handdator

Visa fullständig version : Cykel att cykla med till jobb, vad ska jag tänka på?


Spiffy
2005-04-29, 18:29
Hade tänkt att börja cykla till jobb.
Vill såklart ha en så snabb och lättrampad cykel som möjligt.
Vad ska jag tänka på och titta efter för cykel?

nemd
2005-04-29, 18:36
Köp ingen med smala däck. Kolla så bromsarna är bra. Mina bromsar slits så innihelvete fort och tar skit dåligt. Sen blir lättare att tramapa med vilken cykel som helstnär du blir vad. Satsa på en mountain bike typ tycker jag fast inte en riktigt mountain bike.

http://www.crescent.se kolla där sen på EGDE en typ sån cykel skulle jag valt.

sunkan
2005-04-29, 18:38
hur stor peng hade du tänkt lägga ut?

z_bumbi
2005-04-29, 18:51
hur stor peng hade du tänkt lägga ut?

Uppföljning.

Hur långt har du till jobbet och hur ser vägen dit ut?

Cilia
2005-04-29, 18:54
Uppföljning.

Hur långt har du till jobbet och hur ser vägen dit ut?
precis vad jag tänkte med.
jag har haft väg till jobbet via skog och nu i innerstan.
Det är 2 helt olika saker.

Sedan skulle jag lägga till hur du kan parkera den för jag har en mountainbike som nu bara står i källaren för ställer jag den på gatan blir den bara stulen oavsett låsanordning. Inget kul att vara på väg hem och bara finna ett avklippt lås.

ante
2005-04-29, 18:54
En grej många gör är att stirra sig blinda på specifikationer, växlar, däck osv.
Mitt tips är att kika till sittställningen, så den passar dig bra. Prova lite olika cyklar, olika kategorier, och gör dig en uppfattning om vad som finns.

Don Martin
2005-04-29, 22:31
Jag skulle väll säga precis tvärt imot vad dem andra säger. Ska du ha en bra cykel ska du titta på växlar osv, märket på cykeln är oviktigt idag utan det är vad det sitter för prylar på den. Ska du ha en lätt trampad hoj att cykla till jobbet på ska du enligt mig titta på en "hybrid" cykel.

Makk
2005-04-29, 22:42
Jag har en gammal militärcykel, så grymt skön att cykla på! Såklart ballongdäck och inga växlar. Bara å trampa. Så ska de va!

jakke
2005-04-29, 22:43
Jag har en kärringcykel. 100kr. Cyklar 5km till skolan varje morgon...

Jax
2005-04-29, 23:21
Jag föredrar att ta min racer till jobbet. Går snabbt och bra.
Det är väl bara att välja en cykel som du trivs med. Svårt att komma med allmänna råd.

Spiffy
2005-04-30, 01:40
ca en mil till jobbet med i princip endast asfalt. vägar och cykelvägar.
6 papp kanske.
Varför inte smala däck? måste väl vara någon anledning till att de som tävlar i att cykla snabbt har det, eller :confused:

Cinna
2005-04-30, 08:33
Varför inte smala däck? måste väl vara någon anledning till att de som tävlar i att cykla snabbt har det, eller :confused:

Ja det undrar jag också :confused:

Om du endast ska cykla på asfalt ser jag ingen anledning till att köpa en MTB etc. Jag kör själv på en hybrid med smala och stora däck, klart det bästa alternativet för att få upp bra fart. Visst är dessa däck lite känsligare än t ex MTB däck men sålänge man cyklar någorlunda vettigt håller de för det mesta situationerna.

Laan
2005-04-30, 08:55
Som transportcykel köpte jag nyss en crescent med 8växlat nexus (allt inne i navet) och aluram. det var trumbromsar fram och bak med.. allt för att kräva så lite service som möjligt.. just det, det var 28" hjul hyffsat smala med..

ca 6papp

Jag är mycket nöjd!

Kryss
2005-04-30, 08:57
Har själv en skeppshult populär, cyklar på allt från asfalt till grusväg och stigar. Har inga tjocka däck men funkar ändå bra på grus.

Så lite krafs som möjligt och bara 3 växlar, ville ha en så enkel och stabil cykel som möjligt för ett vettigt pris!

http://www.skeppshultcykeln.com/modell_fakta.asp?gr=eviga&ug=pop_h&id=46&skip=pop_

Frazze
2005-04-30, 09:00
En sånhär funkar, och så behöver man inte gråta när den försvinner efter en vecka.

edit: ty den kostar under 1000-lappen

hasse36
2005-04-30, 09:02
hybrid med smala och stora däckStora däck :confused:

Jag har en Crescent 27" med lite kraftigare däck, kallas väl city bike tror jag. Att ha lite kraftigare däck är en rimlig kompromiss mellan hur lätt cykeln går och hur ofta man får punktering. Att cykla 10 km tar ca 30 minuter om man inte vill komma fram svettig. Då spelar 30 sekunder inte så stor roll.

