handdator

Visa fullständig version : Tomma kalorier men vitamintablett


starkutanknark
2005-04-30, 09:50
Hej!
Jag är ny här men har kollat runt en del innan jag regga mig.

Om man äter nånting med så kallade tomma kalorier, om man då tar en vitamintablett till, borde inte det nollställa det dåliga och istället göra det bra?
*uppdate*

Mandus
2005-04-30, 09:57
Skulle de kalorierna försvinna då, eller vad menar du?

Karate_kid
2005-04-30, 10:10
Hej!
Jag är ny här men har kollat runt en del innan jag regga mig.

Om man äter nånting med så kallade tomma kalorier, om man då tar en vitamintablett till, borde inte det nollställa det dåliga och istället göra det bra?
*uppdate*

öh va ?

WHITEFOLKS
2005-04-30, 10:23
Oftast är ju saker utan vitaminer och liknande inte bara dåligt ur den aspekten. Sen är det ju massa andra positiva egenskaper som antagligen inte blir lika bra alternativt inte går att reproducera alls som antioxidanter och sånt.

starkutanknark
2005-04-30, 10:51
Skulle de kalorierna försvinna då, eller vad menar du?
Ne hur fan skulle det gå till?

Bjorne
2005-04-30, 11:34
Fiber, antioxidanter och dylikt går inte att ersätta med tabletter vad jag vet.

gargantua
2005-04-30, 11:39
Hej!
Jag är ny här men har kollat runt en del innan jag regga mig.

Om man äter nånting med så kallade tomma kalorier, om man då tar en vitamintablett till, borde inte det nollställa det dåliga och istället göra det bra?
*uppdate*

Vad är det för "vitaminpiller" du tänker på? Vad är det du ska nollställa?

King Grub
2005-04-30, 12:04
Även om du lyckas tillfredsställa mikronutrientbehovet med supplementering får du i alla fall de negativa effekterna av skräpkalorierna; dvs blodsockerpåverkan, överdriven insulinutsöndring och andra metabola fenomen som alla kategoriserar tomma, raffinerade kolhydratkalorier.

Nismo
2005-04-30, 13:15
Wienerbröd + psyllimfrö + vitamin/mineraltablett+en matsked linfrö olja = ?

WHITEFOLKS
2005-04-30, 13:22
Fortfarande inte bra mat.

King Grub
2005-04-30, 13:24
Wienerbröd + psyllimfrö + vitamin/mineraltablett+en matsked linfrö olja = ?

Skräp. Det går inte att manipulera upp wienerbröd så det blir bra mat.

Nismo
2005-04-30, 13:28
Skräp. Det går inte att manipulera upp wienerbröd så det blir bra mat.

Big Mac Co då?

Menar egentligen inte allvar, men undrar om det överhuvudtaget går att fixa till så att man avnjuta skräpmat med mindre ångest.

WHITEFOLKS
2005-04-30, 13:29
Verkar ju dumt att äta något som ger dig ångest? Den maten i sig är ju fortfarande lika dålig.

King Grub
2005-04-30, 13:31
Big Mac Co då?

Menar egentligen inte allvar, men undrar om det överhuvudtaget går att fixa till så att man avnjuta skräpmat med mindre ångest.

Den är inte så dålig; skulle du manipulera ner GI:t och II:t blir det en inte helt oäven måltid, även om fettmängden är stor, och framför allt, fettkvaliteten inte är direkt lysande, och den är svår att fixa.