handdator

Visa fullständig version : Träningsvärk


Lizzie
2005-04-30, 17:13
GÅR det göra något åt träningsvärk? Jag brukar tycka om att ha lite träningsvärk typ i magen eller så - det gör mig inget...men detta är nåt i hästväg! Jag orkade inte pallra mig iväg till gymmet igår så jag tog fram skivstången, lite hantlar å grejer här hemma. Värmde upp med ett hopprep, sen körde jag lite knäböj och utfall med stången på axlarna - det var det!! Idag kan jag knappt gå, mina lår värker! Tänkte ta en skön långpromenad med hunden nu, men det gör skitont!! Finns det inga akutknep?? Liniment och tigerbalsam har jag redan testat... Ska man vila eller röra på sig?

Tänk att det funkar lika bra att träna hemma, helt gratis!!

Ame
2005-04-30, 17:52
Det är inte farligt att träna med träningsvärk(vad jag vet, har aldrig hört att det skulle vara det). Träningsvärk är alltså ingen ursäkt för att inte träna :) Det hjälper t.o.m. mot träningsvärk att träna.

TommyBoy
2005-04-30, 18:01
Massera igenom benen ordentligt. Det förkortar tiden och smärtan.

Dumleman
2005-04-30, 18:36
Kan man röra sig när man har "träningsvärk" så har man aldrig haft riktig träningsvärk som Ove Rytter skulle sagt :thumbup:.

AnimalGen
2005-04-30, 20:40
Träna aldrig musklen du har värk i.

King Grub
2005-04-30, 20:47
Träna aldrig musklen du har värk i.

Träningsvärk betyder att muskeln förbereder sig på framtida arbete och är inte ett tecken på skadad muskulatur.

DOMS. (http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-105-1__fulltext.pdf)

Det är givetvis skillnad på värk som gör att man knappt kan gå och ömhet, men skulle man vila ut träningsvärk helt blev det inte mycket gjort.

High1ander
2005-05-01, 08:05
Träningsvärk betyder att muskeln förbereder sig på framtida arbete och är inte ett tecken på skadad muskulatur.

DOMS. (http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-105-1__fulltext.pdf)

Det är givetvis skillnad på värk som gör att man knappt kan gå och ömhet, men skulle man vila ut träningsvärk helt blev det inte mycket gjort.
Så nu när jag har en trevlig träningsvärk i mina ben, borde jag träna benen igen på gymmet? Bör man inte vänta 48 timmar innan man tränar samma muskelgrupp igen? Eller är träningsvärk ett tecken på att man ska piska ur mer ur muskeln? Me confused? :confused:

King Grub
2005-05-01, 08:47
Givetvis kan du inte träna samma muskel hur ofta som helst om du vill se resultat. Det säger väl sig självt? Du har ju svarat på din egen fråga. Men sitter en ömhet kvar i muskeln i en vecka så är det inget hinder för att aktivera muskeln igen. Eller om man kört bröst/axlar - skall man inte aktivera dessa muskler igen förrän träningsvärken är helt borta kanske man inte kan köra några övningar för överkropp alls på en vecka. ;) Att träna med lite träningsvärk är inte negativt alls, men helt andra faktorer säger att du inte kan träna samma muskel hur ofta som helst med fullgoda resultat.

"Exercise is the most effective means of alleviating pain during DOMS, however the analgesic effect is also temporary. Athletes who must train on a daily basis should be encouraged to reduce the intensity and duration of exercise for 1–2 days following intense DOMS-inducing exercise."

Sports Medicine, 2003, vol. 33, no. 2, pp. 145-164(20)

"Even though unpleasant, DOMS should not be considered as an indicator of muscle damage but, rather, a sign of the regenerative process, which is well known to contribute to the increased muscle mass."

Ann Readapt Med Phys. 2004 Aug;47(6):290-8.

"These findings therefore support our previous suggestion that muscle fibres subjected to eccentric contractions adapt to unaccustomed activity by the addition of new sarcomeres."

Histochem Cell Biol. 2003 May;119(5):383-93. Epub 2003 Apr 24.

"Our results strongly support that the myofibrillar and cytoskeletal alterations, considered to be the hallmarks of DOMS, reflect an adaptive remodeling of the myofibrils."

Histochem Cell Biol. 2004 Mar;121(3):219-27. Epub 2004 Feb 26

Pinglan
2005-05-01, 09:43
Jag brukar jogga lite försiktigt när jag har träningsvärk i benen (och jodå, jag VET vad riktig träningsvärk är så bespara er lustigheterna ;) ) Naturligtvis är de första km rena rama plågan men efter 2-3km brukar det kännas mycket bättre och efter ytterligare några km är träningsvärken som bortblåst! Dagen efter joggingturen känner jag av träningsvärken igen men betydligt lindrigare än innan joggningen. Så min medicin är helt enkelt att försöka röra på sig så gott det går så försvinner det värsta snabbare :thumbup:

Nalfaren
2005-05-01, 13:16
Mitt förra benpass gav mig en grotesk träningsverk.
De 3 kommande dagarna sov jag till 12 för att jag kunde
knappt röra mig, än mindre sitta på toaholken :|
Att jag hann få in ett rygg pass under denna tiden
förbättrade inte min rörlighet direkt...

Nu idag så är det okej... och imorgon är det Ben igen. :cryout:
haha


man sover gott iaf!

HenrY
2005-05-01, 14:31
Hähä, efter att jag varit borta på långsemester förra året så hade jag inte kört ben på över 1 månad. Kom hem, vad gör man?! Men går in på gymmet och kör det hårdaste jävla benpass eftersom man var så jefla taggad efter att ha varit borta från gymmet i några veckor. Värken efter det passet går inte ens att beskriva...kunde knappt gå, funderade på om musklerna hade typ chockats så svårt att det kanske blivit inflamerat eller nått.
Höll i sig i 2 veckor, den extrema värken dvs, sedan planade den ut.