Visa fullständig version : Skala morötterna efter kokning ger bättre smak?
Pellefant
2005-04-30, 16:56
Bläddrade igenom morsans Året Runt :em: Hittade detta husmorstips:
"Precis som potatis så smakar morötterna bäst om skalar dem först efter kokning."
Håller ni med?
Bläddrade igenom morsans Året Runt :em: Hittade detta husmorstips:
"Precis som potatis så smakar morötterna bäst om skalar dem först efter kokning."
Håller ni med?
Jag tvingades att äta kokt potatis med skalet på!
Min tanke är att kokt morot skall vara svårskalad, men jag har ju aldrig provat. och jag kan inte påstå att jag känner någon smakskillnad på potatis kokad med eller utan skal
WHITEFOLKS
2005-04-30, 17:06
kokt potatis MED skalet är gott :)
Potatis har jag för mig "lakas ur" på vitaminer när den kokas utan skal, men jag vet inte i vilken utsträckning det är överdrivet. Själv tycker jag dock att den blir godare kokt MED skal; utan blir den lätt sönderkokt, mosig och hemsk. *spy*
Morötter har ju egentligen inte ett "skal" på samma sätt som potatis, så jag vet inte om det kan bli så stora förluster där? HUr stort behovet att skala dem är beror väl lite på hur späda/grova de är; "nymorötter" på sensommaren brukar inte behöva skalas, men de som finns på ICA så här års har ju gärna en skitig och svårskrubbad (och därför besksmakande) yta. Men jag undrar ju hur bra det går att skala kokta morötter - då får man ha en bra mycket vassare skalare än min, då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.