handdator

Visa fullständig version : Guns n' Roses


precis
2005-04-30, 10:39
Hej.

OBS: Jag är ung. Slå mig inte för att jag inte växte upp när ni gjorde det.

Jag har börjat älska Guns n' Roses. Fast jag har märkt att jag stör mig lite på några texter. Bland annat One in a Million där Axl sjunger:

Police and niggers
That's right
Get out of my way

[...]

Immigrants and faggots
They make no sense to me
They come to our country
And think they'll do as they please
Like start some mini Iran
Or spread some fucking disease

...

Jag älskar verkligen låten - och bandet - i övrigt och vill gärna bli övertygad om att GN'R inte har/hade en sådan uppfattning.

Jag vet att GN'R gick ut i media efteråt och dementerade rasistpåståenden, men det kan man ju inte direkt hålla för ett bevis - kan ju ha varit vilket intresse som helst bakom de uttalandena.

JoelR
2005-04-30, 10:46
Hehe ja, vad ska man säga om saken.
Det finns nog ingen här som vet vad Axl menade egentligen.

Buckethead
2005-04-30, 10:51
Du glömde det här också

Radicals and Racists
Don't point your finger at me
I'm a small town white boy
Just tryin' to make ends meet
Don't need your religion
Don't watch that much T.V.
Just makin' my livin', baby
Well that's enough for me

Dom är inte rasister, Axl har gett lite förklaringar i olika intervjuer. Sen får du tänka på att Slash är mulatt, så Axl hade nog en bra förklaring till varför dom skulle göra den låten. Det är det som är så bra med GNR, inget: "hmm...undrar vad dom tycker om den här låten. Vi kanske inte borde släppa den?" Dom körde sin stil.

King Grub
2005-04-30, 12:08
Låttexter kan ju behandla andras åsikter också, inte nödvändigtvis bandmedlemmarnas. Hur det är i det här fallet vet jag inte, men det är väl inte ovanligt att en låttext "talar" med någon annans röst än sångarens.

Metal_boy_
2005-04-30, 12:09
Låttexter kan ju behandla andras åsikter också, inte nödvändigtvis bandmedlemmarnas. Hur det är i det här fallet vet jag inte, men det är väl inte ovanligt att en låttext "talar" med någon annans röst än sångarens.


Jepp, annars så skulle dom ha väldigt spridda åsikter och livsstilar.