handdator

Visa fullständig version : hur mycket mjölk..


myggan
2005-04-29, 21:37
.. är bra att dricka per dag ?

kan det vara dumt att dricka för mycket, vad är FÖR mycket i så fall ?

nu dricker jag runt 10 liter i veckan, är det för mycket eller bör jag kanske dricka mer ?

WHITEFOLKS
2005-04-29, 21:41
10liter i veckan bör inte vara några problem. Det är en bra källa för fullvärdigt högkvalitativt protein och andra näringsämnen. Mycket bra i störta allmänhet.

vrålapa
2005-04-29, 23:41
.. är bra att dricka per dag ?

kan det vara dumt att dricka för mycket, vad är FÖR mycket i så fall ?

nu dricker jag runt 10 liter i veckan, är det för mycket eller bör jag kanske dricka mer ?


Jag drack förut 14liter i veckan. Vilket jag har slutat med. Har blivit hel knepig med kvällningar och kanske laktosintolerant. Har uppsökt vårdcentralen och ska snart få svar på mina prover.. Även fått tabletter för magkatarr..
Det gick då bra att dricka 14liter i veckan ett par månader men..

mmmCay
2005-04-29, 23:44
Kan man bli laktosintolerant av att dricka för mycket mjölk? Jag trodde det var en genetisk sjukdom, som celiaki ...

jesse
2005-04-29, 23:52
Jag drack förut 14liter i veckan. Vilket jag har slutat med. Har blivit hel knepig med kvällningar och kanske laktosintolerant. Har uppsökt vårdcentralen och ska snart få svar på mina prover.. Även fått tabletter för magkatarr..
Det gick då bra att dricka 14liter i veckan ett par månader men..

Jag har druckit 14 liter/vecka i flera år, nuförtiden dricker jag bara ca 7 liter/vecka men det är pga ekonomiska själ.

Lizzie
2005-04-30, 16:16
Kan man bli laktosintolerant av att dricka för mycket mjölk? Jag trodde det var en genetisk sjukdom, som celiaki ...

Nej, man kan INTE BLI laktosintolerant av att dricka för mycket mjölk. Däremot kan man bli intolerant av att inte äta laktos, då kroppen slutar att bilda laktas enzymet som bryter ner laktoset.

Nismo
2005-04-30, 16:46
Hur är det med sambanden med att sveriges befolkning har hög benskörhet och att vi till skillnad från många länder dricker mjölk till maten?

z_bumbi
2005-04-30, 17:00
Kan man bli laktosintolerant av att dricka för mycket mjölk? Jag trodde det var en genetisk sjukdom, som celiaki ...

Jag vet inte om jag skulle kalla det sjukdom, det är ganska naturligt för människor att tappa förmågan att producera laktas (Det enzym som bryter ner laktosen.). Därmed inte sagt att alla gör det, i skandinavien är det relativt sällsynt att man är laktosintolerant.

Nismo: Det finns många andra saker som skiljer så det går inte att bevisa att det är mjölken som är skyldig.

Nismo
2005-04-30, 17:03
Nismo: Det finns många andra saker som skiljer så det går inte att bevisa att det är mjölken som är skyldig.

Men det är en av faktorerna?

TommyBoy
2005-04-30, 17:06
Mjölk är underskattat, själv dricker jag 5 liter om dagen under hårdträning. Mellanmjölk. Bra kalori och proteintillskott.

Snake
2005-04-30, 17:09
Mjölk har väl ett rätt så högt II om jag minns rätt, så med tanke på det kan det väl inte vara bra att hälla i sig fem (!) liter om dagen.

King Grub
2005-04-30, 17:15
High intakes of milk, but not meat, increase s-insulin and insulin resistance in 8-year-old boys, European Journal of Clinical Nutrition (2005) 59, 393-398.

"Objective: Our objective was to examine if a high animal protein intake from milk or meat increased s-insulin and insulin resistance in healthy, prepubertal children. A high animal protein intake results in higher serum branched chain amino acids (BCAA; leucine, isoleucine and valine) concentrations, which are suggested to stimulate insulin secretion. Furthermore, milk possesses some postprandial insulinotrophic effect that is not related to its carbohydrate content.

Design: A total of 24 8-y-old boys were asked to take 53 g protein as milk or meat daily. At baseline and after 7 days, diet was registered, and insulin, glucose, and amino acids were determined. Insulin resistance and beta cell function were calculated with the homeostasis model assessment.

