ta mellanmålet senare på kvällen? Kan detta vara en bra lösning?

King Grub
2005-05-02, 15:41
Efter träning är det vettigare att förlägga en större del av energin än före. Dock är det en fördel om det är flera mindre mål det är frågan om, än ett stort.

Mr A
2005-05-02, 19:41
Tack! Du är verkligen till stor hjälp! *yourock*

Hur vore det om man bytte ut måltdsersättningen innan träning mot ett lättare mål riktig mat tex kalkonkött med någon grönsak och lite fullkornspasta för att sedan ta middagen efter återhämtningsdrinken? Eller är det bättre att ta middagen före träning och mellanmålet efter träning? Hmm..blir ju ett litet dilemma..Ett förslag till lösning: Kan man med fördel dela upp middagen på 2 mål och inta med en timmes mellan rum efter återhämtningsdrinken?Alltså återhämtningsdrink, 1 timme senare halva middagen och en timmesenare halva middagen?? Hoppas du kan hjälpa mig med detta.

King Grub
2005-05-02, 19:45
Hur vore det om man bytte ut måltdsersättningen innan träning mot ett lättare mål riktig mat tex kalkonkött med någon grönsak och lite fullkornspasta för att sedan ta middagen efter återhämtningsdrinken?

Det låter som ett utmärkt mål. Sådana mål är alltid bättre än måltidsersättningar. Jag förstår inte riktigt syftet med dessa?

Kan man med fördel dela upp middagen på 2 mål och inta med en timmes mellan rum efter återhämtningsdrinken? Alltså återhämtningsdrink, 1 timme senare halva middagen och en timmesenare halva middagen?? Hoppas du kan hjälpa mig med detta.

En alldeles utmärkt idé. Som jag skrev i en annan tråd för bara några minuter sedan: "Det är betydligt sämre att ta 60 gram protein ett mål än 30 gram två mål. Du kan bara få anabol stimulans av en viss mängd aminosyror per mål; ytterligare anabol effekt måste komma från nästa mål. Ett överskott på en gång oxiderar."