handdator

Visa fullständig version : Armträning


Fredrik790
2005-05-01, 16:42
Träna biceps efter rygg och triceps efter bröst för att minska risken för överträning eller ett separat armpass för att kunna ge 100%?

För- och nackdelar, vore tacksam för era erfarenheter.

nemd
2005-05-01, 16:48
Gör det som känns bäst. ;) Testa och se vad du gillar. Men jag tror nog på det förstnämnda. Jag gillar iaf att köra så.

Sheogorath
2005-05-01, 16:49
Jag tränar alltid biceps efter rygg (eller snarare efter chins och latsdrag eftersom jag har två olika ryggpass) och triceps efter bröst/axlar. Jag måste köra så för att jag ska få maximala styrkeökningar. När jag körde armarna separat hände det inte mycket med styrkeutvecklingen, och det ledde också till att styrkeökningarna i bröst och rygg blev sämre.

Fettecke
2005-05-01, 16:52
Jag tränar inte biceps-rygg samma dag. pga att jag nyttjar biceps i minst 90% av alla ryggövningar så då blir själv bicepspassset lidande.

Samma princip för bröst-triceps, kör jag då smalbänk så e det inte roligt att kliva ner 10-15kg bara för att jag e så slut i bröstet.

jag kör helst ett enskillt bröst och ryggpass, pga att de är så förbannat tungt att köra igeom =D

Arne Persson
2005-05-01, 16:53
Kör bröst och biceps eftersom jag vill kunna ge järnet på bägge muskelgrupperna, sedan triceps och ben och sist rygg och axlar

kimonque
2005-05-01, 17:07
Kör bröst och biceps eftersom jag vill kunna ge järnet på bägge muskelgrupperna, sedan triceps och ben och sist rygg och axlar

fan arne, har du kopierat mitt program igen? :thumbup:

Fredrik790
2005-05-01, 18:56
Jag har själv kört båda varianterna men har svårt för att fastställa vilket som fungerade bäst för mig.

Erfarenheter som jag drog av att köra biceps efter rygg var att jag inte behövde lika lång vila innan jag kunde köra nästa rygg/biceps-pass, pga att alla biceps stressande aktiviteter låg på samma dag. Dock var jag ju självklart tvungen att dra ner på vikterna när jag körde biceps efter rygg, tycker dock inte att det spelar så stor roll utan det viktiga är att muskeln är slutkörd när man lämnar gymmet.

Erfarenhetar av att träna biceps och rygg vid olika tillfällen är att man kan ha mer vikt, men att det går längre tid mellan träningstillfällena pga ökat behov av vila då biceps stressas vid två olika tillfällen.

Sheogorath
2005-05-01, 18:59
Jag har själv kört båda varianterna men har svårt för att fastställa vilket som fungerade bäst för mig.

Erfarenheter som jag drog av att köra biceps efter rygg var att jag inte behövde lika lång vila innan jag kunde köra nästa rygg/biceps-pass, pga att alla biceps stressande aktiviteter låg på samma dag. Dock var jag ju självklart tvungen att dra ner på vikterna när jag körde biceps efter rygg, tycker dock inte att det spelar så stor roll utan det viktiga är att muskeln är slutkörd när man lämnar gymmet.

Erfarenhetar av att träna biceps och rygg vid olika tillfällen är att man kan ha mer vikt, men att det går längre tid mellan träningstillfällena pga ökat behov av vila då biceps stressas vid två olika tillfällen.

Det du ska ha ögon på i alla lägen är ju styrkeökningarna. Låt dem avgöra hur du ska köra. Testa också att köra rygg/bicepspassen endast en gång per vecka fast du upplever att du "kan" köra oftare, och utvärdera.

HenrY
2005-05-01, 20:22
Kör bröst och biceps eftersom jag vill kunna ge järnet på bägge muskelgrupperna, sedan triceps och ben och sist rygg och axlar

Då får ju triceps träning 3 ggr i veckan, om du nu kör 7 dagars cykler?
Inget negativt menat, jag är för "mer träning" än vad de flesta säger! :thumbup:
Det kanske är hemligheten med dina enorma triceps?

Arne Persson
2005-05-01, 21:12
Då får ju triceps träning 3 ggr i veckan, om du nu kör 7 dagars cykler?
Inget negativt menat, jag är för "mer träning" än vad de flesta säger! :thumbup:
Det kanske är hemligheten med dina enorma triceps?

Jag kör normalt 6 dagar i rad.

The Ultimate Beef
2005-05-02, 08:50
Släpar dom efter, kan du ta och köra dom för sig själva, och verkligen bomba skiten.

Mikeman
2005-05-02, 09:58
Jag kör så att muklerna jag ska träna samma pass håller sig fräsha. Bröst/biceps ,Ben/axlar, rygg/triceps. Funkar bra.

