handdator

Visa fullständig version : Högreps i marklyftet gjorde susen!


Ectomorph
2005-05-01, 06:45
Har börjat köra marklyft för ett tag sedan och gjort mestadels 6-8-reppare och en massa set. Tycker det tagit ganska bra på ryggen, men jag har inte känt den där "riktiga pumpen". Så förra bröst/rygg-passet skred jag till verket, gjorde 3-4 uppvärmningsset och därefter 25 reps. En minuts vila och 12 reps till... så där höll jag på i 5-6 set och snacka om korsett! Sen hade jag träningsvärk i 5 dagar och kunde knappt böja mig.

Har märkt att benen också svarar bättre på högreppare än överkroppen.


Vad tycker ni andra om högreppare.. någon som tycker det tar bättre?

Shadow Warrior
2005-05-01, 06:54
Har börjat köra marklyft för ett tag sedan och gjort mestadels 6-8-reppare och en massa set. Tycker det tagit ganska bra på ryggen, men jag har inte känt den där "riktiga pumpen". Så förra bröst/rygg-passet skred jag till verket, gjorde 3-4 uppvärmningsset och därefter 25 reps. En minuts vila och 12 reps till... så där höll jag på i 5-6 set och snacka om korsett! Sen hade jag träningsvärk i 5 dagar och kunde knappt böja mig.

Har märkt att benen också svarar bättre på högreppare än överkroppen.


Vad tycker ni andra om högreppare.. någon som tycker det tar bättre?

20reps marklyft i samma stil som breathing squats är en riktig höjdare.
Nonstop högreps tror jag inte direkt på.

Ectomorph
2005-05-01, 07:07
20reps marklyft i samma stil som breathing squats är en riktig höjdare.
Nonstop högreps tror jag inte direkt på.

Ska tillägga att jag tog en rest pause på runt 5 sek efter 10 reps (heter det så?)

PS. Vi tränar på samma gym märkte jag nu :thumbup:

Shadow Warrior
2005-05-01, 07:19
Ska tillägga att jag tog en rest pause på runt 5 sek efter 10 reps (heter det så?)

PS. Vi tränar på samma gym märkte jag nu :thumbup:

Jo man måste ju införa lite "RPR" för att orka med nån vettig vikt.

Hehe, har jag inte heller lagt märke till ;) Fast man kan ju inte påstå at jag tränar nu... har knappt vart på gymmet d senaste 6månaderna och backat så långt jag kan, men jag kommer väl tillbax men just nu är bara målet att fixa jobbet utan att axeln pajjar totalt.

Ectomorph
2005-05-01, 07:25
Jo man måste ju införa lite "RPR" för att orka med nån vettig vikt.

Hehe, har jag inte heller lagt märke till ;) Fast man kan ju inte påstå at jag tränar nu... har knappt vart på gymmet d senaste 6månaderna och backat så långt jag kan, men jag kommer väl tillbax men just nu är bara målet att fixa jobbet utan att axeln pajjar totalt.

Sant!

Ajfan. Axelskada låter jävligt. Hoppas man klarar sig från sånt. Fast med fjollvikterna jag kör med är det nog ingen risk - inte än så länge iaf haha.

Shadow Warrior
2005-05-01, 07:36
Sant!

Ajfan. Axelskada låter jävligt. Hoppas man klarar sig från sånt. Fast med fjollvikterna jag kör med är det nog ingen risk - inte än så länge iaf haha.

Alltså... jag har aldrig haft några problem med axlar eller i stort sett inget förutom korsryggen men så nu för över 4månader sen så pajjade axeln bara sådär. Och inte körde jag tungt heller. Dåliga gener och plan bänk (farlig övning haha) är orsakerna tror jag ;)

Ectomorph
2005-05-01, 07:50
Alltså... jag har aldrig haft några problem med axlar eller i stort sett inget förutom korsryggen men så nu för över 4månader sen så pajjade axeln bara sådär. Och inte körde jag tungt heller. Dåliga gener och plan bänk (farlig övning haha) är orsakerna tror jag ;)

Hm, låter skumt. :confused:

Karl_alfred
2005-05-01, 10:10
Alltså... jag har aldrig haft några problem med axlar eller i stort sett inget förutom korsryggen men så nu för över 4månader sen så pajjade axeln bara sådär. Och inte körde jag tungt heller. Dåliga gener och plan bänk (farlig övning haha) är orsakerna tror jag ;)
Teknik! Jag kan ofta köra bänkpress även om någon axel smärtar i vissa rörelser, utan att de gör nå som helst ont.

