handdator

Visa fullständig version : Äntligen är min maskin färdig!


Cupofcoffee
2005-04-30, 23:39
Hela det här projektet har varit en praktisering av Moores lag. Jag har genomlidit allt. Trasigt vid leverans. Fellevereranser. Inkompatibel hårdvara. Evighetslånga returer. Trehundrakronors fraktavgifter. Men nu är jag färdig. Fick tillbaka nätagget igår, och nu är boxen ihopsatt och up 'n running.

Tänkte bara slänga upp lite foton innan jag fortsätter med servermodden jag jobbade på innan budkillen kom.

Bry er inte om att fråga om priset. I förhållande till prestandan så det blev det åt helvetes för dyrt, mest pga. overheaden med alla fraktavgifter. I förhållande till "vill ha"-faktor så... ja, avgör själva.

Här är specarna:
VIA C3 1200Mhz
Geforce FX 5600 (128MB) (3DMark01: 4539 @ core 300Mhz / memory 525Mhz)
512MB DDR PC 2100
250GB HDD (8MB cache)
DVD/CD-RW
WLAN (54Mbit/s)

Chassit är ifrån www.hoojum.com och är består av ett enda stycke 5mm (!) tjock anodiserad aluminium. Måtten är (CM): 14,7(höjd) x 21(bredd) x 21(djup).

http://www.emanon.nu/exhibit/2005/132/DSC00489.JPG
http://www.emanon.nu/exhibit/2005/132/DSC00494.JPG

WHITEFOLKS
2005-04-30, 23:42
Jag säger det funkar! :thumbup:

Pingen
2005-04-30, 23:47
Som PC-mekare är det :thumbup:
Ganska ovanlig låda. Var har du hittat den?
Ovanligt att se en PC-entusiast med såpass låga krav på prestanda. Har du en annan burk hemma?

Edit: Och det självklara: Hur är ljudnivån? Har svårt att tänka mig att den är tyst, speciellt med den alldeles bredvid sig och med en såpass varm GPU.

Zozza
2005-04-30, 23:52
jäääääävligt fresh

Cupofcoffee
2005-04-30, 23:58
Som PC-mekare är det :thumbup:
Ganska ovanlig låda. Var har du hittat den?
http://www.hoojum.com/

Ovanligt att se en PC-entusiast med såpass låga krav på prestanda.
Jag vet vad jag använder min maskin till.

Det enda kravet var att den skulle fixa WarCraft3 och Max Payne. Jag tyckte det var orättvist att jag inte kunde spela dem tidigare (på laptopen jag körde då). Nu är den biten avklarad och jag sitter på en oerhörd överkapacitet... ;-)

Byter eventuellt ut grafikkortet mot ett TV-kort eller något annat kul framöver.

Har du en annan burk hemma?

Ja, ett par stycken.


Hur fasen får jag bilderna att fungera?

Cupofcoffee
2005-05-01, 00:08
Edit: Och det självklara: Hur är ljudnivån? Har svårt att tänka mig att den är tyst, speciellt med den alldeles bredvid sig och med en såpass varm GPU.

Jo, jag var inte nöjd med ljudnivån på grafikkortskylaren. Jag ägnade en vecka av downtimen jag haft åt att lösa det.

Efter ett par fantasifulla försökt så var jag rätt nöjd med detta. Flänsen kommer ifrån ett mycket större PCI-E kort som jag bytte kylning på åt en kompis i förra veckan. Chassit är designat på ett sånt sätt att all friskluft leds runt PCI-platsen innan den kommer in i lådan, så det blir ett bra flöde genom flänsen.

Datorn är alltså knäpptyst. CPUn har en maxeffekt på 22watt, så den har knappast några värmeproblem. Bak i chassit har jag en temperaturstyrd fläkt ifrån arctic cooling. Jag är snuskigt nöjd med den. Normalt så brukar temperaturstyrt innebära att fläkten spinner upp och ner hela tiden - fruktansvärt jobbigt. Den här fläkten är så okänslig (eller har så hög tröskel) att det ska börja brinna i lådan innan den bryr sig. :D

Och så har jag givetvis inte datorn på bordet. Den ytan behöver jag till annat.

Nate
2005-05-01, 00:27
oooh... en sån där låda vill jag också ha! :cryout:

bosse_brutal
2005-05-01, 00:59
vad är den bra för? kan den göra nått speciellt?

aliquis
2005-05-01, 01:47
vad är den bra för? kan den göra nått speciellt?
Lådan eller processorn? Processorn är bara en strömsnål x86 kompatibel processor för folk som inte behöver ha så mycket kräm i den, väldigt vanligt på mini-itxkort. Eventuellt har den hårdvarustöd för AES-kryptering men bortsett från det så är det väl inget speciellt med den.

ölobrännvin
2005-05-01, 07:00
Det speciella är att den intte tar så mycket utrymme tror jag ?

