handdator

Visa fullständig version : Startvikter för nybörjare (benövningar)


E.S
2005-05-02, 11:04
Jag ska köra mitt första riktig benpass idag, knäböj/benpress/vadpress. Eftersom jag inte har någon aning om hur mycket jag tar i dessa övningar undrar jag om någon kunde rekommendera en 'max-vikt' så jag på så sätt minskar antalet 'utprovning-sett'.

Jag är ca 167 cm lång, 51 kg, relativt otränad. Jag vill göra 6-8 reps x 3 set på 'max-vikt'. Vad tror ni är en bra startvitkt i de tre övningarna (inte inkl. uppvärmingsset)?

Självklart kommer jag behöva prova ut lite, men det gäller att minska marginalen för att spara energi.

z_bumbi
2005-05-02, 11:07
För det första ska du inte köra på max-vikter ditt första benpass så den delen är ganska ointressant.

För det andra kan ingen gissa vad du ska köra på utan det får du prova fram själv.

Använd en vikt som gör att du med lätthet klarar det repsantal som du vill köra med bra teknik i varje reps.

E.S
2005-05-02, 11:09
För det första ska du inte köra på max-vikter ditt första benpass så den delen är ganska ointressant.

För det andra kan ingen gissa vad du ska köra på utan det får du prova fram själv.

Använd en vikt som gör att du med lätthet klarar det repsantal som du vill köra med bra teknik i varje reps.

Med max-vikt menade jag den högsta vikten under passet, alltså inte uppvärming, eller anpassnings-vikt.

z_bumbi
2005-05-02, 11:23
Med max-vikt menade jag den högsta vikten under passet, alltså inte uppvärming, eller anpassnings-vikt.

Ja och då kör du en vikt som du med lätthet klarar av att köra alla repsen på med bra teknik.
Kör ett set, höj vikten och så kör du ett set till osv. Börjar det bli svårt att hålla tekniken så är det över maxvikten, har du kört "rätt" antal set utan att få problem med tekniken så kan du antagligen höja vikten nästa gång.

E.S
2005-05-02, 11:58
Ja och då kör du en vikt som du med lätthet klarar av att köra alla repsen på med bra teknik.
Kör ett set, höj vikten och så kör du ett set till osv. Börjar det bli svårt att hålla tekniken så är det över maxvikten, har du kört "rätt" antal set utan att få problem med tekniken så kan du antagligen höja vikten nästa gång.

Ok, tack. Undrade bara viken vikt som vore lämplig att börja på, ungefär.

Mart|n
2005-05-02, 12:00
Ok, tack. Undrade bara viken vikt som vore lämplig att börja på, ungefär.

Prova 137,5 kg i knäböj och runt 300 i benpress.

Metaddict
2005-05-02, 12:01
Ursäkta men tror du verkligen att någon annan än du själv kan veta vilka vikter du ska börja på?? *slap*

blekfet2
2005-05-02, 12:02
Prova 137,5 kg i knäböj och runt 300 i benpress.



det låter klent....börja på 200kg istället..... *slap*

E.S
2005-05-02, 12:02
Prova 137,5 kg i knäböj och runt 300 i benpress.

*flex* *bs*
Ursäkta men tror du verkligen att någon annan än du själv kan veta vilka vikter du ska börja på?? *slap*

Jag menar alltså börja 'leta' så att säga. Om jag ska köra 10, 20, 30 kg...Eller 30, 60, 90 kg.

Karl_alfred
2005-05-02, 12:04
Känner du inte själv ungefär hur stark du är?

Mart|n
2005-05-02, 12:04
Alltså det var ett skämt. Men kan du inte tänka själv? Alla är olika. Och man ska definitivt inte börja med maxtunga vikter i övningar man knappt tränat. Lite sunt förnuft hade sagt mig att jag skulle börja försiktigt och få in rörelsebanan och därefter höja vikterna när jag känner mig säker på att jag kan utföra övningen rätt utan att skada mig.

E.S
2005-05-02, 12:07
Känner du inte själv ungefär hur stark du är?

Nej, definitvt inte mätt i kg, i en övning jag sällan/aldrig provat. Men jag antar jag får köra lite fler set idag än planerat, risken är ju bara att man tröttar ut sig och förlorar teknik p.g.a det.

blekfet2
2005-05-02, 12:08
Nej, definitvt inte mätt i kg, i en övning jag sällan/aldrig provat. Men jag antar jag får köra lite fler set idag än planerat, risken är ju bara att man tröttar ut sig och förlorar teknik p.g.a det.



hur kan du förlora något du inte har??????????????? *screwy*

E.S
2005-05-02, 12:13
hur kan du förlora något du inte har??????????????? *screwy*

Tekniken kan ju vara -bättre- i de set då jag inte är utröttad.

Ame
2005-05-02, 12:29
Börja med 40kg(knäböj) och lägg till 10 tills det börjar kännas tungt. Hur mycket du klarar beror mycket på om du sysslat med idrott innan, men jag förrutsätter att du inte har det.

bubbe
2005-05-02, 12:29
det ordnar sig självt, du behöver inte oroa dig. När du bättrar på tekniken så kommer du automatiskt att flytta och testa gränserna. Sen är ju inte vikten helt avgörande för resultatet av muskelutveckling (men det behöver du inte bry dig om än så länge). Kör på och testa höj vikterna tills du inte orkar mer på det antal reps du skall köra.

jesse
2005-05-02, 12:30
De där med hur mycket vikt du ska köra på är ju helt omöjligt för oss att svara på. Styrka är väldigt individuellt och kan variera väldigt mycket från person till person även om båda skulle vara nybörjare.

