Visa fullständig version : Essentiella fettsyror?
Vilka fettsyror måste kroppen få i sig för att uppehålla en god hälsa?
Jag brukar köra med ett högt fettintag på icke träningsdagar och lite lägre på träningsdagarna.
Hursomhelst så undrar jag vilka fettsyror som man måste få i sig för att inte riserka hälsan på något sätt.
Jag ska inte ligga på ett extremt lågt fettintag eller nått, runt 40-50 g men jag tycker det är intressant att få reda på vilka fettsyror, vilken mängd samt vart man hittar dom av det man behöver för att uppehålla en god hälsa.
Tack.
King Grub
2005-05-02, 10:39
Linolsyra och alfa-linolensyra.
Den förstnämnda är moderfettsyra för Omega-6 och den andra för Omega-3.
Linolsyra och alfa-linolensyra.
Den förstnämnda är moderfettsyra för Omega-6 och den andra för Omega-3.
Tackar.
Hittade detta efter lite mer nogrann sökning...
Dock inga rekommenderade mängder.
Av de essentiella, fleromättade fettsyrorna förekommer linolsyra (n-6) i höga halter i olika vegetabiliska oljor, t.ex. majsolja, solrosolja och sojaolja och i medelhöga halter i rapsolja och i mjuka eller flytande margariner baserade på rapsolja. Alfa-linolensyra (n-3) förkommer i måttliga halter i vissa vegetabiliska oljor, t.ex. raps- och sojaolja. I fisk och skaldjur förekommer långa, fleromättade fettsyror i n-3 serien (eikosapentaensyra, EPA och dokosahexaensyra, DHA). Dessa fettsyror kan även i begränsad omfattning bildas i kroppen från alfa-linolensyra.
Tackar.
Hittade detta efter lite mer nogrann sökning...
Dock inga rekommenderade mängder.
Av de essentiella, fleromättade fettsyrorna förekommer linolsyra (n-6) i höga halter i olika vegetabiliska oljor, t.ex. majsolja, solrosolja och sojaolja och i medelhöga halter i rapsolja och i mjuka eller flytande margariner baserade på rapsolja. Alfa-linolensyra (n-3) förkommer i måttliga halter i vissa vegetabiliska oljor, t.ex. raps- och sojaolja. I fisk och skaldjur förekommer långa, fleromättade fettsyror i n-3 serien (eikosapentaensyra, EPA och dokosahexaensyra, DHA). Dessa fettsyror kan även i begränsad omfattning bildas i kroppen från alfa-linolensyra.
Omega3 hittar du i störst mängder i fet fisk, skaldjur, (och fiskolja såklart), i vegetabilier finns det väl mindre mängder i rapsolja, avokado osv och mest i linfröolja. Omega6 finns i princip i alla vegetabiliska oljor, väldigt stora mängder i solrosolja som sagt.
Vet inte hur mycket omega3 som är "optimalt" men skulle inte förvåna mig om du iaf behöver en säg 2gram/dag, fast det skadar nog inte att satsa på 5 heller. Omega6 får du i dig tillräckligt utav utan problem, det är snarare tvärtom, man skall inte ha alltför mycket av den ena relativt den andra, så att satsa på 1:2 mellan omega3 o omega6 eller så fungerar säkert, även om de flesta säkert snarare håller 1:5 och överlever ändå, eller 1:10 om man inte tänker på det alls kanske.
Nu säger jag inte att jag har rätt, men om du petar i dig säg 5gram omega3 och säg 15gram omega6 om dagen så tror jag inte du lider brist av dem.
stocktown
2005-05-02, 13:35
Omega3 hittar du i störst mängder i fet fisk, skaldjur, (och fiskolja såklart), i vegetabilier finns det väl mindre mängder i rapsolja, avokado osv och mest i linfröolja. Omega6 finns i princip i alla vegetabiliska oljor, väldigt stora mängder i solrosolja som sagt.
Vet inte hur mycket omega3 som är "optimalt" men skulle inte förvåna mig om du iaf behöver en säg 2gram/dag, fast det skadar nog inte att satsa på 5 heller. Omega6 får du i dig tillräckligt utav utan problem, det är snarare tvärtom, man skall inte ha alltför mycket av den ena relativt den andra, så att satsa på 1:2 mellan omega3 o omega6 eller så fungerar säkert, även om de flesta säkert snarare håller 1:5 och överlever ändå, eller 1:10 om man inte tänker på det alls kanske.
