handdator

Visa fullständig version : Potatissallad


Sputnik
2005-05-02, 11:35
Här kommer ett recept på en mycket god hemmagjord potatissallad. Receptet kommer ursprungligen från min mor som jobbat som kokerska på en herrgård. Personligen tycker jag den är riktigt god, godare än den man köper.

6 Portioner

5 dl gräddfil
1/2-1 dl vatten
1 Purjolök
3 msk fettfri majonäs
1 kg kokt tärnad potatis
salt + svartpeppar

Blanda gräddfil och majonäs med vatten + salt och peppar efter behag. Finhacka purjon, häll ner i bunken, ner med potatis, rör om. Potatissalladen blir godast om den får stå 1 dygn innan servering.

Detta är ett betydligt magrare alternativ än den man köper. Vill man kan man kanske ha minifraiche istället för gräddfil för en magrare sallad.

Näringsvärde per 100g enl hälsovakten (med gräddfil):

Energi 89 kcal
Kolhydrat 12g
Fett 3,6g
Protein 2,1g

GI vet jag inte, men har för mig potatissallad ska va relativt lågt.

elan
2005-05-02, 11:40
Jag brukar göra något liknande men jag har minifraiche istället för gräddfil och det går hur bra som helst. Dessutom brukar jag ha i lite senap och tärnat äpple, det blir jättegott! Rödlök funkar också bra istället för purjolök.

Sputnik
2005-05-02, 12:06
Tärnat äpple eller saltgurka är fint att ha i med :) .

King Grub
2005-05-02, 12:28
Riktig majonnäs i stället för den fettfria så blir den rik på bra fetter också.

Thompah
2005-05-02, 12:53
Du menar lätt-majjo antar jag grub... Borde man inte också kunna byta ut gräddfilen mot minifraiche? Då hade den ju varit riktigt nyttig!! :hbang:

King Grub
2005-05-02, 13:30
Du menar lätt-majjo antar jag grub...

Nej, verkligen inte.

Cess
2005-05-02, 13:54
Eller skippa gräddfilen helt och testa fransk potatissallad!

Blanda kokt ljummen eller kall potatis med en dressing gjord på grovkorning senap, en god vinäger, lite honung, olivolja, kapris, hackad salladslök, kanske lite ruccola, salt och peppar.
Suveränt till sommarens grillmiddagar! :thumbup:

Zakath
2005-05-02, 14:04
Du menar lätt-majjo antar jag grub... Borde man inte också kunna byta ut gräddfilen mot minifraiche? Då hade den ju varit riktigt nyttig!! :hbang:



Du verkar inte riktigt ha hängt med i potatissalladsdebatten hör jag ;)

vrålapa
2005-05-02, 18:09
Du verkar inte riktigt ha hängt med i potatissalladsdebatten hör jag ;)


Nä inte jag heller. Så vart finns debatten ?:)

Cilia
2005-05-02, 21:07
Eller skippa gräddfilen helt och testa fransk potatissallad!

Blanda kokt ljummen eller kall potatis med en dressing gjord på grovkorning senap, en god vinäger, lite honung, olivolja, kapris, hackad salladslök, kanske lite ruccola, salt och peppar.
Suveränt till sommarens grillmiddagar! :thumbup:
mmmmmm precis en av mina favoriter med

MyungChul
2005-05-03, 21:37
Du menar lätt-majjo antar jag grub... Borde man inte också kunna byta ut gräddfilen mot minifraiche? Då hade den ju varit riktigt nyttig!! :hbang:

vet du vad majonäs är gjord på?