Cykeln har 7 växlar inbyggda i navet och fotbroms. Det första är praktiskt - det senare är nödvändigt.

De flesta lär sig cykla på en cykel med fotbroms och det funkar inte att lära om som vuxen. När man kommer i ett skarpt läge så går autopiloten igång och då vill det till att det finns hårdvara som matchar den programvara som utvecklades när vi var barn.

För ett antal år sedan så fick jag låna en cykel som bara hade handbromsar och det hela slutade med ett rejält skrubbsår på ena knät. Ni minns säkert hur snabbt skrubbsår läkte när man var barn. Glöm det! Det tog över en månad innan det hade läkt fullständigt.

Arne Persson
2005-04-30, 09:22
Rejäla stödhjul!

Spiffy
2005-04-30, 10:14
Jag har alltså redan en gammal skraltig mtb cykel, men vill ha en snabb cykel så det tar kortare tid och rullar på bättre.

z_bumbi
2005-04-30, 10:22
Jag har alltså redan en gammal skraltig mtb cykel, men vill ha en snabb cykel så det tar kortare tid och rullar på bättre.

Om cykeln inte är helt kass så räcker det iofs med att byta däck och/eller hjul så får du bättre fart på den på asfalten också.

Spiffy
2005-04-30, 11:57
Om cykeln inte är helt kass så räcker det iofs med att byta däck och/eller hjul så får du bättre fart på den på asfalten också.

Nja det funkar inte direkt. Det är inte min, fick den av min syster när min egen underbara skrotcykel blev stulen. ena trampan är halv, ena bromsen tog jag sönder, den är lite liten med mera :D
Så en ny eller bättre beggad är det nog som gäller.

Xponent
2005-04-30, 14:07
Om du gärna låter bli att sköta om cykeln bör du överväga navväxel på cykeln. Men om du däremot ser efter cykeln regelbundet skall du köpa en cykel med kedjeväxel. För den summan du nämnde kan man få tex en Cresent LTC800 (http://www.crescent.se/pages/bicycle.asp?brand=logic) . Det finns fler i den prisklassen som tål att tänka på. Om du är orolig för punkteringar finns det ett flertal typer av smala däck som är motståndkraftiga mot punkteringar.

gargantua
2005-04-30, 14:16
En sånhär funkar, och så behöver man inte gråta när den försvinner efter en vecka.

edit: ty den kostar under 1000-lappen

Många icke ont anande studenter köper ovanstående cykel och som sagt, cykeln "försvinner" genom att falla isär, något som tar ca 1-2 vecka.

Bortkastade pengar säger Gargantua.

Vastrix
2005-04-30, 15:14
Jag har en Crescent 27" med lite kraftigare däck, kallas väl city bike tror jag. Att ha lite kraftigare däck är en rimlig kompromiss mellan hur lätt cykeln går och hur ofta man får punktering. Att cykla 10 km tar ca 30 minuter om man inte vill komma fram svettig. Då spelar 30 sekunder inte så stor roll.

Cykeln har 7 växlar inbyggda i navet och fotbroms. Det första är praktiskt - det senare är nödvändigt.

De flesta lär sig cykla på en cykel med fotbroms och det funkar inte att lära om som vuxen. När man kommer i ett skarpt läge så går autopiloten igång och då vill det till att det finns hårdvara som matchar den programvara som utvecklades när vi var barn.

Jag lärde mig cykla med fotbroms men gick över till handbromsat efter att jag fyllt 15 år. Jag skulle inte vilja byta tillbaka.

Ang. slitage: ingen cykel mår bra av att man skippar underhållet. Jag har en bla. en gammal (>25år) Crescent cykel som rullar, trots öppna kransar. I familjen finns det även en ny Crescentcykel som är tvärtom, mao. ett riktigt problembarn. Tyvärr verkar det som att nya Crescentcyklar har betydligt sämre kvalité jmf. med de äldre.
För det mesta använder jag ett hemmabygge när jag cyklar mina 3mil/dag. Cykeln har smala däck, dock ej slanglösa eller racingdäck och är lite åt hybrid hållet. Conti tillverkar "punkteringsfria" cykeldäck som faktiskt funkar (har cyklat med dem i över 1 år nu utan punktering, innan fick jag ofta punktering varannan månad).