Results: Protein intake increased by 61 and 54% in the milk- and meat-group, respectively. In the milk-group, fasting s-insulin concentrations doubled, which caused the insulin resistance to increase similarly. In the meat-group, there was no increase in insulin and insulin resistance. As the BCAAs increased similarly in both groups, stimulation of insulin secretion through BCAAs is not supported.

Conclusions: Our results indicate that a short-term high milk, but not meat, intake increased insulin secretion and resistance. The long-term consequences of this are unknown. The effect of high protein intakes from different sources on glucose-insulin metabolism needs further studying."

z_bumbi
2005-04-30, 17:19
Men det är en av faktorerna?

Jag vet inte om man kan säga att det är det.

Att man inte tränar/rör på sig är väl ett av de skäl som sätts högst i nuläget, kalkbrist i kosten och brist på d-vitamin (Som underlättar upptaget av kalk) är andra faktorer.
Jag ska snoka lite med en av forumets sakkunniga i frågan och se om det dyker upp något nytt. :)

Nismo
2005-04-30, 17:22
Jag vet inte om man kan säga att det är det.

Att man inte tränar/rör på sig är väl ett av de skäl som sätts högst i nuläget, kalkbrist i kosten och brist på d-vitamin (Som underlättar upptaget av kalk) är andra faktorer.
Jag ska snoka lite med en av forumets sakkunniga i frågan och se om det dyker upp något nytt. :)

Jättebra! Har länge undrat över detta, har hört det ena och det andra, men skulle vilja ha lite bevis.

King Grub
2005-04-30, 17:24
Osteoporos. (http://www.lthalland.se/dynamaster/file_archive/030530/5ec372b11e82a5a5b72b951b963860af/Kapitel%20%20Osteoporos.pdf)

Nismo
2005-04-30, 17:31
Osteoporos. (http://www.lthalland.se/dynamaster/file_archive/030530/5ec372b11e82a5a5b72b951b963860af/Kapitel%20%20Osteoporos.pdf)

Bra länk, tack!

TommyBoy
2005-04-30, 18:09
Mjölk har väl ett rätt så högt II om jag minns rätt, så med tanke på det kan det väl inte vara bra att hälla i sig fem (!) liter om dagen.

Den dagen jag låter GI-tjafs eller liknande går ut över hård träning och mycket mat är det dags att lägga av.

Jag har tränat i 20 år och varit igenom alla faser man kan tänka sig. Den fanatiska fasen där man skulle vara "optimal" gav mig inte en tredjedel så mycket som när jag lärde mig slappna av, äta när jag var hungrig, träna när jag var sugen på det, och sova när jag var trött.
1 liter till varje mål mat om dagen passar mig utmärkt, vad studier och annat trams än säger.

hallar
2005-04-30, 18:23
När jag läste sista året på gymnasiet drack jag konsekvent 5 liter mjölk om dagen. Det var inga som helst problem, fast det blev endel toalettspringande

Tolkia
2005-04-30, 18:47
Men det är en av faktorerna?
Knappast. Visst har AD-berikningen av lättmjölken fått en uppmärksamhet som om det vore det, men att utnämna mjölkkonsumtion till en riskfaktor för osteoporos känns verkligen som att sila mygg och svälja kameler. Det är förmodligen betydligt vanligare att man får problem p.g.a. för lågt kalkintag - något som skulle kunna avhjälpas med ett extra glas mjölk eller två ...

Om förekomsten av benskörhet i Sverige är hög eller inte beror nog lite på vad man jämför med och hur man jämför. Man skall inte glömma att många av de länder där man dricker mindre mjölk än i Sverige också är länder där medellivslängden är kortare, och osteoporos är betydligt vanligare bland äldre än bland yngre. Om det finns en "typisk" osteoporotiker är det nog en äldre dam över pensionsåldern (annat ordval: en gammal tant) med lite halvtaskiga matvanor ("Det känns så meningslöst att laga mat åt bara mig själv ..." - har vi hört den förut, kanske?), låg konsumtion av mjölkprodukter ("Man blir tjock av ost") och lagom dålig kondition. Därtill kanske rökare, och ganska säkert medicinerande med ett eller annat (eller fem, eller tio) preparat. Många äldre med osteporos får av läkare/dietist rådet att dricka MER mjölk.

