handdator

Visa fullständig version : Näringsupptag med alkohol i kroppen


heljis
2005-05-01, 20:46
I helgen (då en hel del alkohol intogs) diskutterade jag och mina kompisar en "myt" om att fettinlagringen är mycket större när man har alkohol i kroppen.
Jag sa att jag tvivlade på detta, varför skulle det vara så? Men kunde inte riktigt komma med några bra argument.
Stämmer detta? Mina polares argument var i stil med "kroppen koncentrerar sig på att förbränna alkoholen och lagrar in fettet istället".. Ja jag vet inte :MrT:
Är det så att alkohol har jättehögt II så detta bidrar till att fettet lagras effektivare med mycket insulin i blodet? Men i så fall skulle ju samma effekt fås på musklerna *screwy*

Tacksam för svar så vi kan lösa detta :)

Spannmål
2005-05-01, 21:53
Det stämmer att levern kommer satsa alla resurser på att förbränna det gift som kommit in i systemet. Alkoholen är därtill effektiv när det gäller att sänka eller nollställa den förhöjda proteinsyntesen från senaste träningspasset.

Lizzie
2005-05-02, 11:31
Inte nog med det så har det högt GI - och det vet vi alla vad det har för konsekvenser?! Regält mycket kalorier är det i en burk öl med...för att inte tala om vad det är i pizzan på vägen hem!!