handdator

Visa fullständig version : Vad händer i Paris?


Löjtnant Blank
2005-05-01, 22:21
Jag ska hänga i Paris i två veckor i slutet av juli. Jag vill se Paris Saint-Germain spela och en konsert eller två. Någon som vet en hyfsad "allt om"-sida på engelska? Google svek mig.

MacLeod
2005-05-01, 23:01
Vet inte vad för slags info du hade tänkt dig. Men kolla på http://www.sembo.se/reseguider/

Om du tänkte på just info om vad som händer dom veckorna du är där så är det rätt svårt att hitta på nätet. Finns ett gäng gratistidningar på engelska där det står vad som är på g på turistbyråerna. Är du där den 14 juli så är du där på deras nationaldag, det är inte helt fel att vara med om.

Pez
2005-05-01, 23:13
Vet inte vad för slags info du hade tänkt dig. Men kolla på http://www.sembo.se/reseguider/

Om du tänkte på just info om vad som händer dom veckorna du är där så är det rätt svårt att hitta på nätet. Finns ett gäng gratistidningar på engelska där det står vad som är på g på turistbyråerna. Är du där den 14 juli så är du där på deras nationaldag, det är inte helt fel att vara med om.
Turistbyrån modell större på Champs Elysées är välsorterad och hade bra personlig hjälp - iallafall när jag var där för ett par år sen och irrade.

Lizard
2005-05-02, 07:10
Enklast och dummast är att vistas runt Champs-Elysées som har ett mer turistbetonat nattliv med några insprängda rikemansbarnsklubbar. Coolast på megagatan var nog den depraverade clubben Queens dit ingen gick med mindre än att klockan var efter två och magen skvalpade av drinkar, vin och pippilångstrumpiller. Stängd sen några månader dock, så du slipper vakna på eftermiddagen fortfarande med den pumpande whooummmpha woooummmpha-basgången i huvudet.

Runt Bastille finns det ett lättillgängligt utbud, lite traschig stureplanskänsla sådär. Bäst är Sanz Sans (Boulevard Boumarchais) där maten är hyfsad och när du ätit flyttar du ner i baren med cymbaler som kyparna slår på och flickorna dansar på bardisken.
Vill du tömma huvudet billigare så drar du upp österut till Oberkampf och hittar flera ställen med södermalmskänsla och tillhörande låga priser. Där ligger också Nouveau Locomotiv (Avenue Parmentier) med ganska opretantiös stämmning runt en magnifik ljudanläggning. Dansriktiga skor rekomenderas.

Lite mer österut, ett par hundra meter ovanför Place de la Republique hittar du det sanslösa Favela Chic (Rue Faubourg de Temple) där ingen, ingen inte står blanksvettig och dansar på matborden efter tolv. Brasiliansk mat, litervis med caprihinias och ett ställe som stänger på tok för tidigt vid 1 på natten. Man vill ha mer, men spola discot i källaren bredvid. Bättre då att gå vidare.
Innan du går hem så sätter du dig på ett av alla nattöppna brasserier och äter omelett med alla tillbehör du längtar efter. Une plate du frites remommenderas - ska man äta pommes frites någonstans så är det där och då.

Söndagarna är all shopping förbjuden utom i de gamla judekvarteren i Marais. Chicaste området i stan sedan några år och numer bög- och konstnärskvarter. Utmärkt barrundeområde och till skillnad från många andra områden relativt safe. Gott om killar som gillar muskler på natten. Kanonshopping på dagen.

Nere vid Odeon ligger andra bra ställen och vill du vara lite classy så tar du resturant Alcazar och hänger kvar i baren hela kvällen.

Spola Buddah Bar som är too much tourist trap och med dryyyg personal. Bättre att hångla runt hörnet, lite längre västerut, på Hotel Costes som är en orgie i mysiga prång (Rue Saint Honoré)

Shopping gör du intressantast genom att gå från Madelene ner mot Printems och Gallerie Lafayette. De båda varuhusen har allt du drömt om i klädväg med hela avdelningar bara för herrunderkläder. En dröm. Citadion bredvid hittar du träningskläder som gör dig till kung i gymet. Kom ihåg att på söndagarna så är det i Marais du handlar.

Ett varnande finger höjer jag för att prata i mbl eftersom folk helt enkelt snor den ur örat på dig och tokrusar. Ett annat finger för att använda svenska kredit- och kontokort. Magnetkoden dras och sen ser du en intressant faktura i slutet på månaden på hur mycket pengar som helst från något ställe du aldrig varit. I Frankrike har man ett chip, en pinkod och affären/resturanten sticker ned kortet i en liten sändare, du slår din kod och sen är saken både säker och avklarad. Fungerar ej med våra gamla kortsystem. Bättre att ta ut kontanter. Bankomater (distributeaur) finns tamejfasen överallt så du behöver inte leta många sekunder. Se upp för manipulerade automater och smasch-and-grab-rån däremot.

