handdator

Visa fullständig version : Var möta stången?


Spannmål
2005-05-01, 16:15
Var bör man möta stången i bänkpress? Med övre, mitten eller undre delen av bröstmuskeln?

Det känns som om axlarna kopplas ur en aning ju längre ned man kommer.

Fatalist
2005-05-01, 16:17
Jag tycker likadant, just därför kör jag mot nedre delen

Sheogorath
2005-05-01, 16:18
Lägger stången i vecket mellan bröstmusklerna och revbenen. Blir mycket, mycket starkare där än om jag lägger den högre upp.

drkrupp
2005-05-01, 17:00
Jag sänker till övre delen av bröstet, med armbågarna rakt ut. Får bättre sträck och en längre rörelse så. Visst blir man klen, men jag är klen i vilket fall...

Allan
2005-05-01, 20:50
Du tränar för vad? Byggarpressar eller SL-pressar är två olika saker.

allan

myggan
2005-05-01, 20:56
kan du utveckla allan ? för oss som inte vet skillnaden

aliquis
2005-05-01, 21:24
kan du utveckla allan ? för oss som inte vet skillnaden
På utförandet eller övningen? Utförandet vet jag inte, vad gäller övningen lär ju det ena vara att få upp tyngst vikt så lätt som möjligt och det andra att försöka få så stora bröst/överkropp som möjligt med vad det nu är för vikt.

Undra varför jag skriver inlägg som det här och liknande, det ger ju antagligen inte särskilt mycket för den som läser det.

Allan
2005-05-01, 21:28
Det finns säkert trettio trådar om bänkpress bara sista månaden. Just nu funkar ju inte sök-funktionen men man kan ju leta manuellt också...


allan

Spannmål
2005-05-01, 21:28
Du tränar för vad? Byggarpressar eller SL-pressar är två olika saker.

allan

Jag är byggare, om man kan kalla sig det efter 3 års träning - men massa är iaf mitt mål. Hur fungerar de respektive bänkvarianterna?

Fatalist
2005-05-01, 22:13
Jag är byggare, om man kan kalla sig det efter 3 års träning - men massa är iaf mitt mål. Hur fungerar de respektive bänkvarianterna?

Jag misstänker att jag kör lite åt SL-hållet med mina långt-ner-bänkar men kör jag högre upp har jag problem med att koppla ur axlarna tillräckligt

RobbeliRobban
2005-05-02, 00:15
Du skall ju givetvis lyfta på det sättet som du kan använda störst belastning på. Oavsett hur du gör, kommer du att träna både axlar/bröst och triceps. En bänkpress kan inte isolera bröstmuskeln.

Lyfter du mest med armbågarna rätt ut- kör med armbågarna rätt ut/ lyfter du mest med armbågarna lite vinklade mot kroppen-kör med armbågarna lite vinklade mot kroppen.

Orkar du mest med lillfingrarna på ringen, kör så/ orkar du mest pekfingrarna på ringen kör så.

Fettecke
2005-05-02, 08:44
....
Orkar du mest med lillfingrarna på ringen, kör så/ orkar du mest pekfingrarna på ringen kör så.

Är det inte så att ju längre ut man håller inom en viss gräns så tar det mer på bröst...

ett grovt exempel är ju bänkpress för bröst, och smalbänk för triceps.

Håller jag axelbrett så blir det inte så bra för bröstet, håller jag däremot lite utanför ringarna med pekfingret, så är det nästan orgasmkänsla för det är så optimalt för mig =D

z_bumbi
2005-05-02, 08:54
Armbågarna rakt ut (Byggarbänk), tar lite mer på bröst men sliter också mer på axlarna.

Armbågarna ner mot fötterna, smalbänk/triceps

Armbågarna snett ut från kroppen, där de flesta nog bör hålla sig oavsett om de är byggare eller lyftare. Senare i livet när man blivit stark kan man börja köra "byggarbänk" om man tycker att man behöver det men kör man med markerat stopp och i övrigt bra teknik i bänken så ger det resultat i alla fall.

Om man ska översätta detta till stångplacering så är det svårt då alla ser olika ut, men nedre delen av bröstmuskeln är det nog för många.

drkrupp
2005-05-02, 15:34
Jag tycker Priest (om man får använda proffsbyggare som exempel) håller väldigt smalt och armbågarna ner. Samtidigt har han ju inte världens bästa bröst. Triceps däremot...

