handdator

Visa fullständig version : Mat

fffffffff
2005-05-01, 18:25
Jag tränar 5 ggr/veckan.
Måndag: fotbollsträning + styrka
Tisdag: fotbollsträning
Onsdag:fotbollsträning
Torsdag: fotbollsträning + styrka
fredag: vila+ätardag (kebab med bröd + 33cl cola + 4 hg godis)
lördag: vila
Söndag: fotbollsmatch

Det jag undrar är:
1. Är det någon bra ide att ha en ätardag på fredagen eller kommer de förstöra för mitt styrketräningspass som jag hade på torsdagen?
2. Sedan undrar jag om det är bättre att dela upp min ätardag på olika dagar i veckan istället så de blir kebab med bröd på tisdagen och godiset på fredagen?
3. Sista frågan är om jag tränar för mycket eller om jag med sådan här träning åtminstonde skulle kunna bygga liiite muskler?

King Grub
2005-05-01, 19:43
1. Det förstör inte träningen, men gör ingen nytta heller. En dag då och då där man äter mer "normalt" är helt okej.

2. Det är nog bättre om du koncentrerar skräpet till en dag. Kebab är inte speciellt mycket skräp, dock.

3. Det hänger på många faktorer, inte bara mängden, men visst kan du bygga muskler med en sådan mängd träning, om du sköter kost och återhämtning. Du lär inte kunna bygga proffsmassa, men det är du kanske inte ute efter heller. ;)

fffffffff
2005-05-02, 06:20
Okej tack för svaren! nej jag e ju inte ute efter nån proffsmassa eller så :)..
Men jag undrar vad det har för negativa effekter om jag delar upp ätardagen istället? Det skulle väl inte spela så stor roll eller?

Johan_P
2005-05-02, 06:45
Men jag undrar vad det har för negativa effekter om jag delar upp ätardagen istället? Det skulle väl inte spela så stor roll eller?

Grejen med ätardagar är att man ska chocka kroppens metabolism så att den ställer in sig på att förbränna mer i (kort) framtiden. Det blir inte mycket till chock om du har två ätardagar i veckan.