handdator

Visa fullständig version : Civilpoliser i humlan, sprit bort


precis
2005-04-30, 10:32
Var och firade mösspåtagningen i Humlan (Humlegården i Stockholm, en stor park, typ 0,1% av central park men ungefär likvärdig betydelse) i Fredags.

Vi satt inte och drack alkohol (Det hade vi redan gjort till champagnefrukost och lunch). Men nåväl, andra ungdomar 18+ men under 20 gjorde det.

Det gick runt två civilklädda poliser (sjukt bra utklädda, såg ut som vilka dragna 20åriga ungdomar som helst - ja, de hade polisleg =)). Nåväl, de tog förstås sprit som ungdomar satt och drack, eftersom man inte får göra det i parker i Stockholm. Men sen såg vi att de även tog _oöppnade_ flaskor - får dom verkligen göra det? Är man 18 får man väl inneha alkohol?

Någon berättade att man inte fick inneha sådant som bara får säljas på systemet om man inte är 20 år, stämmer det?

mini_Arnold
2005-04-30, 10:36
18-öl
21-sprit är det enligt mina spritälskande bekanta..

christian
2005-04-30, 10:52
18-öl
21-sprit är det enligt mina spritälskande bekanta..

20 år är det som gäller för allt starkare än folköl, givetvis.

Är man under 20 kan drycken anses vara förverkad iom att den inte kan tillhandahållas till dig på lagligt vis, antar jag.

Tompi
2005-04-30, 18:36
Är du under 20 så är det bara på krogen du får köpa alkohol. Alltså måste de ha införskaffat den på olagligt vis.

Oatmeal
2005-04-30, 18:42
Inget som säger att man skall dricka det som är i den oöppnade flaskan ;) Kanske satt och höll den åt en annan, undra om det är olagligt att hålla i en oöppnad flaska öl? har ingen aning jag

Yankeee
2005-04-30, 18:43
Undrar om det är olagligt att hålla en oladdad pistol åt någon annan?

Dumleman
2005-04-30, 18:47
Kontrollerade ni om polisleggen var äkta?

Ame
2005-04-30, 18:49
Kontrollerade ni om polisleggen var äkta?
Hur gör man det? Har funderat lite på det innan hur man ska veta att det är ett äkta polisleg.

Weird
2005-04-30, 19:03
Kontrollerade ni om polisleggen var äkta?
vart fixar mna falska. :devil:

Yankeee
2005-04-30, 19:08
Hur gör man det? Har funderat lite på det innan hur man ska veta att det är ett äkta polisleg.

Visa kuken. Då lär du få veta om de är riktiga poliser eller inte.

precis
2005-04-30, 19:14
antingen var de "icke-arabiska"* muslimska** fundamentalister eller så var de poliser... för de hällde ut kanske totalt 15 liter sprit (såg)


* de såg ut som typiska Pelle och Kalle.
** islam hatar väl alkohol?

Ame
2005-04-30, 19:28
antingen var de "icke-arabiska"* muslimska** fundamentalister eller så var de poliser... för de hällde ut kanske totalt 15 liter sprit (såg)


* de såg ut som typiska Pelle och Kalle.
** islam hatar väl alkohol?
Hatar är väl kanske inte rätt ord, men det står nånstans att de inte skall dricka sprit. Men bibeln är väl emot att man dricker sig full också, har för mig att det står om alkohol nånstans.

precis
2005-04-30, 19:46
Hatar är väl kanske inte rätt ord, men det står nånstans att de inte skall dricka sprit. Men bibeln är väl emot att man dricker sig full också, har för mig att det står om alkohol nånstans.

mycket rimligt att kristendom är emot sprit, men med tanke på att självaste jesu blod representeras av vin så kanske det inte hade varit lika illustrativt

Pellefant
2005-04-30, 21:06
Slöseri, vore bättre om de sparade ihop all alkohol till den stora årliga polisfesten istället. :D

christian
2005-04-30, 22:19
Slöseri, vore bättre om de sparade ihop all alkohol till den stora årliga polisfesten istället. :D

Hehe, det var ju några som hade gjort så på en polisstation. Eller om det var tullen?