dantheman
2005-05-01, 12:30
Har börjat köra marklyft för ett tag sedan och gjort mestadels 6-8-reppare och en massa set. Tycker det tagit ganska bra på ryggen, men jag har inte känt den där "riktiga pumpen". Så förra bröst/rygg-passet skred jag till verket, gjorde 3-4 uppvärmningsset och därefter 25 reps. En minuts vila och 12 reps till... så där höll jag på i 5-6 set och snacka om korsett! Sen hade jag träningsvärk i 5 dagar och kunde knappt böja mig.

Har märkt att benen också svarar bättre på högreppare än överkroppen.


Vad tycker ni andra om högreppare.. någon som tycker det tar bättre?

Hur menar du att det "tar"? Ofta hör man folk säga att det "tar" och de menar antaligen att det känns mer i musklerna, stämmer det i ditt fall också? Jag tycker att du borde utvärdera träningen på ett bättre sätt. Byt ut "tar" mot muskeltilltäxt alt. styrkeökningar (beroende på vad du är ute efter). Om du bara är ute efter att det ska "ta" i musklerna så prova att spring ett maratonlopp. Du kommer garanterat tycka att det "tar" otroligt mycket i bena och träningsverken kommer vara betydligt längre än 5 dagar.

Shadow Warrior
2005-05-01, 12:33
Hur menar du att det "tar"? Ofta hör man folk säga att det "tar" och de menar antaligen att det känns mer i musklerna, stämmer det i ditt fall också? Jag tycker att du borde utvärdera träningen på ett bättre sätt. Byt ut "tar" mot muskeltilltäxt alt. styrkeökningar (beroende på vad du är ute efter). Om du bara är ute efter att det ska "ta" i musklerna så prova att spring ett maratonlopp. Du kommer garanterat tycka att det "tar" otroligt mycket i bena och träningsverken kommer vara betydligt längre än 5 dagar.

Du har en poäng men samtidigt så vet vi att lågreppare inte bygger så värst mycket, desutom är d psykistk mindre jobbigt vilket gör att folk offtast väljer dem därför.

z_bumbi
2005-05-01, 13:04
Du har en poäng men samtidigt så vet vi att lågreppare inte bygger så värst mycket, desutom är d psykistk mindre jobbigt vilket gör att folk offtast väljer dem därför.

Vet du att lågreppare inte bygger så värst mycket?

Baan
2005-05-01, 13:13
jag är med på att högreps i marklyft och tunga övningar kan vara betydlgit mer jobbigt medan köra 2-3or på marklfyt även om det är tungt går så fort så även om det är jobbigt så upplevver jag själv inte samma hmmm "kärvhetsfaktor" efteråt :)

Men om det nu bygger bättre att köra många reps på t ex marklyft kan jag inte avgöra, har testat upp till 9-10 reps hyffsat tungt och rätt få som 3-4, 9-10 brukar trötta ut mig som fan resten av passet och det känns en hel del i magmuskleran och ryggen men något fett träningsvärk blir det inte. Värst träningsvärk har jag fått av 6-7 reps typ till fail, elller så gott som.
Annars tycker jag det är omöjligt bedömma vad man gjort rätt för att bygga, speciellt om man varierar sig tämligen ofta, fast man kan ju för sakens skull testa saker i väldigt långa perioder och få bättre "mätvärden"

Nalfaren
2005-05-01, 13:23
Någon som har bra erfarenheter just av skillnad
mellan lågreps, högreps. Okej att man inte får pump,
eller att det är svårare när man kör lågreps och riktigt
tungt.. Men man blir ju trött i nästan hela kroppen...
kollade av min max på marklyft sist jag körde det,
gick ju bra, sedan blev det 3x6xtungt och TRO mig,
den satt som en böld i korsryggen :>


Högt antal repetioner är det då 10+ som gäller?

I Början när jag tränade körde jag alltid
1 uppvarmningsset/muskelgrupp och därefter 4 träningsset/övning.
Men numera kör jag 3 träningsset ist. 4, vad brukar ni köra... är
just nu inställd på att bygga massa.

