handdator

Visa fullständig version : Löpstyrketräning


Maratongant
2005-05-02, 14:32
Hej!

Jag skulle behöva tips på träning som bygger upp "löpmuskler".
Vill inte ha tung träning som ger en stora feta muskler.
Ska springa sthlm maraton i Juni och skulle behöva några övningar som är bra att stärka axlar med på gymmet ( man får sån himla kramp i dem efter några timmar)
Plus några bra benövningar gärna.
Hoppas ni förstår vad jag är ute efter, tacksam för svar. :)

Fatalist
2005-05-02, 17:46
Vill du bli bra på löpning ska du löpa mycket... Tror alla är överrens om det :)

Maratongant
2005-05-02, 18:04
Jo, men gör ju det.

Smail
2005-05-02, 18:44
När jag sprang sthlm marathon förra året var det verkligen inte axlarna jag fick ont i. Se till att ha sprungit mycket! Jäkligt mycket! Ha ett par bra skor, tejpa fötterna. Satsa inte för hårt från början. Om du vet vilken tid ditt mål är kan du hänga på en farthållare!

Det jobbigaste på hela loppet är inte västerbron utan norrmälarstrand upp till stadion, ffa andra varvet!

Lycka till!

Smail

Ame
2005-05-02, 18:47
Jo, men gör ju det.
Fortsätt med det.

Med tanke på att det är marathon du ska springa så tror jag inte att styrketräning kommer att ge något, särskilt inte eftersom att det är redan i Juni du ska springa. Att du blir trött i axlarna beror förmodligen på din armpendling, men utan att se dig springa är det svårt att ge dig några råd.

Jax
2005-05-02, 21:22
Du är lite sent ute för att hinna bygga upp någon styrka. Men om du ändå vill träna lite så rekommenderar jag att du tränar mest rygg och mage. Det gör att hållningen blir bättre och jag skulle gissa på att det hjälper en del med dina axelproblem. Sen kan det vara en god idé att koll på din löpteknik också, det är antagligen något där som felar också om du får ont. Men det vet jag inget om.

För olika styrkeövningar kan du titta här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Och tung träning ger inte stor muskler på en dag, och inte på en månad heller. Jag har tränat styrketräning i 2,5 år och väger 75 kilo på 183 cm. Jag har nästan enbart kört lågreps träning, dvs 4-6 reps per set på för mig tunga vikter. Du kan gott träna lite styrketräning också det är bara positivt för löpning. Om du mot förmodan tycker att du blir för stor (det händer inte bara sådär) så kan du ju minska eller sluta helt med den träningen.

Lycka till på maran. Och jo västerbron andra varvet är jobbig nått så in i helvete. Norrmälarstrand också visserligen, särskilt när det står två grabbar och skrattar åt en och vill bjuda på öl :cryout:

Maratongant
2005-05-02, 21:28
alltså tränat styrka också i flera år.
Men ville se om det fanns övningar som är bättre för just mitt ändamål.
Och ja har sprungit jäkligt mycket. Satsar på 3.30. Men bara jag klarar det på under 4 timmar så är jag relativt nöjd.

Jax
2005-05-02, 21:33
Okej det märktes inte på kommentaren:
"Vill inte ha tung träning som ger en stora feta muskler."
Men du kanske har andra erfarenheter?

Hur som helst så kan jag tyvärr inte råda dig att träna någon specifik axelövning då jag inte vet någon som fungerar för ditt ändamål. Men jag tror nog främst att du bör försöka ta reda på om du har något fel i din löpteknik.

Bra mål med 3:30, det är mitt i år också. Sprang på 3:43 förra året.

SeWs
2005-05-02, 21:35
haha träna på bara får väll se på tors vilken form du är i =). Du kan ju börja käka kostillskott om du vill öka mer i styrka, ta typ vitargo efter träning så påskyndar du återhämtningen av dina muskler och kan på så sätt träna oftare och hårdare :naughty: .

Arne Persson
2005-05-02, 21:38
Djup knäböj: 12 10 8 8 6 6 6 15. Kör detta så blir du stark åtminstone. Kondis mm kör du ju med löpningen.

SeWs
2005-05-02, 21:40
8 set knäböj, haha man lär ju knappast kunna springa efter det :D

Arne Persson
2005-05-02, 21:48
8 set knäböj, haha man lär ju knappast kunna springa efter det :D

Det fungerade alldeles utmärkt på en längdskidåkare efter att han hade vant sig. Slapp sin sedvanliga värk i ländryggen samt hade mer kraft i uppförsbackarna.