handdator

Visa fullständig version : Dagar gammal kalkonkött


Jejje
2005-05-01, 23:35
snabbt svar..

hur farligt är det att äta 1-3 dagar efter utgånget kalkonpålägg.. köpte ett storpack som jag inte varit snabb nog att äta upp.. legat i kylskåp hela tiden.. gick ut igår.. när bör man tänka på att "nee kanske är lite för gammalt"!??

Mental
2005-05-01, 23:50
Lukta på det, luktar det ok så skulle jag äta det.

Ingen garanti för att det är ofarligt. Men kasta det om du är osäker och inte vill chansa, ingen stor förlust direkt

Sverker
2005-05-02, 05:34
Skivad smörgåsmat som rökt skinka, medwurst, hamburgerkött eller kalkon är alltid en risk när bäst före datum gått ut.

Det ligger lite i sakens natur med något som är rökt/kokt och därefter skivat i tunna skivor. Mycket hantering och stor yta mot luften gör att det lätt blir dåligt. Just i detta fall skulle jag vara försiktig.

King Grub
2005-05-02, 06:00
Oftast har köttet legat i den där förpackningen nära en månad när datumet gått ut. *spy*

heljis
2005-05-02, 07:16
Jag har käkat skivad rökt skinka som gått en vecka över datumet. Då hade den legat i en öppnad förpackning halva den veckan också. Inget hände, den var lika god.

Det skiljer sig väl lite när det står "bäst före" och "sista förbrukningsdag". Om jag var du skulle jag knapra på, men det är ju jag det ;)

Jejje
2005-05-02, 20:02
jo.. värsta som kan hända är att jag dör.. och är ju ingen större förlust.. förväntar mig inte att någon av er kommer sakna mig =( =(

har käkat upp den nu iaf.. så får vi se va som händer