Visa fullständig version : Begränsa kolhydraterna?
Så att man t.ex inte äter några kolhydrater efter 6. på kvällen. Skulle det vara ett bra sätt att hålla kroppsfettet nere man ändå bygga muskler samtidigt?
King Grub
2005-05-01, 20:43
Det hänger fortfarande på energi in minus energi ut. Och kolhydrat och protein samverkar.
Tränar du på eftermiddag/kväll är det rena dödsstöten att utesluta kolhydrater på kvällen.
Dock så är det väl bra att lägga större del av kolisarna på förmiddagen, om man inte tränar på kvällen dvs.
Spannmål
2005-05-01, 21:56
Generellt kan man säga att den stora delen kolhydrat bör ligga under de timmar då man är mest aktiv. Och de flesta tenderar att vara det mellan 8-18 ungefär - under arbetstid. Därifrån kommer det magiska klockslaget 18.00, efter vilket man inte får äta kolhydrat ;) Det är givetvis inte helt taget ur luften - att dra i sig stora mängder kolhydrat när man inte gör något mer ansträngande än att knappa på fjärrkontrollen - kan ganska fort ge musklerna mer energi än vad de behöver.
King Grub
2005-05-02, 05:11
Och de flesta tenderar att vara det mellan 8-18 ungefär - under arbetstid.
Många här tränar antagligen efter arbetet/skolan åtminstone några dagar i veckan.
Om man skippar kolhydraterna dom dagar man inte tränar då? Skulle det också försämra återhämtningen?
King Grub
2005-05-15, 05:12
Det är för kort tid för en ketodiet, och att utesluta kolhydrater en dag så där hux flux leder givetvis till energiunderskott och fettförlust, men även till minskad proteinsyntes och ökad muskelnedbrytning och bedrövligt blodsocker.
Kan någon ge mig en bra förklaring till varför kolhydrat är så farligt ?
Själv tränar jag 4 - 5 ggr i veckan på gymmet och behöver en hel del energi til mina träningspass. Sedan vet jag också att det krävs 1 - 2 dygn till att fylla upp glykogendepåerna igen efter ett tufft träningspass.
Givetvis kan jag käka kycklingfilé tills det står ut genom öronen och låta levern fixa kolhydratet åt mig den vägen. Lite dyrt bara för pasta, potatis, havregryn och ris är mycket billigare ifall man ser på mängden energi per kr.
Jag har ett hyffsat humör eftersom blodsockret ligger på en jämn nivå utan allvarliga dippar. Sover lite bättre gör jag också, aldrig fel med lite kolhydrat inan man somnar ;)
King Grub
2005-05-15, 07:38
Dessutom kan inte kolhydrater lagras in som kroppsfett i någon nämnvärd utsträckning, om man inte verkligen överäter dom, vid en normal blandad kost. De novo lipogenes från kolhydrat är sällsynt och man får överäta kolhydrat en tid för att lära kroppen att omvandla kolhydrat till kroppsfett.
Highlander
2005-05-15, 08:17
Dessutom kan inte kolhydrater lagras in som kroppsfett i någon nämnvärd utsträckning, om man inte verkligen överäter dom, vid en normal blandad kost. De novo lipogenes från kolhydrat är sällsynt och man får överäta kolhydrat en tid för att lära kroppen att omvandla kolhydrat till kroppsfett.
och enligt nyare studier så ökar metabolismen iom. ett högt kolhydratintag(leptin mm.), am i right?
det här med deff på low-carb börjar ju kännas som något ovärt att utöva. :confused:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.