Franska flickor, och för all del franska pojkar om du är lagd sådan, tycker att svenskar är intressanta och det är alls inga problem att lära känna en petite ami. Politesse, alltså artighet är en dygd, men fräckhet och mod är huvudkryddan om du ska lyckas. Men pass på så det inte är din plånbok det trängtar efter och inte dig, och räkna med att fransyskor kan bita ifrån. Liiite franska fungerar som ice-breaker. Resten går på charmerande frankoengelska.

Profite

Lizard

Pdaddy
2005-05-02, 07:41
Nice Lizard :thumbup: Västa guiden

M

Lizard
2005-05-02, 07:55
Nice Lizard :thumbup: Västa guiden

M

Tack Pdaddy - förutom att jag har haft totalt hjärnsläpp när jag skrev den - blandat ihop väster och öster! Alla kompassriktningar ska vara tvärtom - *kan det vara RHB'n som sätter sig på hjärnan?*

Ledsen för mina tillkortakommanden *cry*

Lizard

daja
2005-05-02, 08:25
Jag ska hänga i Paris i två veckor i slutet av juli. Jag vill se Paris Saint-Germain spela och en konsert eller två. Någon som vet en hyfsad "allt om"-sida på engelska? Google svek mig.

kan nog bli lite knepigt att se Paris Saint-Germain spela i slutet av juli eftersom ligan ännu inte startat då. Har du tur befinner dom sig inte på nåt läger utan har kanske nån träningsmatch på hemmaplan.

BeatNec
2005-05-02, 08:50
alla spelningar hittar du i en liten "tidning" som heter LYLO där står alla spelningar med. den kommer ut varaannan vecka tror ja, och du hittar den på alla stora musik affärer så som Fnac. den finns också på en hel del fik.

så leta rätt på den de första du går så missar du inte någon ev. spelning ;)

för övrigt måste jag säga att du e riktigt bra på att skriva guider Lizzard!

en sak missa du kanske å det är de "övre" latinkvarteren. typ runt om, bakom *hjärnsläpp* Panthéon! , men håll dig i backarna som går ner "mot seine", de finns en hel del riktigt billiga skit coola barer där =)

obs håll dig borta från de americanska barerna som du kan stöta på runt om i paris *spy*

Löjtnant Blank
2005-05-02, 09:47
Lizard: God damn, det där var utförligt. Har skrivit ut din lilla guide nu, den får följa med på resan.

MacLeod: Deras nationaldag är i slutet av vecka 28. Jag anländer i början av vecka 29. Fan!

Löjtnant Blank
2005-05-02, 09:53
kan nog bli lite knepigt att se Paris Saint-Germain spela i slutet av juli eftersom ligan ännu inte startat då. Har du tur befinner dom sig inte på nåt läger utan har kanske nån träningsmatch på hemmaplan.
Kollade in Paris SG:s hemsida. Förra året spelade de diverse matcher mot Celta Vigo, Juventus och Lyon i juli ("Amical" och "Trophée des champions", vad nu det innebär). En sådan match skulle vara trevlig att gå på. Dessvärre hittade jag inget aktuellt matchschema. Men jag ska hoppa in på turistbyrån på Champs-Élysées och fråga.

Arnesson
2005-05-02, 09:53
Nån som har tips på billigt boende i Paris? Vi ska stanna några nätter och kommer med bil.

Löjtnant Blank
2005-05-02, 09:54
alla spelningar hittar du i en liten "tidning" som heter LYLO där står alla spelningar med. den kommer ut varaannan vecka tror ja, och du hittar den på alla stora musik affärer så som Fnac. den finns också på en hel del fik.

så leta rätt på den de första du går så missar du inte någon ev. spelning ;)

för övrigt måste jag säga att du e riktigt bra på att skriva guider Lizzard!

en sak missa du kanske å det är de "övre" latinkvarteren. typ runt om, bakom *hjärnsläpp* Panthéon! , men håll dig i backarna som går ner "mot seine", de finns en hel del riktigt billiga skit coola barer där =)

obs håll dig borta från de americanska barerna som du kan stöta på runt om i paris *spy*
Den tidningen ska jag plocka upp. Tack!

Pez
2005-05-02, 11:08
Nån som har tips på billigt boende i Paris? Vi ska stanna några nätter och kommer med bil.
Definiera "billigt".