Något som torde vara en av de mer betydande anledningarna till benskörhet bland unga är det som för tillfället är nåpgot av tidningarnas favoritämne - nämligen hur barn väger för mycket, äter fel saker och rör på sig för lite. Fysisk aktivitet, särskilt i ungdomen, då skelettet utvecklas, är av STÖRSTA vikt för att både skaffa sig och bibehålla ett starkt skelett, gärna sådan aktivitet som innebär stötar och viktbelastning (typ löpning hellre än cykling). Fingermotion i form av datorspelande är tämligen värdelöst ... ;) Ironiskt nog är en annan, inte alltför ovanlig anledning till benskörhet bland kvinnor undervikt och bantning. Undervikt beror ju i regel på undernäring, och mjölkprodukterna, i synnerhet de mer koncentrerade som t.ex. ost, tenderar att ryka ganska fort när man försöker kalorireducera sin kost. När det som betraktas som den kvinnliga "idealfiguren" i sig är en underviktig figur säger det sig självt att det är svårt att vare sig ha den eller försöka uppnå den med bibehållen benmassa. Ytterligare ett problem i sammanhanget är att undervikt hos kvinnor leder till försämrad östrogenproduktion vilket i sig leder till försämrad benbyggning (hos tjejer som tränar mycket kan vi alltså ha två mekanismer som arbetar mot varandra - de goda effekterna av träning, och den dåliga effekten av överdriven träning, i form av störd hormonbalans). Tjejer som har/har haft anorexia har i regel mycket dålig benstatus, även långt efter det att de återfått normalvikt.

Rökningens betydelse i sammanhanget går jag inte ens in på, för att det här inte skall bli en hel uppsats ... vi kan kanske nöja oss med att det inte är BRA, precis som det inte är bra för någon uppbyggande och/eller reparerande kroppsfunktion.

Det skall inte heller glömmas bort att de undersökningar som visat samband mellan mjölkkonsumtion är epidemiologiska studier, alltså sådana där man helt enkelt frågat folk om deras mjölkkonsumtion, kollat upp deras benstatus och dragit slutsatser. Att i en sådan studie avgöra vad som är effekterna av just skillnader i mjölkkonsumtion och vad som beror på andra skillnader i levnadsvanor är EXTREMT svårt, även i en väldigt, väldigt väldesignad studie - i en studie med sämre design snarast omöjligt (det kan hända att jag ljuger, och att det har gjorts några goda labbstudier på senare som visar att mjölkdrickande ger benskörhet; i så fall får någon mer uppdaterad rätta mig - men jag tvivlar ju ...).

brolinho
2005-04-30, 23:22
Herregud vad sysslar ni med ?

Ifrågasätta guds gåva till tränings narkomaner är en synd !

vrålapa
2005-05-01, 08:44
Kan man bli laktosintolerant av att dricka för mycket mjölk? Jag trodde det var en genetisk sjukdom, som celiaki ...


Vi har ingen i vårna släkt som är laktos intolerant. Men konstigt. Igår låg jag på golvet i 1 timma innan jag fick tabletter, hade käkat potatisgratäng. jaja, vi får väl se vad provsvaren säger från vårdcentralen.

Tolkia
2005-05-01, 11:39
Att en sjukdom är genetisk betyder inte nödvändigtvis att den är ärftlig; bara att det är ett genetiskt "fle" som orsakat den och inte t.ex. ett virus. Det skulle inte förvåna mig om laktosintolerans kan uppstå som punktmutation. Jag kan också tänka mig att man kan ha en lindrig form av laktosintolerans utan att veta om det, om man ändå inte konsumerar särskilt mycket mjölkprodukter (en laktosintolerat vegan skulle ju t.ex. aldrig märka av det). Om man då ökar mängden mjölk i kosten borde laktasbristen göra sig påmind. Jag har f.ö. för mig att jag har hört att de allra flesta har tillräcklig laktasproduktion/-aktivitet som små, och att den hos laktosintoleranta avtar under uppväxten, men jag vet inte om det stämmer.

aliquis
2005-05-01, 12:17
Men det är en av faktorerna?
Vänd på det, mjölken är iaf inget magiskt botemedel mot benskörhet, så "mjölk ger starka ben" osv är skitsnack, men att säga raka motsatsen är väl kanske lite väl våghalsigt.