Ectomorph
2005-05-01, 16:14
Hur menar du att det "tar"? Ofta hör man folk säga att det "tar" och de menar antaligen att det känns mer i musklerna, stämmer det i ditt fall också? Jag tycker att du borde utvärdera träningen på ett bättre sätt. Byt ut "tar" mot muskeltilltäxt alt. styrkeökningar (beroende på vad du är ute efter). Om du bara är ute efter att det ska "ta" i musklerna så prova att spring ett maratonlopp. Du kommer garanterat tycka att det "tar" otroligt mycket i bena och träningsverken kommer vara betydligt längre än 5 dagar.

När jag menar att "det tar" menar jag muskeltillväxt, för det är det jag är ute efter, ingen prioritering i styrkeökningar. Visserligen känns det ju även när man gör lågreps också, men det kan inte jämföras med detta. Efter senaste passet kändes det som jag var åtsnörd av en korsett. Hela dagen efter passet hade jag en pulserande känsla i hela ryggen vilket jag inte känt av alls tidigare.

dantheman
2005-05-01, 17:28
När jag menar att "det tar" menar jag muskeltillväxt, för det är det jag är ute efter, ingen prioritering i styrkeökningar. Visserligen känns det ju även när man gör lågreps också, men det kan inte jämföras med detta. Efter senaste passet kändes det som jag var åtsnörd av en korsett. Hela dagen efter passet hade jag en pulserande känsla i hela ryggen vilket jag inte känt av alls tidigare.

Jag förstår fortfarande inte hur din beskrivning av att "det tar" har något med muskeltilltäxt att göra. Som sagt, om du är ute efter att få mycket träningsvärk så är direkt styrketräning inte det mest effektiva, utan satsa istället på någon betydligt mer utmattande. För ryggen kan jag rekommendera att plocka lingon en hel dag. ;)

För att veta att högrepps "tar" bättre ur tillväxtsynpunkt så måste du ju på någon sätt dokumentera tillväxten. Ta kort efter ett års träning med högreps och sedan kan du jämföra med hur du ser ut efter ett år med lågreps.

Baan
2005-05-01, 17:40
Jag förstår fortfarande inte hur din beskrivning av att "det tar" har något med muskeltilltäxt att göra. Som sagt, om du är ute efter att få mycket träningsvärk så är direkt styrketräning inte det mest effektiva, utan satsa istället på någon betydligt mer utmattande. För ryggen kan jag rekommendera att plocka lingon en hel dag. ;)

För att veta att högrepps "tar" bättre ur tillväxtsynpunkt så måste du ju på någon sätt dokumentera tillväxten. Ta kort efter ett års träning med högreps och sedan kan du jämföra med hur du ser ut efter ett år med lågreps.

finns lite belägg ändå, finns på en hel del ställen på forumet hur olika repintervall tar på olika muskelfibrer, ur byggarsynpunkt har jag för mig att det är, 8-12 som gäller, 1-4 var främst styrka och >15 var mer kondis.
Det ska då inte vara helt nödvändigt att ta månader eller år för att testa på sig själv då man redan testat det rent praktiskt (med bra metoder hoppas jag heh).

Inzza
2005-05-02, 08:48
När skall ni förstå att det är inviduellt ? Annars så hade ju alla bodybuilders tränat på samma sätt... vilket dem inte gör...

Olika träning fungerar på olika personer.

Sheogorath
2005-05-02, 13:24
När skall ni förstå att det är inviduellt ? Annars så hade ju alla bodybuilders tränat på samma sätt... vilket dem inte gör...

Olika träning fungerar på olika personer.

Snarare att många olika träningsmetoder fungerar ungefär lika bra, och allt handlar om att bli starkare och starkare, och det kan uppnås på många olika sätt.

Shadow Warrior
2005-05-02, 15:07
När skall ni förstå att det är inviduellt ? Annars så hade ju alla bodybuilders tränat på samma sätt... vilket dem inte gör...

Olika träning fungerar på olika personer.


Jasså? Så du menar att det är en myt att dom flesta byggare kör mellan 8-12reps?

Jag tror det finns en anledning till att majoriteten gör som dom gör.

jwzrd
2005-05-02, 15:15
När skall ni förstå att det är inviduellt ? Annars så hade ju alla bodybuilders tränat på samma sätt... vilket dem inte gör...

Olika träning fungerar på olika personer.

Det handlar mer om att många som tränat en kvart tycker det ser UT som om de som kommit längre alla tränar olika än att det faktiskt är så.