Yip_man
2005-05-02, 16:26
Grejen är väl den att han antagligen kör lutande bänk eller smalbäk på bilden därav det smalare greppet. Skulle jag tro iallafal.Personligen låter jag alltid överarmarna följa stången i bänk.

Popeye
2005-05-02, 16:31
Har ju varit några trådar om bänk nu men generellt får iaf jag uppfattningen att de flesta/många vinklar ut armarna för mycket. -> För mkt axlar.
Jag har själv gjort det och det är först på senare tid som jag intresserat mig för ett korrekt utförande.

drkrupp
2005-05-03, 00:08
Grejen är väl den att han antagligen kör lutande bänk eller smalbäk på bilden därav det smalare greppet. Skulle jag tro iallafal.Personligen låter jag alltid överarmarna följa stången i bänk.
Det är plan bänk.

Bite
2005-05-03, 12:08
Det är plan bänk.
Han har några kakor under främre delen av bänken, sen om det gör nån större skillnad vete fan.

Angående topic så kan jag bara tala för egen del, jag kände absolut noll kontakt i bröstet innan jag kom underfund med att jag bänkade med armbågarna pekandes lite snett "neråt" mot höfterna. Nu tänker jag på att dra ihop skulderbladen, sänka ner stången strax ovanför bröstvårtorna, alltså mer mot halsen, och hålla ut armbågarna ordentligt från kroppen. Jag har varken förutsättningar eller ambitioner att tävla, men jag får åtminstone kontakt i bröstet nu, så det har börjat växa ikapp tycker jag.

Popeye
2005-05-03, 15:57
Bite> Hehe, då har vi rakt totalt motsatta erfarenheter. *grr27*
För min del blev bänken sjutton så mycket bättre när jag vek in armbågarna en aning. Men då tror jag på Max belastning -> Max muskler.
Klarar jag att lyfta tyngre i bänken med bra form och armbågarna pekandes ~45 grader från kroppen så tror jag att bröstet inte får sämre träning av det.
Sedan vilket som är optimalt är jag inte kvalicerad att avgöra.

bear.flowertwig
2005-05-03, 16:16
Har samma erfarenhet som Bite. Har aldrig fått nån vidare kontakt med vanlig bänk(betydligt bättre i snebänk). Har inga SL-ambitioner utan vill få bästa möjliga kontakt och lägga på mig massa. Provade en del sist med att fälla ut armbågarna mer från kroppen. Känns lite avigt och styrkan minskar. Axlarna hamnar i ett utsatt läge verkar det som men kontakten blev MYCKET bättre. Ska prova vidare och köra relativt lätt och strikt.

Glen
2005-05-03, 22:16
Fan alltså, borde det inte bli tvärt om att man jobbar mer med axlarna om man sätter stången längre ner? det blir ju som en rotation av axlarna då som inte blir när man sänker stången högre upp. Brukar inte Stahlberg (tror jag det är) prata om "bröstbänkare" = stången högt upp på bröstet och "axelbänkare" = dom som sänker den långt ner på bröstet

bubbe
2005-05-04, 09:53
Bite> Hehe, då har vi rakt totalt motsatta erfarenheter. *grr27*
För min del blev bänken sjutton så mycket bättre när jag vek in armbågarna en aning. Men då tror jag på Max belastning -> Max muskler.
Klarar jag att lyfta tyngre i bänken med bra form och armbågarna pekandes ~45 grader från kroppen så tror jag att bröstet inte får sämre träning av det.
Sedan vilket som är optimalt är jag inte kvalicerad att avgöra.

du måste skilja på vad som är muskelkontakt med bröstet, och vad som flyttar mest vikt.

armbågarna längre ner, samt även stången, då har man möjlighet att hjälpa till med axlarna i botten, vilket för många brukar leda till stora axlar och inte så utvecklade bröst. kör man med armbågarna rakt ut, ökar dock som skrivs ovanför riskerna för att skada sig i axlarna och man klarar inte samma vikt genom att enbart lyfta med bröstmusklerna. alltså kör du enbart för bröst, ta lättare vikt kör fler reps (minska skaderisken) och se till att verkligen känna bröstmusklerna jobba.