Grisen
2005-05-02, 11:57
Lonely Planet finns gratis online;

http://www.lonelyplanet.com/destinations/europe/paris/

Mandus
2005-05-02, 12:35
Lizard; Det där du sa med svenska kontokort, vet du om det är vanligt i ex London också? Råkade nämligen ut för något liknande där för ett par veckor sen. Var på Harrods och handlade och drog kortet ett par gånger sen när jag kommer hem har det dragits flera hundra på en affär som jag aldrig har varit på. Sysslar de med sånt inne på Harrods till och med?

gargantua
2005-05-02, 16:01
Lizard; Det där du sa med svenska kontokort, vet du om det är vanligt i ex London också? Råkade nämligen ut för något liknande där för ett par veckor sen. Var på Harrods och handlade och drog kortet ett par gånger sen när jag kommer hem har det dragits flera hundra på en affär som jag aldrig har varit på. Sysslar de med sånt inne på Harrods till och med?

Nu är inte mitt namn Lizard men jag tror ändå att jag kan svara.
Samma typ av "scams" har krafigt ökat de senaste åren i London och det kan mycket väl ha hänt dig där. Dock tvivlar jag på någon på just Harrods har gjort det, då stället är strängt övervakat.

Du tog inte ut pengar i en bankomat?

Pez
2005-05-02, 16:58
Nu är inte mitt namn Lizard men jag tror ändå att jag kan svara.
Samma typ av "scams" har krafigt ökat de senaste åren i London och det kan mycket väl ha hänt dig där. Dock tvivlar jag på någon på just Harrods har gjort det, då stället är strängt övervakat.

Du tog inte ut pengar i en bankomat?
Du skulle nog bli förvånad över hur många servitörer/triser, kassapersonal osv som drygar ut sin lön genom att sälja slipar, speciellt utomlands... att Harrods skulle vara undantaget pga bevakning har jag svårt att tänka mig.

Mandus
2005-05-02, 17:47
Jo, jag tog ut pengar i automater ett par gånger också. Kan de göra detta igen, ska man spärra kortet?

Pez
2005-05-02, 18:09
Jo, jag tog ut pengar i automater ett par gånger också. Kan de göra detta igen, ska man spärra kortet?
Ja självklart. Det och polisanmälan.
Det säger sig väl nästan självt att du ska spärra kortet ögonblickligen du inser att ditt kortnr/slip är ute och reser på egen hand???

Lizard
2005-05-02, 18:35
Jo, jag tog ut pengar i automater ett par gånger också. Kan de göra detta igen, ska man spärra kortet?

Spärra och gör polisanmälan. Juridiskt sett är det kontokortstillhandahållaren (phu! vilket långt ord) som står risken och inte du. På frågan om London har du fått svar, men jag kan försäkra dig om att det kapas telefonledningar, kassabiträden i maskopi med andra och manipuleras automater så det står härliga till i hela Europa. Glöm herrgodtrogensvensk när du åker och ta inte fram honom föränn du är genom tullen på Arlanda igen. Regeln är att alla luras och snor om de kan och kan de är det ditt fel. Ett typiskt varningstecken är när de drar ditt kort, och sen drar det igen (transfer till kompis), eller går iväg med kortet för att dra det någon annan stans - det ska inte ske utan korten dras vid bordet i den lilla apparaten jag nämde tidigare.

Tack för berömmet hr Löjtnant :)


Lizard

Mandus
2005-05-02, 18:38
Ja självklart. Det och polisanmälan.
Det säger sig väl nästan självt att du ska spärra kortet ögonblickligen du inser att ditt kortnr/slip är ute och reser på egen hand???

Jo, men faktum var att jag inte var hundra på att jag verkligen inte hade köpt något för de pengarna som drogs första gången. Nu hände det igen idag och nu har jag spärrat. Hon jag pratade med sa att jag skulle gå till banken för att reklamera köpen och få mina pengar åter.

Blir så jävla irriterad på folk som bedrar en på detta viset!

izarul
2005-05-02, 18:52
Lonely Planet finns gratis online;

http://www.lonelyplanet.com/destinations/europe/paris/


Rekomenderar att du köper boken istället. Boken är guld värd när man väl är där. Kan lova dig det.

MacLeod
2005-05-02, 20:19
Om du har ett kreditkort/bankkort med chip så är det inte omöjligt att det fungerar. Samma system är sen 6 månader infört i Sverige oxå.

