handdator

Visa fullständig version : Kommentera mitt gymschema!


E.S
2005-04-29, 17:31
Jag hade tänkt att börja styrketräna seriöst för att lägga på mig lite vikt, då jag är nära underviktig. Jag har tränat av och på under de senaste 4 åren, men aldrig lyckats träna seriöst p.g.a en kronisk inflammation i armbågen. Därför har jag nu komponerat ett schema utan armövningar, som förhoppningsvis kan hålla mig skadefri.

Jag
19 årig kille, 167 cm lång, 51 kg.
Målvikt, c:a 60 kg :confused:

Schema

Jag tänkte köra Max-OT metoden. Max 9 sets / pass. Max 2 muskelgrupper / pass. Dock tänkte jag köra 6-8 reps till att börja med, tills jag känner att jag behärskar alla övningar bra, då går jag ned på 4-6 reps.

Pass 1 Ben/Mage:
Benpress
Knäböj
Vadpress

Benlyft
Crunches
Sneda crunches

Pass 2 Axlar/Bröst:
(Får se om axelövningarna fungerar med armskadan)
Militärpress
Stående framåtböjda hantellyft
Sittande axelpress

Sned hantelpress
Bänkpress
Dips

Pass 3 Rygg/Mage:
Latsdrag V-hantag
Skrivstångsrod
Marklyft

Benlyft
Crunches
Sneda crunches

hoffano1
2005-04-29, 17:43
Det blir ju rätt mycket armar ändå. I tex: rodd och bänk. Men du får väl känna efter och se hur det går. Lycka till!

nemd
2005-04-29, 17:44
Kanon!! men varför mage 2 ggr? Men bensaprk som benövning? Kom igen nån lite tungre byggarövning kan du väll lägga in.

nemd
2005-04-29, 17:45
Om armbågen krånglar skaffa sånt där stöd för armbågen. Det är ju kanon grej.

E.S
2005-04-29, 17:45
Jo, får ta det försiktigt och i värsta fall byta ut de mest påfrestande övningarna för armarna. Förra gången var det speciellt bicep curls:en som totalpajjade armen. :furious:

Kanon!! men varför mage 2 ggr? Men bensaprk som benövning? Kom igen nån lite tungre byggarövning kan du väll lägga in.

Magen tycker jag är svår att träna och jag har hört att den ska ha lättare att återhämta sig också (eftersom den inte har lika mycket senor/leder som sitter ihop med benet, d.v.s mindre förslitning)

Det ska så klart stå benpress och knäböj, tog bort fel övningar från mitt tidigare schema. *rolleyes*

EDIT:
1. Vore det bättre att köra ben/axlar och bröst/mage? För att avbelasta armarna lite?

2. Tror ni att det ger mer med benlyft på mage också, eller borde jag fokusera på raka/senda crunches med vikter?