Popeye
2005-05-04, 15:01
Oki, jag är som sagt inte ngn expert på området men bänken känns som gjord för att pressa så tungt det bara går.
Vill man ha isolationsövningar för bröstet så finns ju det också...

stahlberg
2005-05-04, 17:09
Eftersom mitt namn nämnts i tråden ska jag säga några ord om detta.

Jag har mycket riktigt talat om 1) bröstbänkare, som sänker stången "närmare" halsen och håller armbågarna utåtvinklade, och 2) axel/(triceps)bänkare, som sänker "mot magen" och håller armbågarna inåt.

Bröstbänkarna har (ofta helt omedvetet) intränat en stil som passar för dem, DÄRFÖR att de av de inblandade musklerna i bänkpress har bröstet relativt sett starkast. Axel(triceps)bänkare har igen ofta axlar/triceps starkare.

Min åsikt är fortfarande den, att det tränar bröstet bäst att sänka stången ganska nära halsen och med armbågarna ut då man tränar bänkpress. Vill man "fokusera" på bröstet borde man alltså träna så. Vill man däremot lyfta så mycket vikt som möjligt borde man träna så bara om man är en naturlig bröstbänkare.

Orsaken till att det "tar på axlarna" när man tränar "bröstbänk" är inte den att axlarna skulle arbeta mera, utan den att man "stretchar" axlarna i nederläge (när stången rör vid bröstet).

Tränar man bodybuilding och vill uppnå mesta möjliga bröstarbete i bänkpress tycker jag man ska träna "bröstbänk"-betonat. Enda orsaken att inte göra detta är 1) om man vill träna bänk "jämnare" som basövning för bröst, axlar och triceps eller 2) om man pga "axelstretchen" i nederläge t.ex får smärtor och därför inte kan träna "bröstbänk".

För övrigt uppstår en mycket stor belastning på axlarna (som t.om medför ökad skaderisk) om man bänkar MED MYCKET BRETT GREPP, sänker stången nära magen, och håller armbågarna RAKT INÅT.

Detta i allmänhet. Dessutom tycker jag det är märkligt (även om ingenting är omöjligt) att någon får BÄTTRE "kontakt" i bröstet av bänk mot magen än av bänk som sänks nära halsen. Detta uppfattar jag som ett svepskäl att kunna träna med högre vikter.

stahlberg
2005-05-04, 17:32
Läste tråden på nytt, och förenar mig långt med RobbeliRobbans och Z_Bumbis åsikter.

Popeye
2005-05-04, 19:26
Stahlberg> Kände mig lite träffad där... :em:
När jag pratade om att bänken kändes bättre med lite nedvinklade armbågar syftade jag på att övningen som helhet kändes bättre, inte nödvändigtvis att det tog mer på just bröstet.
Däremot undrar jag lite över om inte den extra vikten kan påverka i positiv bemärkelse.
Flies ger ju en grym kontakt med bröstmuskeln men den klassas ju ändå inte som någon speciellt grym massbyggare. Alltså är ju inte kontakten alena avgörande...

fintelligens
2005-05-04, 21:15
Armbågarna är under stången. Exakt.

drkrupp
2005-05-04, 21:55
Däremot undrar jag lite över om inte den extra vikten kan påverka i positiv bemärkelse.
Jag tänker lite att den extra vikten man kan lägga på med "stark stil" tas om hand av axlar och triceps, och risken är därmed att det är armar/axlar som failar istället för bröst. Omvänt; att "bröstbänka" gör att bröstet får ta den mesta av vikten (även om vikten totalt är lägre), och kan alltså tränas fullt ut.

Men det beror ju som sagt på vad man är ute efter, och kanske framför allt; vad som känns bäst.

Allan
2005-05-04, 22:01
Detta i allmänhet. Dessutom tycker jag det är märkligt (även om ingenting är omöjligt) att någon får BÄTTRE "kontakt" i bröstet av bänk mot magen än av bänk som sänks nära halsen. Detta uppfattar jag som ett svepskäl att kunna träna med högre vikter.

Det kan bero på tajta pecs. Hoppas jag.


allan