The Draf
2005-05-02, 11:45
Personligen har jag haft klart bättre utveckling i biceps/triceps när jag körde dom separat, men det nötte som fn på mina armbågar. När jag bytte till rygg/biceps bröst/triceps så blev dom mkt bättre.

Fredrik790
2005-05-02, 13:05
Men varför skulle man få sämre muskeltillväxt av att tex köra biceps efter rygg. Visserligen kan man inte köra biceps lika tungt för att man delvis tröttat ut även biceps under ryggträningen, men den tröttheten är ju inte bortkastad utan är ju också träning. Det viktiga borde ju vara att kunna mobilisera tillräckligt mycket mental kraft för att kunna köra slut på biceps efter ryggen, om än med mindre vikt.

Sheogorath
2005-05-02, 13:28
Men varför skulle man få sämre muskeltillväxt av att tex köra biceps efter rygg. Visserligen kan man inte köra biceps lika tungt för att man delvis tröttat ut även biceps under ryggträningen, men den tröttheten är ju inte bortkastad utan är ju också träning. Det viktiga borde ju vara att kunna mobilisera tillräckligt mycket mental kraft för att kunna köra slut på biceps efter ryggen, om än med mindre vikt.

Jag skulle säga att det viktigaste är att maximera sina styrke-ÖKNINGAR eftersom det är ÖKNINGAR som är det säkraste sättet att på kort sikt se att du har TILLVÄXT. Vill man av någon anledning testa sin maxstyrka får man ju göra det när alla muskler är fräscha, men eftersom jag inte är intresserad av dylikt kan jag glatt köra på med biceps efter rygg. Så ökar jag bäst.

Langster
2005-05-02, 13:50
Att köra armar separat på en dag ger helt klart bäst resultat.

Att köra biceps tillsammans med bröst och triceps med ben eller rygg är näst bäst.

Att köra biceps med rygg, och triceps med bröst ger absolut sämst styrke- och volymökningar. Totalt värdelöst.

... för mig iaf. :)

jwzrd
2005-05-02, 13:52
Bröst med triceps fungerar kanonbra för mig, då kan jag köra dips och smalbänk utan att sabba återhämtningen av rattarna, biceps kör jag efter ena ryggpasset.

Ulf A Big
2005-05-02, 14:03
Triceps, biceps och vadmuskulaturen återhämtar sig relativt snabbt om man jämför med andra större muskelgrupper. Det går säkert att träna dem två-tre ggr per vecka utan problem. Arne tränar dem indirekt oftare. Men man bör då undvika att köra underarmarna då de utsätts får stora påfrestningar av all träning där händerna är involverade och behöver inte så mycket av direkt träning. Men som Arne mfl ofta påtalar är det bra att ha en god greppstyrka innan man börjar träna så intensivt som Arne mfl gör med sina armar och ramar (händer).

jwzrd
2005-05-02, 14:08
Triceps, biceps och vadmuskulaturen återhämtar sig relativt snabbt om man jämför med andra större muskelgrupper. Det går säkert att träna dem två-tre ggr per vecka utan problem. Arne tränar dem indirekt oftare. Men man bör då undvika att köra underarmarna då de utsätts får stora påfrestningar av all träning där händerna är involverade och behöver inte så mycket av direkt träning. Men som Arne mfl ofta påtalar är det bra att ha en god greppstyrka innan man börjar träna så intensivt som Arne mfl gör med sina armar och ramar (händer).

Du gör ett påstående (Triceps, biceps och vadmuskulaturen återhämtar sig relativt snabbt om man jämför med andra större muskelgrupper) som jag undrar om du har något som helst att referera till. Jag tycker inte det är någon som helst skillnad. Visst, vaderna kan man träna snart igen om man tränar dom som en whimp, men ger man dom samma tid som en vanlig Plucke ger biceps så kräver dom sin knappa vecka också. (Jag vänder mig inte emot att du kan träna dom ofta, utan att du påstår att dom är undantag från hur resten av kroppen fungera återhämtningsmässigt). Jag tycker snarare det är så att man kan träna allting utom gastrocnemius och hamstring hårt två gånger i veckan.

Ulf A Big
2005-05-02, 14:25
Tränar själv genom kroppen ett par ggr per 8 dgr och armarna lite utifrån hur jag känner mig i kroppen.
När det gäller återhämtningstiderna så är det inget påhitt. Skall ta fram referenslitteratur hänvsiningar strax..

jwzrd
2005-05-02, 14:28
Tränar själv genom kroppen ett par ggr per 8 dgr och armarna lite utifrån hur jag känner mig i kroppen.
När det gäller återhämtningstiderna så är det inget påhitt. Skall ta fram referenslitteratur hänvsiningar strax..

Jag kör dubbla pass i veckan för allt utom direkt träning för axlar och armar.