Ett par av faktorerna är säkert högt intag av animaliskt protein och fysisk inaktivitet.

z_bumbi
2005-05-01, 13:01
Vänd på det, mjölken är iaf inget magiskt botemedel mot benskörhet, så "mjölk ger starka ben" osv är skitsnack, men att säga raka motsatsen är väl kanske lite väl våghalsigt.

Ett par av faktorerna är säkert högt intag av animaliskt protein och fysisk inaktivitet.

Mjölk ger ju kalk och d-vitamin, man rekommenderar de flesta som ligger i riskzonen för att få benskörhet att få i sig just mjölkprodukter av just den anledningen.

Att högt intag av animaliskt protein har med saken att göra är det väl ingen som vet?

Fredrik790
2005-05-01, 22:02
Vilka symptom kan laktosintolerans medföra?

jakke
2005-05-01, 22:17
Vilka symptom kan laktosintolerans medföra?
orolig mage

Lizzie
2005-05-02, 11:45
...Knappast. Visst har AD-berikningen av lättmjölken fått en uppmärksamhet som om det vore det, men att utnämna mjölkkonsumtion ...det kan hända att jag ljuger, och att det har gjorts några goda labbstudier på senare som visar att mjölkdrickande ger benskörhet; i så fall får någon mer uppdaterad rätta mig - men jag tvivlar ju ...).

Bra skrivet Tolkia.

Har läst en studie om att något färgämne som finns i Cola (mörk läsk) skulle kunna bidra till benskörhet. Tänk på dagens ungar som sitter inne å kollar på TV:n, dricker cola och har taskiga matvanor... När de kommer upp i åldrarna kommer nog välfärden inte räcka till. De äldre damerna idag har nog inte druckit för mycket cola eller druckit jättemjölk heller. Om jag minns rätt så började vi inte ha mjölk som måltidsdryck förrens på 50 talet.

Max
2005-05-02, 18:02
Har läst en studie om att något färgämne som finns i Cola (mörk läsk) skulle kunna bidra till benskörhet. Tänk på dagens ungar som sitter inne å kollar på TV:n, dricker cola och har taskiga matvanor... När de kommer upp i åldrarna kommer nog välfärden inte räcka till. De äldre damerna idag har nog inte druckit för mycket cola eller druckit jättemjölk heller. Om jag minns rätt så började vi inte ha mjölk som måltidsdryck förrens på 50 talet.
Om jag inte har fel gäller det om fosforsyran i cola-drycker, tror inte det är ett färgämne. Nån får rätta mig om jag har fel.

Sverker
2005-05-02, 18:06
Om jag inte har fel gäller det om fosforsyran i cola-drycker, tror inte det är ett färgämne. Nån får rätta mig om jag har fel.

Nää. Låter helt logiskt att fosforsyran binder till sig olika metaljoner som kalcium i tarmarna och hindrar oss från att ta upp det, eller tar med sig mineraler ut i urinen ifall det absorberas i det första läget.


Att karamellfärg skulle påverka mineralbalansen låter mindre troligt.

King Grub
2005-05-02, 19:32
"until well-controlled interventions can corroborate epidemiological
associations, our data suggest caution is warranted in recommending higher milk consumption for adults, particularly those at risk for diseases of insulin resistance. Clearly, further research is needed to elucidate milk’s
potential to influence insulin metabolism adversely."

British Journal of Nutrition (2005), 93, 175–177

Lizzie
2005-05-03, 13:12
Om jag inte har fel gäller det om fosforsyran i cola-drycker, tror inte det är ett färgämne. Nån får rätta mig om jag har fel.

Ja det är säkert fosforsyran i colan - ni har rätt! (men det var ju inte det som var av betydelse i det jag skrev.)

Baha
2005-05-03, 14:04
Att mjölk skulle eventuellt kunna orsaka diabetes typ 1 hos barn har jag läst en del om.


HAr nån nåågra studier om detta skulle jag gärna se dom, men det finns kanske ej eftersom det ännu bara är en teori.

Lizzie
2005-05-03, 15:07
Att mjölk skulle eventuellt kunna orsaka diabetes typ 1 hos barn har jag läst en del om.




Typ 2 i så fall väl? Typ 1 är väl när man saknar insulin produktion och typ 2 är väl 'åldersdiabetes' som kan bättras med bättre kost/motionsvanor?

Baha
2005-05-03, 15:09
Nej detta gällde just typ 1, hade man anlagen tex så kunde mjölk(Kanske) vara en utlösande faktor