Lizard
2005-05-02, 20:35
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,639881,00.html

Cilia
2005-05-02, 20:50
franska turistbyrån har en hemsida på svenska med och dom har mycket info annars kan man alltid ringa till dom.

hotel kan du söka på hotels.com
jag brukar hyra privata bostäder när jag är i Paris men det är lite knepigt när man inte känner en stad för det är ju tråkigt att åka till en ny stad och hamna lite off eller i tråkiga kvarter.

Jag föredrar att bo i Marais, Quartier Latin.
Brukar leta efter boende i arrondissement 2-5.

Mandus
2005-05-02, 20:59
Om du har ett kreditkort/bankkort med chip så är det inte omöjligt att det fungerar. Samma system är sen 6 månader infört i Sverige oxå.

Du menar att man inte kan fiffla med bankkort med chip?

MacLeod
2005-05-03, 01:14
Du menar att man inte kan fiffla med bankkort med chip?


Det roliga är ju att när dom lanserade chipen på alla betalkort för några år sedan så användes som bara till cashfunktionen. Först nu har man börjat använda det fullt ut. Man gick iaf ut med att det här var "tha shit", som var helt omöjligt att knäcka. Tror det tog 1 månad innan nån lite spoling knäckte hela skiten. Nån mer hackerinsatt på kolo kan säkert berätta mer utförligt.

Cilia
2005-05-03, 09:55
hur gick det här från att vara en tråd om Paris till kontokort?

Löjtnant Blank
2005-05-03, 10:00
Nån som har tips på billigt boende i Paris? Vi ska stanna några nätter och kommer med bil.
Om ni är jämna par borde det inte bli så dyrt med dubbelrum på ett skapligt hotell.

MacLeod
2005-05-03, 10:26
hur gick det här från att vara en tråd om Paris till kontokort?


Om du inte enbart var intresserad av att skriva ett inlägg själv utan istället oxå läste de tidigare i tråden så hade du hängt med.

MacLeod
2005-05-03, 10:27
Nån som har tips på billigt boende i Paris? Vi ska stanna några nätter och kommer med bil.

Precis som i alla andra länder finns det ju hostels du kan sova på som är jävligt billiga. Du kan boka dom på nätet.

Cilia
2005-05-03, 13:24
Om du inte enbart var intresserad av att skriva ett inlägg själv utan istället oxå läste de tidigare i tråden så hade du hängt med.
jag har ta mig tusan läst inläggen men frågan handlade ju om hotel och göromål i Paris :P

MacLeod
2005-05-03, 20:33
jag har ta mig tusan läst inläggen men frågan handlade ju om hotel och göromål i Paris :P

Titta, nu är du där igen. Det är bara jag,jag, jag i din värld.

Arnesson
2006-02-22, 12:37
Buuuump!

Ska till Paris med flickan i slutet av Mars. Någon som har några mer tips än de som framkommit i tråden?

Tjejern vill väl shoppa, gärna "billigt" och inte dyra märkeskläder.

Jag vill dricka kaffe :D

Vilka sevärdheter är värda att se?

Vi har tänkt att bo på "Hotel des Mines in Paris, France, Europe
125, Boulevard Saint Michel, 75005" är det ett bra läge?

Jaja, ös på med tips nu :)

Calleman
2006-02-22, 12:41
Ska dit i maj med flickan...också klart intresserad av tips ;)

Arnesson
2006-02-22, 21:57
bump!

MacLeod
2006-02-22, 22:21
Om ni inte är ute efter märken så är Les Halles ett bra ställe att shoppa på. Nere i hallarna samt utanför finns en hel del att välja på. Skor,kläder och lite billigare luncher.

Arnesson
2006-02-22, 22:22
Om ni inte är ute efter märken så är Les Halles ett bra ställe att shoppa på. Nere i hallarna samt utanför finns en hel del att välja på. Skor,kläder och lite billigare luncher.

Tackar

Cilia
2006-02-23, 07:59
Om ni inte är ute efter märken så är Les Halles ett bra ställe att shoppa på. Nere i hallarna samt utanför finns en hel del att välja på. Skor,kläder och lite billigare luncher.
sen är som Lizard sa de judiska kvarteren skitkul att shopa i. Jag älskar att gå omkring där. Våga gå på bakgator och titta i småbutiker där hittar ni affärer som inte är märken men många gånger snygga och i vissa fall "fynd".

Lizard
2006-02-24, 11:42
En liten trevlig *bump*.. (http://framboise781.free.fr/Paris.htm)

Scrollascrolla.

Lizard

Cilia
2006-02-24, 12:49
Jag bara älskar Paris!

Arnesson
2006-02-24, 13:21
Jag bara älskar Paris!

Synd att det bor fransmänn där bara ;)