Så de enda sättet är att du provar dig fram helt enkelt och jag tror inte att de gör så himla mycket att du då riskerar att "slösa" bort ditt första benpass på att hitta dom exakta vikterna.
Du har ju ett antal tusen pass framför dig så du kan nog ta ifatt detta till slut :cool:

jwzrd
2005-05-02, 12:31
Börja från 0! (Jag är allvarlig). Kör 10 rep på kvastskaftet, 10 rep på en tom stång, 10 rep på 30 osv. Se till att någon kan visa dig en knäböj ned till lagom djup (inte hockeyböj) så kommer dom vikterna att svida rejält. Du kommer att få DUKTIG träningsvärk av det.

Sen gör du även fortsättningsvis precis som z_bumbi säger, det enda jag säger är: börja från 0. Börjar du lågt så kan du sen öka 5-10kg per pass, det känns skönt mentalt när du är inne på vecka 4 och fortfarande kan lägga på lite till. Målet i början är att du ska lära dig övningarna FÖR att kunna träna musklerna sen. Gör du det i fel ordning så bygger du bara in dig och stagnerar.

E.S
2005-05-02, 12:35
Börja med 40kg(knäböj) och lägg till 10 tills det börjar kännas tungt. Hur mycket du klarar beror mycket på om du sysslat med idrott innan, men jag förrutsätter att du inte har det.

Tack! :thumbup:

Jag har styrketränat spordadiskt innan men haft ett längre uppehåll, har kört ett 'uppvärmande' benpass förra veckan.

Börja från 0! (Jag är allvarlig). Kör 10 rep på kvastskaftet, 10 rep på en tom stång, 10 rep på 30 osv. Se till att någon kan visa dig en knäböj ned till lagom djup (inte hockeyböj) så kommer dom vikterna att svida rejält. Du kommer att få DUKTIG träningsvärk av det.

Sen gör du även fortsättningsvis precis som z_bumbi säger, det enda jag säger är: börja från 0. Börjar du lågt så kan du sen öka 5-10kg per pass, det känns skönt mentalt när du är inne på vecka 4 och fortfarande kan lägga på lite till. Målet i början är att du ska lära dig övningarna FÖR att kunna träna musklerna sen. Gör du det i fel ordning så bygger du bara in dig och stagnerar.

Ok, börjar att värma upp på 0, för att få in övningen bra. Har läst på mycket om samtliga övningarna, även om det inte går upp emot praktiskt träning.

z_bumbi
2005-05-02, 13:23
Börja med 40kg(knäböj) och lägg till 10 tills det börjar kännas tungt. Hur mycket du klarar beror mycket på om du sysslat med idrott innan, men jag förrutsätter att du inte har det.

Egen kroppsvikt 51 kg.

jwzrd
2005-05-02, 13:54
Tack! :thumbup:

Jag har styrketränat spordadiskt innan men haft ett längre uppehåll, har kört ett 'uppvärmande' benpass förra veckan.

Ok, börjar att värma upp på 0, för att få in övningen bra. Har läst på mycket om samtliga övningarna, även om det inte går upp emot praktiskt träning.

Nej du har ingen aning om åt vilket håll kropp och lemmar kommer att dra när du väl står under stången. Du behöver göra en jävla massa reps där du anstränger dig för att få till ett simpelt och effektivt utförande. Att köra tungt direkt i början kommer inte att ge några fördelar som att köra lätt och lärande inte ger.

E.S
2005-05-02, 16:30
Nu har jag gjort passet och jag tyckte det gick bra. Vill ni forsätta kasta (konstruktiv) kritik på mig kan ni göra det i min journal (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=854101&posted=1), står mer där hur det gick. *slap*

Ame
2005-05-02, 18:59
Egen kroppsvikt 51 kg.
Ok, då kanske 40 var lite mycket. Missade kroppsvikten.

Smail
2005-05-03, 13:42
Se till att någon kan visa dig en knäböj ned till lagom djup (inte hockeyböj) så kommer dom vikterna att svida rejält.

Vad menar du med hockeyböj? Djupa benböj eller 90 graders eller ännu mindre?

Smail. Hockeyspelare! :confused:

jwzrd
2005-05-03, 13:45
Vad menar du med hockeyböj? Djupa benböj eller 90 graders eller ännu mindre?

Smail. Hockeyspelare! :confused:

Hockeyböj körs ofta i en grupp av 5-10 grabbar som aldrig tränat förut. Tillvägagångssätt:
1) 110kg läggs på stången i form av 3 15-kakor på varje sida
2) person 1 ställer sig under stången och lyfter av
3) person 2 tar tag i person 1 midja
4) person 1 böjer ca 2-3dm och reser sig upp med hjälp av person 2 under utrop så som "Den är din Benke"

Dvs, inte särskillt djup knäböj på för hög vikt.

Popeye
2005-05-03, 15:45
Varför inte köra SL lyft? där har du ju rätt konkreta filmbevis på hur man böjer tungt och brutalt.