handdator

Visa fullständig version : Morgonyoga ?


mela
2005-05-02, 08:19
Hej!
Går nu på en liten lätt diet, har inte så överdrivet mycket fett att förbränna men lite mindre kärlekshandtag vore alltid nice :D
Styrketränar 3 gånger i veckan och springer 3 gånger i veckan. Utöver det går jag morgonpromenad 3-4 gånger i veckan på ca 60 minuter. Men jag undrar om jag kan ersätta morgonpromenaden med yoga i 60 minuter istället ? Skulle det göra någon större skillnad ? ;)

King Grub
2005-05-02, 08:40
Jag har ingen riktig koll på vad yoga innebär och hur energikrävande det är. Hur går den yogatimmen till? Vad gör du? :)

Fettecke
2005-05-02, 08:50
Hej!
Går nu på en liten lätt diet, har inte så överdrivet mycket fett att förbränna men lite mindre kärlekshandtag vore alltid nice :D
Styrketränar 3 gånger i veckan och springer 3 gånger i veckan. Utöver det går jag morgonpromenad 3-4 gånger i veckan på ca 60 minuter. Men jag undrar om jag kan ersätta morgonpromenaden med yoga i 60 minuter istället ? Skulle det göra någon större skillnad ? ;)

Prova och se hur ansträngande det är.
Vad jag vet så går du inte därifrån dyblöt av svett iaf

mela
2005-05-02, 08:58
Hur går den yogatimmen till? Vad gör du? :)

Yoga innebär att man andas tungt genom näsan (så att det låter som om man snarkar). Sedan håller man magen spänd under hela passet. Och rör sig i olika rörelser och står i olika ställningar, lite upp&ner och dylikt. Det är inte särskilt konditionskrävande men enligt min yogalärare ska det öka förbränningen.

mela
2005-05-02, 08:58
Prova och se hur ansträngande det är.
Vad jag vet så går du inte därifrån dyblöt av svett iaf

Jo jag får göra det. Blir inte dyblöt av svett men svettig blir jag iaf.

King Grub
2005-05-02, 09:12
Yoga innebär att man andas tungt genom näsan (så att det låter som om man snarkar). Sedan håller man magen spänd under hela passet. Och rör sig i olika rörelser och står i olika ställningar, lite upp&ner och dylikt. Det är inte särskilt konditionskrävande men enligt min yogalärare ska det öka förbränningen.

Det låter inte som om det kan ersätta promenader eller annan förbränningsaktivitet energimässigt.

mela
2005-05-02, 09:19
Det låter inte som om det kan ersätta promenader eller annan förbränningsaktivitet energimässigt.

Okay, får ge mig ut och promenixa då *rolleyes*

Tulork
2005-05-02, 10:47
Kontaterat!! All form av motion är bra!!

z_bumbi
2005-05-02, 10:55
Okay, får ge mig ut och promenixa då *rolleyes*

Tycker du yogan är kul så kör det för all del, det är ju i alla fall något.
Sen är det väl inte så att du måste välja utan du kan lika gärna ta en kort promenad innan och sen köra yoga, då är du ju varm i kroppen också.

Lizzie
2005-05-02, 11:11
Jag tycker absolut du ska träna yoga på morgonen istället för promenader! (kanske inte varje dag..) Yoga på morgonen är det bästa som finns!! De som säger att det inte är jobbigt eller att det inte förbränner har nog aldrig testat. Är det PowerYoga eller vad är det? Själv skulle jag vilja köra ett Yogapass på morgonen - men det finns bara kvällspass i denna stan.

mela
2005-05-02, 13:34
Jag tycker absolut du ska träna yoga på morgonen istället för promenader! (kanske inte varje dag..) Yoga på morgonen är det bästa som finns!! De som säger att det inte är jobbigt eller att det inte förbränner har nog aldrig testat. Är det PowerYoga eller vad är det? Själv skulle jag vilja köra ett Yogapass på morgonen - men det finns bara kvällspass i denna stan.

Mjo jag funderar på det. Motivationen till att gå ut och gå är aldrig på topp och då skippar jag hellre morgonpromenaden.
Jag kör "vanlig" yoga. Vet inte vad den heter, men det är själva grunden. Jag kör själv hemma eftersom jag gått på såpass många pass att jag klarar det.
Sedan ska ju även yoga helst köras på fastande mage *flex* läste jag nånstans. ;)

mela
2005-05-02, 13:37
Tycker du yogan är kul så kör det för all del, det är ju i alla fall något.
Sen är det väl inte så att du måste välja utan du kan lika gärna ta en kort promenad innan och sen köra yoga, då är du ju varm i kroppen också.

Det finns vissa delar i yogan som är uppvärmning och yogans uppvärming värmer upp hela kroppen mycket axlar och så som man inte får med när man går. :naughty:

Lizzie
2005-05-02, 14:29
Om du tränar hemma kan du ju köra uppvärmningen och gå igenom kroppen med yogan- efter det om man vill ha lite träning som är pulsökande kan du ta fram hopprepet å hoppa igång lite flås.

bear.flowertwig
2005-05-03, 13:25
Du tränar 6 ggr i veckan och utöver det morgonpromenader 3-4 ggr. Hmm, tror du med gott samvete kan byta ut en eller två morgonpromenader mot yoga. Styr upp maten lite bättre om det behövs och testa intervallträning nån gång när du kör löpning.

mela
2005-05-03, 16:31
Du tränar 6 ggr i veckan och utöver det morgonpromenader 3-4 ggr. Hmm, tror du med gott samvete kan byta ut en eller två morgonpromenader mot yoga. Styr upp maten lite bättre om det behövs och testa intervallträning nån gång när du kör löpning.

Jag har styrt upp maten och äter bara "Rätt" mat. Och jag springer intervaller när jag väl springer. ;)