Sammanfattning: Jag skulle helt klart ha satsat mina pengar på en cykel som ligger åt hybridhållet med hyfsat smala däck. Var inte rädd för att välja en cykel där det inte står Crescent på ramen. Glöm inte att testa cykeln.

/V.

Nate
2005-04-30, 23:17
En mtb av bättre kvalité med semislicks :hbang:

Megatuttarna
2005-05-01, 00:04
En mtb av bättre kvalité med semislicks :hbang:

Vad är semislicks?

(Hade du precis svalt en riktigt jävla sur citron på din avatar förresten? :laugh: )

Nate
2005-05-01, 00:21
[QUOTE=Megatuttarna]Vad är semislicks?
QUOTE]

En hybrid mellan tjockare terrängdäck och racercyklarnas helt släta däck. Man tappar lite fäste på men får mkt bättre rull och slipper det där envisa surrandet som grövre hjul avger mot asfalt.

Pingu
2005-05-01, 08:20
Styre och pedaler skulle jag satsa en liten peng på. Blir svårt att få upp lite fart utan dom *kissass*

http://home.swipnet.se/diafysal/images/liggcykel/cykel.jpg

Yankeee
2005-05-01, 08:29
De flesta lär sig cykla på en cykel med fotbroms och det funkar inte att lära om som vuxen. När man kommer i ett skarpt läge så går autopiloten igång och då vill det till att det finns hårdvara som matchar den programvara som utvecklades när vi var barn.


:confused: :laugh:

Seriöst hasse, du tror alltså på det där?

Vastrix
2005-05-01, 10:04
[QUOTE=Megatuttarna]Vad är semislicks?
QUOTE]

En hybrid mellan tjockare terrängdäck och racercyklarnas helt släta däck. Man tappar lite fäste på men får mkt bättre rull och slipper det där envisa surrandet som grövre hjul avger mot asfalt.

En förtydling: mitten av däcket är slick medans sidorna har dubbar.
ex. http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/tires/city/travelcontact/travelcontact_en.html



@Nate
Varför skall han ha semi-slick om han bara cyklar på asfalt?

aliquis
2005-05-01, 11:33
:confused: :laugh:
Seriöst hasse, du tror alltså på det där?
Om han bara lånar en sådan cykel en gång, så visst, då kan han säkert börja trampa bakåt av gammal vana. Men när man väl har kört utan fotbroms ett tag så fungerar väl händerna lika bra. Men fotbromsen är nog en bättre annordning hur som helst, till att börja med när hamnade klossarna snett, vajer gick av, bromsen flyttade sig, bromsen tar för tidigt/sent, osv när du hade fotbroms? :D

Yankeee
2005-05-01, 12:23
Om han bara lånar en sådan cykel en gång, så visst, då kan han säkert börja trampa bakåt av gammal vana. Men när man väl har kört utan fotbroms ett tag så fungerar väl händerna lika bra. Men fotbromsen är nog en bättre annordning hur som helst, till att börja med när hamnade klossarna snett, vajer gick av, bromsen flyttade sig, bromsen tar för tidigt/sent, osv när du hade fotbroms? :D

Jo, självklart. Men nu handlar det inte om att låna något en gång.

Personligen tycker jag att fotbroms är otroligt mycket sämre än handbroms. Cyklar på cyklar med fotbroms varje dag, och ja det suger jämfört med handbroms. Sämre känsla, mindre kontroll. Men är man ett barn som inte fattar så är det kanske bättre.

Spiffy
2005-05-01, 13:02
För att klargöra, jag har inga problem att använda en cykel utan fotbroms. *flex*

Tror jag ska testa en sådan LTC 800 och 700 och se hur de känns.
Dämpningen som där är i 700, är det något att ha för mig?
Där är även ganska många fler växlar, känns som det räcker rätt gott med det antalet växlar där är i 800 modellen, eller?

J_Hells
2005-05-01, 14:11
Kolla in www.nishiki.se också. Har själv en Hybrid 501, 6år gammal som jag cyklat tusentals mil med.

Nate
2005-05-01, 16:20
En förtydling: mitten av däcket är slick medans sidorna har dubbar.
ex. http://www.conti-online.com/generator/www/de/en/continental/bicycle/themes/tires/city/travelcontact/travelcontact_en.html



@Nate
Varför skall han ha semi-slick om han bara cyklar på asfalt?

För att det är onödigt att gå över till helt släta däck på en mtb... semislicks fungerar lika bra. Dessutom är det grusigt och liknande under vissa delar av året plus att det händer alltid att man cyklar efter en gropigare/grusigare väg. Jag gillar inte helt släta däck, halkigt värre tom när det bara är lite blött.