handdator

Visa fullständig version : Kebabkött


VoDaresVins
2005-04-30, 08:43
Smäller upp morsans recept på kebabkött. Knappast såhär som kebabkött görs normalt, men detta smakar i alla fall kebab och har rätt konsistens.

1kg Köttfärs (av nöt)
1/2 påse(45g) Knorr Aromat (kryddsalt)
1/4dl malen svartpeppar

Lägg ugnen på 100 grader. Blanda kryddorna med färsen (blanda väl). Lägg köttet i smörpapper och packa ihop det ordentligt till en korv på ~8 cm i diameter. Flytta köttet från smörpappret och rulla in det i aluminiumfolie istället. Lägg rullen på en plåt och in i ugnen. Grädda i 3 timmar på 100 grader. Stäng av ungen efter 3 timmar men låt rullen stå kvar nån timme. Voilà.
Skär tunna skivor med kniv eller osthyvel när du ska använda av köttet. Frys in i portionsbitar.

Metal_boy_
2005-04-30, 12:24
Smäller upp morsans recept på kebabkött. Knappast såhär som kebabkött görs normalt, men detta smakar i alla fall kebab och har rätt konsistens.

1kg Köttfärs (av nöt)
1/2 påse(45g) Knorr Aromat (kryddsalt)
1/4dl malen svartpeppar

Lägg ugnen på 100 grader. Blanda kryddorna med färsen (blanda väl). Lägg köttet i smörpapper och packa ihop det ordentligt till en korv på ~8 cm i diameter. Flytta köttet från smörpappret och rulla in det i aluminiumfolie istället. Lägg rullen på en plåt och in i ugnen. Grädda i 3 timmar på 100 grader. Stäng av ungen efter 3 timmar men låt rullen stå kvar nån timme. Voilà.
Skär tunna skivor med kniv eller osthyvel när du ska använda av köttet. Frys in i portionsbitar.

uppskattat :thumbup:

z_bumbi
2005-04-30, 12:43
Skär kött i tunna skivor och stek med kebabkrydda. Klart.

Edit: Det finns en tråd med kebabsås men jag hittar den inte via sökfunktionen, jag gissar att det beror på uppdateringen så när den är klar bör det gå att hitta tråden igen.

VoDaresVins
2005-04-30, 18:21
Det finns en tråd med kebabsås men jag hittar den inte via sökfunktionen, jag gissar att det beror på uppdateringen så när den är klar bör det gå att hitta tråden igen.
Vill ha... Har haft problem att få till någon passande sås.

Pellefant
2005-04-30, 19:37
Vill ha... Har haft problem att få till någon passande sås.

Pressa tre vitlöksklyftor i tre dl naturell yoghurt 0,5% eller 3%. :)

emmzan
2005-04-30, 19:46
Yoghurt, vitlök, salt, peppar, oregano... Eller curry...

Axon
2005-04-30, 19:52
100 grader och 3 timmar? Kan köttet stekas på 100 grader? Varför inte 175 grader?
*undrar bara*

Pellefant
2005-04-30, 19:58
1kg Köttfärs (av nöt)

Kan man koka den innan för denna rätt?

Tolkia
2005-04-30, 21:45
100 grader och 3 timmar? Kan köttet stekas på 100 grader? Varför inte 175 grader?
O ja. Men det blir en helt annan typ av stekning med lång tid och låg temperatur. Generellt tror jag att det är så att en större köttbit kräver lägre temperatur och längre tid för att inte bli kremerad på ytan innan den är genomstekt.

VoDaresVins
2005-05-01, 09:05
Kan man koka den innan för denna rätt?
Menar du nöten? ;)

MyungChul
2005-05-01, 11:11
100 grader och 3 timmar? Kan köttet stekas på 100 grader? Varför inte 175 grader?
*undrar bara*

jag vänder på din fråga, varför har du så bråttom? tar 5 minuter att fixa. sen sköter den sig själv..

