handdator

Visa fullständig version : Är greppet viktigt i marklyft?


pe11e
2005-04-29, 16:28
Jag har precis börjat köra marklyft med tunga vikter, och i mitt gym finns det tyvärr bara en smith-maskin. Hur som helst, det verkar vara en oskriven lag att hålla händerna i olika fattning runt stången, jag personligen tycker det känns onaturligt och har därför båda tummarna "bakåt". Påverkar det träningen eller blir skaderisken större? varför kör de flesta med ena handens tumme "framåt" på stången, jag tycker det känns som att överkroppen vill vrida sig.

jwzrd
2005-04-29, 16:32
Jag har precis börjat köra marklyft med tunga vikter, och i mitt gym finns det tyvärr bara en smith-maskin. Hur som helst, det verkar vara en oskriven lag att hålla händerna i olika fattning runt stången, jag personligen tycker det känns onaturligt och har därför båda tummarna "bakåt". Påverkar det träningen eller blir skaderisken större? varför kör de flesta med ena handens tumme "framåt" på stången, jag tycker det känns som att överkroppen vill vrida sig.

Greppet är mycket viktigt i marklyft. Orkar du hålla pronerat (dvs så som du beskriver) så är det bara att köra på. Tanken med det mixade greppet (händerna åt olika håll) är att förbättra greppet.

Finns det verkligen bara en smith-maskin? Inga fria stänger?

Sheogorath
2005-04-29, 16:33
Jag har precis börjat köra marklyft med tunga vikter, och i mitt gym finns det tyvärr bara en smith-maskin. Hur som helst, det verkar vara en oskriven lag att hålla händerna i olika fattning runt stången, jag personligen tycker det känns onaturligt och har därför båda tummarna "bakåt". Påverkar det träningen eller blir skaderisken större? varför kör de flesta med ena handens "framåt" på stången, jag tycker det skänns som att överkroppen vill vrida sig.

Vaddå bara en smithmaskin? Finns det ingen lös skivstång?

Angående greppet så kan man göra som man vill. Du får starkare grepp om du håller mixad fattning, eftersom du förhindrar att stången roterar i greppet. Jag kör alltid mixad fattning och kör två veckor med höger handflata fram och sedan två veckor med vänster handflata fram. På så sätt finns det ingen risk att ryggen skulle bli skevt utvecklad, om en sådan risk ens finns. Att köra båda händerna pronerade som du gör nu (båda handryggarna fram) är naturligtvis inte farligt.

bubbe
2005-04-29, 17:04
du kan köra med händerna som du gör nu, du märker när greppet släpper och du
inte längre kan lyfta så tungt du vill pga händerna.

kör på, se bara till att byta gym eller att dom skaffar riktiga grejer.

pe11e
2005-04-29, 17:10
Tack för era svar. Just nu kör jag bara på 70kg så det är väl därför jag tycker "pronerat" fungerar bra för mig, skönt att höra att det inte finns nån skaderisk i att göra så.

drkrupp
2005-04-29, 19:20
I vissa smithmaskiner tar krokarna i ställningen när man lyfter av (och alltså rullar inte skivstången). Då borde det gå lika bra oavsett vilket grepp man väljer.

BigForre
2005-04-29, 20:19
tycker tom att det är bra att du kör som du kör, du övar upp greppstyrkan bättre genom att köra så...och greppstyrka är fanimej så viktig...om du som jag kör marken först i mitt ryggpass och börjar känna att greppet tar slut när du kommit fram till rodden kan du börja överväga att börja lyfta med "hockeyfattningen" istället så spar du underarmar och fingrar lite till de följande övningarna...lycka till

Baan
2005-04-29, 21:26
tycker tom att det är bra att du kör som du kör, du övar upp greppstyrkan bättre genom att köra så...och greppstyrka är fanimej så viktig...om du som jag kör marken först i mitt ryggpass och börjar känna att greppet tar slut när du kommit fram till rodden kan du börja överväga att börja lyfta med "hockeyfattningen" istället så spar du underarmar och fingrar lite till de följande övningarna...lycka till

kan väl ge ett tips till dig och trådstartaren, om ni inte redan använder mangeisum så fixa det så kommer det göra STOR skillnad greppmässigt. Stångne kommer sitta bra mycket bättre i handen vilket gör att underarmarna orkar hålla längre. Det enda som magnesium inte räcker hela vägen åt mig är hantelrodd och stångshrugs, resten räcker den lätt till

aliquis
2005-04-29, 22:16
Jag har precis börjat köra marklyft med tunga vikter, och i mitt gym finns det tyvärr bara en smith-maskin. Hur som helst, det verkar vara en oskriven lag att hålla händerna i olika fattning runt stången, jag personligen tycker det känns onaturligt och har därför båda tummarna "bakåt". Påverkar det träningen eller blir skaderisken större? varför kör de flesta med ena handens tumme "framåt" på stången, jag tycker det känns som att överkroppen vill vrida sig.
De kör så för att de inte orkar hålla i normalt.
Tack för era svar. Just nu kör jag bara på 70kg så det är väl därför jag tycker "pronerat" fungerar bra för mig, skönt att höra att det inte finns nån skaderisk i att göra så.
Bara att fortsätta, mitt grep håller iaf för det dubbla, men vid något tillfälle kommer det väl ta stopp.
kan väl ge ett tips till dig och trådstartaren, om ni inte redan använder mangeisum så fixa det så kommer det göra STOR skillnad greppmässigt. Stångne kommer sitta bra mycket bättre i handen vilket gör att underarmarna orkar hålla längre. Det enda som magnesium inte räcker hela vägen åt mig är hantelrodd och stångshrugs, resten räcker den lätt till
Visst hjälper det, mycket skönare om man bara har lite småsvettiga/blöta händer också även om greppet hade funkat annars med. Fast innan jag hade på det frivilligt var det lite olustigt att råka ta i en stång som hade en del på sig (känns ju torrt o konstigt).

Nalfaren
2005-05-01, 13:36
Varför inte använda remmar vid tyngre lyft?

Läste i en annan tråd "mesremmar", varför.. fyller de inte
sin funktion? Eller är tanken att man tränar grepp bättre
om man inte kör remmar?