Jaja, ett par flak öl hade iaf sparats undan för att inmundigas på nästa lämpliga fest. Inte populärt när det kom ut.

Ralle
2005-05-01, 01:18
Dom får inte hälla ut ifall att du bara sitter med oöpnade flaskor och är 18 år. Men om du har öppnat en och dricker ur den så får dom hälla ut alla andra du har med dig och är synliga (kan ingen direkt lagbok men det är så jag fått förklatat för mig iaf)

Jet
2005-05-01, 02:46
Dom får inte hälla ut ifall att du bara sitter med oöpnade flaskor och är 18 år. Men om du har öppnat en och dricker ur den så får dom hälla ut alla andra du har med dig och är synliga (kan ingen direkt lagbok men det är så jag fått förklatat för mig iaf)

MAO en gissning ;)

ölobrännvin
2005-05-01, 06:50
Inse att snutjävlarna gör som dom vill vad det än står i lagboken att dom SKA göra........... alla snutar är små lamm i min hage utan att dom vet om det hehe he.. dom inser inte ens att jag fetäger dom dumskallarna....

christian
2005-05-01, 09:14
Dom får inte hälla ut ifall att du bara sitter med oöpnade flaskor och är 18 år. Men om du har öppnat en och dricker ur den så får dom hälla ut alla andra du har med dig och är synliga (kan ingen direkt lagbok men det är så jag fått förklatat för mig iaf)

Alkohollagen heter det och är lätt att hitta på nätet.


8 § Vid detaljhandel med spritdrycker, vin och starköl får varor inte säljas eller annars lämnas ut till den som inte har fyllt 20 år. Motsvarande gäller vid detaljhandel med öl och servering av alkoholdrycker i fråga om den som inte har fyllt 18 år.
Alkoholdrycker får inte lämnas ut till den som är märkbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel.
Alkoholdrycker får inte lämnas ut om det finns särskild anledning anta att varan är avsedd att olovligen tillhandahållas någon.
Den som lämnar ut alkoholdrycker skall förvissa sig om att mottagaren har uppnått den ålder som anges i första stycket.



9 § Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.
Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år.
Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl beträffande den som inte fyllt 18 år. Lag (2001:414).



11 kap. Förverkande



1 § Sprit, alkoholdrycker och mäsk som har varit föremål för brott enligt denna lag eller värdet därav samt utbyte av sådant brott skall förklaras förverkade. Förverkande av alkoholdrycker kan ske även hos den som är fri från ansvar för brottet enligt 10 kap. 9 § andra stycket.


2 § Har sprit eller alkoholdrycker olovligen tillverkats skall även destillationsapparater, apparatdelar och redskap som har använts vid tillverkningen, råämnen som uppenbarligen varit avsedda för tillverkningen och beredningen samt kärl och emballage som varorna har förvarats i, förklaras förverkade. Likaså skall förråd av renings- och filtreringsmedel vilka uppenbarligen avsetts för rening eller filtrering av olovligen tillverkad sprit förklaras förverkat.
Destillationsapparater och apparatdelar som har varit föremål för brott enligt 10 kap. 1 a § eller värdet därav samt utbyte av sådant brott skall förklaras förverkade. Lag (1996:940).


3 § Förordnande om förverkande skall inte meddelas, om det skulle vara uppenbart oskäligt.


4 § I fråga om sprit, alkoholdrycker eller mäsk som kan antas bli förverkade gäller lagen (1958:205) om förverkande av alkoholhaltiga drycker m. m. i tillämpliga delar. Alkoholdryck som har lagts upp på sådant tillfälligt lager som nämns i 3 kap. 7 § tullagen (2000:1281) skall anses som förverkad om den inte har tagits ut från lagret inom 30 dagar från uppläggningen. Vad som nu har sagts gäller även i fråga om sådan dryck som för tillfällig förvaring har omhändertagits av Tullverket utan att läggas upp på tillfälligt lager. Lag (2000:1300).


5 § Chefen för utrikesdepartementet får medge undantag från 6 kap. 5 och 9 §§ på begäran av främmande stat och internationell organisation som avses i lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall.



Tänk så mycket gissande man slipper då.