Axon
2005-05-01, 13:13
O ja. Men det blir en helt annan typ av stekning med lång tid och låg temperatur. Generellt tror jag att det är så att en större köttbit kräver lägre temperatur och längre tid för att inte bli kremerad på ytan innan den är genomstekt.

nice, då tillagar jag det nån gång nästa vecka. 100 grader och 3 timmar då, hoppas det blir gott :thumbup:

Axon
2005-05-01, 13:16
jag vänder på din fråga, varför har du så bråttom? tar 5 minuter att fixa. sen sköter den sig själv..

nej då, har inte bråttom, var bara lite osäker
Älskar att laga mat :)

VoDaresVins
2005-05-01, 20:05
nice, då tillagar jag det nån gång nästa vecka. 100 grader och 3 timmar då, hoppas det blir gott :thumbup:
Glöm för all del inte att ha kvar rullen i "eftervärme", tror det behövs för att rullen ska bli helt klar. Själv brukar ja fixa det sent på kvällen så jag stänger av ugnen innan ja lägger mig. Köttet får då va i ugnen till morgonen. Lycka till.

VoDaresVins
2005-05-01, 20:09
Ska pröva yoghurt såserna, men egentligen skulle ja vilja ha den röda såsen som brukar vara på kebab. Har försökt röra till nåt med sötad, utspädd tomatpuré, men har inte varit nån succé.

z_bumbi
2005-05-01, 20:11
Själv brukar ja fixa det sent på kvällen så jag stänger av ugnen innan ja lägger mig. Köttet får då va i ugnen till morgonen. Lycka till.

Det skulle jag inte rekommendera, mat ska inte så på varmhållning så länge.

emmzan
2005-05-01, 20:12
Ska pröva yoghurt såserna, men egentligen skulle ja vilja ha den röda såsen som brukar vara på kebab. Har försökt röra till nåt med sötad, utspädd tomatpuré, men har inte varit nån succé.

Gör en tomatsås med krossad tomat och tomatpuré. Rejält med lök, vitlök och oregano + lite andra kryddor. Reducera såsen rejält genom att låta den stå och puttra ett bra tag!

VoDaresVins
2005-05-02, 06:52
Det skulle jag inte rekommendera, mat ska inte så på varmhållning så länge.
Tack för varningen. Har inte märkt några problem, än, men ska iaf tänka på det nästa gång.

VoDaresVins
2005-05-02, 06:57
Gör en tomatsås med krossad tomat och tomatpuré. Rejält med lök, vitlök och oregano + lite andra kryddor. Reducera såsen rejält genom att låta den stå och puttra ett bra tag!
Tack, ska pröva. Vad innebär reducera? Reducera = minska? :em:

z_bumbi
2005-05-02, 09:01
Tack, ska pröva. Vad innebär reducera? Reducera = minska? :em:

Japp.
Ju längre tid den får puttra ju godare blir den, lite chili av någon typ så får du styrkan som är vissa kebabsåses.

MyungChul
2005-05-03, 21:45
nej då, har inte bråttom, var bara lite osäker
Älskar att laga mat :)

ok, lät som det bara. du får ursäkta :)

hulk h
2005-05-12, 19:19
Någon mer än VoDaresVins som har provat receptet? Hur blev det?
Tänker prova att göra en rulle i morgon. Hur är det nu med pommes, är det ok att käka till, eller är det bannlyst i BB kretsar? :eating:

m96olsen
2005-05-13, 08:12
Pommes i ugn är ganska OK. Hittar du en typ med liten fetthalt (3-5%) så går det ju att äta ibland. (Tillsammans med en lättdressing)

fredrik
2005-06-02, 05:36
Så jä*la gott! Tack för tips, hyvlade och käkade som en idiot.

Maverick
2005-06-02, 10:40
Detta ska provas snarast! Låter inte så dumt! *yourock*

TheBeanSeed
2005-06-02, 11:55
ok, detta bör ju testas! :thumbup:

Men kan någon svara på hur annorlunda detta blir jämfört att göra i omvänd ordning? Alltså frysa in rullen med kryddor etc och skära tunna bitar ur den när den är frysen och steka i stekpannan?

Så brukar jag iaf normalt göra *kissass*