Shadow Warrior
2005-05-01, 07:03
Det speciella är att den intte tar så mycket utrymme tror jag ?

Det speciella är att d e fånerier att köpa en såpass dyr dålig dator.

:sleep:

KIRE
2005-05-01, 07:41
Det speciella är att d e fånerier att köpa en såpass dyr dålig dator.

:sleep:

Jag måste hålla med. Jag skiter väl hur i en dator ser ut, bara den fungerar och är så billig som möjligt i förhållande till sin prestanda.

mini_Arnold
2005-05-01, 08:40
Jag måste hålla med. Jag skiter väl hur i en dator ser ut, bara den fungerar och är så billig som möjligt i förhållande till sin prestanda.
Och trådstartaren skiter i vad ni gillar för datorer skulle jag tro, och så går det runt i en fin, men ibland ond, cirkel.

ölobrännvin
2005-05-01, 09:11
Och trådstartaren skiter i vad ni gillar för datorer skulle jag tro, och så går det runt i en fin, men ibland ond, cirkel.
Det börjar med lite tjafs om det ena eller andra kortet och slutar med ett mord i norrland.... som vanligt..

Prankie
2005-05-01, 09:15
Stiligt! :thumbup: Kanske bygga en sån där istället för laptop inför kinaresa. :)

Jay-Z
2005-05-01, 09:21
Jag säger; det är stabilt.

Taurus
2005-05-01, 17:15
Nån frågade om ljudnivån. Jag tror den är hyfsat tyst ändå, C3 - som ju är en Cyrix-prolle - har dålig flyttalsprestande MEN utvecklar ytterst lite värme.

Det man man inte säga om en kompis Cyrix på 150 mhz :). Jag var snäll och bytte ut den mot en Pentium 133a som vi körde i 120. Den spöade cyrixens feta RÖV!! Dessutom blev cyrixen typ 123412348 grader varm.

Till slut slängde jag dit en 166a som dock "buggade", och till sist gav jag bort mitt moderkort med tillhörande K2-processor på 350 mhz så kompisen blev jävligt nöjd. Nu har jag även lånat ut ett G400 eller om det var G450 grafikkort :).

Cupofcoffee
2005-05-01, 22:23
Nån frågade om ljudnivån. Jag tror den är hyfsat tyst ändå, C3 - som ju är en Cyrix-prolle - har dålig flyttalsprestande MEN utvecklar ytterst lite värme. [...]

Förutom att den är effektsnål så är den väldigt värmetålig, en arbetstemperatur på 80 grader är inga problem. Dessutom är den konstruerad så att värmen sprids jämt över hela kretsen (40x40mm) istället för enbart över coren. Den är helt enkelt väldigt lättkyld och tacksam att ha och göra med i trånga och täta utrymmen.

Jag tror att TomsHardware guide gjorde ett test för ett par år sedan, då man körde en loopad Q3-demo på ett par olika processorer, och sedan plockade bort kylflänsarna under drift. De skulle helt enkelt testa hur länge en processor klarade sig utan kylning. Intel-maskinen frös och kraschade väl efter ett par sekunder, AMD fattade eld inom en minut. Cyrix 3an gick i ett dygn innan de stängde av den för att de inte orkade mer. Googla på "Beat The Heat" så lär du hitta den.

Prankie
2005-05-01, 22:29
Hehe, när jag byggde min första dator glömde jag ta bort plasten till processorfläkten. Monterade ihop den under LAN och jag märkte det efter två dagar att processon körde på 80 grader hela tiden, visst gick allt trögt men det var stabilt ändå. :D

aliquis
2005-05-02, 21:53
Mer om amd:
http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=05/05/02/1921257&from=rss
http://www.pcper.com/article.php?aid=127

Athlon64 kom ju tidigare med 90nm Winchester core som dock inte dök upp för FX55 och opterons, nu kommer dock nästa version kallad Venice som har runt 20 watts lägre effekt idle och över 35 watt lägre under load, den har även SSE3 och fixad minneskontroller=P

(Turion är ju tidigare mobile athlon64-versionen som maxar på 25 eller 35 watt beroende på modell, men den kör socket 754 eller vad den tidigare athlon64 socketen hette, winchester/newcastle är 939 och antagligen venice med (inte läst ännu) med integrerad minneskontroller... Snart kommer dock M2, lite störigt med massa olika men men, M2 cpuerna skall väl ha stöd för DDR2 med.)

Det krävs inget annat moderkort för att köra 1.4 volt?

aliquis
2005-05-02, 22:02
Lol, 3200+ venice @ 2GHz överklockad till 2.8GHz med standardkylning... ;)

påven
2005-05-03, 02:31
min maskin är o snurrar runt nere i holland och tyskland. Har trackat den på UPS:s hemsida och funderar lite över deras fraktrutiner. Först så registreras paketet i tyskland, sen finns det i holland 2 dagar senare. 3 dagar senare är det i tyskland igen och när jag kollade nu inatt så fanns det i danmark