Nu säger jag inte att jag har rätt, men om du petar i dig säg 5gram omega3 och säg 15gram omega6 om dagen så tror jag inte du lider brist av dem.
hur mycket omega-3 innehåller en konserv makrill i tomatsås?
hur mycket omega-3 innehåller en konserv makrill i tomatsås?
Ca 1.5 g. Ditt minimibehov av Omega-3. Notera att det är fettsyrorna EPA och DHA !
Denna text finns i Best of:
Omega-3
För att tillverka de viktiga prostaglandinerna gör kroppen fettsyrorna ännu längre och gör dem ännu mer omätta genom att göra fler dubbelbindningar på dem.
Vad kroppen inte kan göra är de första dubbelbindningarna utan behöver startmaterialet, alfa-linolensyra och linolsyra från växtriket.
Omega-3 serien ser ut som så här alfa-linolinsyra ( ALA ) -> Steradienoic acid ( SDA ) -> EPA och sist DHA
Alla dessa olika fettsyror lagras därefter i kroppen för att vara tillgängliga när prostaglandinerna behövs. När dessa mycket omättade fettsyror väl sitter på plats gör de ffa blodkärlsväggarna mjukare
När man äter fisk har man låtit fisken göra arbetet fram till EPA eller DHA.
EPA och DHA har faktiskt olika effekt i kroppen så om ett par kanske vi kan köpa olika fiskfett med högre andel av den ena eller andra fettsyran. Men idag är det bäst att vi väljer den naturligt blandade fiskoljan.
Motsvarande serie för Omega - 6 börjar med linolsyra följt av gamma-linolensyra ( GLA ) och tillsist arakidonsyra ( AA ).
Vad kan följderna av att man inte får i sig dessa essentiella fettsyror bli?
Det är ju inte så att man mår dåligt om man missar det en dag. Isåfall skulle alla som fastar dö efter en dag.
Fettsyror är tröga system i kroppen. Ofta tar det flera veckor innan effekten kommer och lika lång tid inan effekten avtar.
Brist på essentiellt fett är mest beskrivet för linolsyra, Omega-6. Det slår först på huden som blir torr och spröd och eksem kommer. Därefter kommer sämre allmän tillväxt mm.
Lasse Kongo
2005-05-02, 16:35
Vad finns det för bra enkla källor med mkt omega-6 i :em:
Vad finns det för bra enkla källor med mkt omega-6 i :em:
"Omega6 finns i princip i alla vegetabiliska oljor, väldigt stora mängder i solrosolja som sagt."
Du får gissa vem som skrev det i tråden. :)
Tistelolja, solrosolja är de oljor som har mest linolsyra, omega-6. De innehåller nästan enbart linolsyra.
Nu är inte det speciellt bra utan det gäller att hålla en balans mellan Omega-6 och Omega-3. Då är sojaolja och rapsolja mycket, mycket bättre.
Lasse Kongo
2005-05-02, 17:18
"Omega6 finns i princip i alla vegetabiliska oljor, väldigt stora mängder i solrosolja som sagt."
Du får gissa vem som skrev det i tråden. :)
Hehe, såg det nu, är seg som fan o har en mkt mkt sur dag på jobbet ida, men tack!
Lasse Kongo
2005-05-02, 17:18
Tistelolja, solrosolja är de oljor som har mest linolsyra, omega-6. De innehåller nästan enbart linolsyra.
Nu är inte det speciellt bra utan det gäller att hålla en balans mellan Omega-6 och Omega-3. Då är sojaolja och rapsolja mycket, mycket bättre.
Tack, jag får sluta snåla med rapsoljan då (fettfobiker)
:D
Det brukar ju nämnas att nötter är en källa till nyttiga fetter. Men hur är kvoten omega3/omega6 i dessa? Vad jag förstått är det endast valnötter som innehåller vettiga mängder omega3.
Är det bättre (nyttigare) att äta större andel mättat fett och samtidigt ha en 1:2 kvot på den nyttiga fettfronten än att ha ett mindre mättat intag men större kvot, säg 1:10?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.