handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Måste bli av med magen!


Iostream
2005-04-29, 15:52
Hej,

Jag behöver era råd för hur jag ska bli av med kalaskulan. Nu ska den bort en gång för alla!

Lite om mig för att ger lite att gå på: 27 år, 188cm, 80kg, skrivbordsjobb. Sfärstorlek på kulan: okänd. Kan kanske skaffa fram bild.

Återupptod för några veckor sedan löpning och styrketräning efter ett långt uppehåll. I mina "glansdagar" sprang jag högst en mil utan stopp och rent styrkemässigt har jag alltid varit ganska vek. Som sagt, återupptod träningen med syfte att bygga lite muskler men nu känner jag att magen är prio #1. Den måste bort. Jag är desperat.

En typisk matdag för mig är:
Frukost: två mackor med endast smör på, varm choklad till detta.
Kl.10: En banan.
11.00-12.00: Lunch. Husmanskost. Spagetthi köttfärssås, köttbullar m.m. m.m. Oftast hemlagad. Då min sambo lagar den mesta maten åker tyvärr en del matgrädde ner i såserna. Kan inte påverka detta. Gällande lunch så brukar jag äta en ganska blygsam mängd, en halv portion skulle man kunna säga.
Kl 15: Päron eller äpple, alt. ett glas nyponsoppa, risifrutti.
16.30: Lite beroende på om jag ska träna eller inte men här kan det bli resten av lunchen eller lite plättar (köpta.)
Kvällstid: Middag, liknande mat som lunch. Alt. mannagrynsgröt.
Vad gäller träningen så är det mest nautilusmaskiner som gäller, plus det jag kan åstadkomma med ett par hantlar och skivstång hemma (har ingen bänk eller några andra hjälpmedel) och vad gäller cardio så är det löpning. Säg att jag på en bra vecka har styrketänat 3 ggr och löpt två, eller vice versa. Men som sagt, nu gäller det magen, jag skiter i "muschlerna".

Peppra mig med tips!

WHITEFOLKS
2005-04-29, 16:01
läs king grubs deffguide är första och bästa tipset :)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
om du har mer frågor sen så är det bara ta det då :)

mini
2005-04-29, 16:08
Mina reflektioner:
Frukosten är för liten och för fel. Gröt? Grovt bröd om du vill äta mackor. Skippa smöret, lägg på något proteinrikt, typ skinka eller kalkon. Komplettera kanske med ägg? Skulle också byta ut chokladen mot te, kaffe eller yoghurt, alternativt bara mjölk.
Lunch, varför kan du inte påverka mängden grädde? Antingen får ni komma överens om saken, eller så får du laga egen mat om den sambon lagar är för fet. Finns gott om magra alternativ om man nödvändigtvis måste ha någon mjölkprodukt i.
Dina mellanmål skulle kunna bli bättre. Grovt bröd med vettigt pålägg igen kanske? Frukt är ok.
Middag, ät ordentlig mat. Protein mättar och sparar musklerna (även om detta inte var prio).
Motionera mer, exempelvis spring en dag till i veckan. Promenera, antingen på morgon innan frukost eller då det passar. Gör så mycket du orkar utan att tappa sugen.
Läs deffguiden. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 (kan ej understrykas nog... ;) )

Fredrik_
2005-04-29, 17:18
Nej, strunta inte i musklerna. Det är det värsta du kan göra. Styrketräna, och styrketräna hårt så tappar du inte så mycket muskelmassa under tiden du går ned. Det blir så mycket lättare att hålla kulan borta sen, och resultatet ser bättre ut.

Kör långsamt och metodiskt. Max 1 kg per vecka, och ännu hellre 0.5 kg. Sikta på att träna bort fettet snarare än att banta bort det. Det har funkat alldeles utmärkt för mig. Jag ligger på en kalorimängd som mer eller mindre motsvarar det jag skulle göra av med om jag inte tränade. Med träning kommer jag till ett energiunderskott på ca. 500 kcal/dag (numera tar jag det lite lugnare dock.. börjar vara ganska nöjd egentligen) och tappar fint på det.

Fördela energiintaget på minst 6 mindre mål om dagen. Tänk på att inte äta för lite fett, och håll proteinmängden hyfsat hög. Ät mer på förmiddagen än eftermiddagen och kvällen. Det är också bättre att äta mer av vanlig bra mat än att gå hungrig och vräka i sig en massa skräp var tredje dag istället..

Lite av mina erfarenheter om vad som fungerar för mig so far.. sen är deffguiden förstås fantastiskt bra att följa.. ;)

Iostream
2005-05-02, 07:22
Tack för tipsen!

Började idag med fullkornsbröd (utan smör) + en skiva rostbiff till frukost idag, och bytte även ut chokladen mot te.

Nu har jag ett par ytterligare frågor:
Idag t.ex har jag ingen lunch med mig till jobbet utan är tvungen att köpa. Vad finns det för fettsnåla alternativ?
Var kan jag lära mig om vilka siffror (fett, kalorier osv) jag stoppar i mig?
Kan man köpa detta "vassle", som jag läser om, i butik? Tänkte börja köra lite sådant efter träning.

Deffguiden var mycket intressant!

*edit* Såg att deffguiden tar upp detta med siffror.

loztdignity
2005-05-02, 11:15
köp kesella, det är helt ok, fast godare med lite funilight i. Dock är ju det bästa att ha med sig mat hemifrån, behövs ju inga stora mängde. Typ 2 mackor, o lite tonfisksallad. Eller stekt fisk med parboiled ris. Eller bara havregrynsgröt med minimjölk.

För idag, skulle jag köpt en burk keso eller kesella och tryckt i mig. hela eller halva om du vill dela upp den på 2 mål på jobbet.

Iostream
2005-05-02, 11:46
Havregrynsgröt smakar ok. Hur är det med mannagrynsgröt rent innehållsmässigt? Har nämligen en fanatisk hängivenhet till detta. Kan äta hur ofta som helst, tröttnar aldrig.

Kesella alltså. Har jag aldrig känt på, ska testa. Tack för tipset.

WHITEFOLKS
2005-05-02, 11:48
Mannagrynsgröt har väl hyfsat lågt GI men det beror på mjölken inte gröten i sig. Den är nog även ganska näringsbefriad med tanke på att det är polerade vetekorn det handlar om. Havregryn/råggröt är bra mycket bättre.

Iostream
2005-05-16, 12:01
Från och med imorgon tänkte jag börja styrketräna var och varannan dag på lunchtid. Min fråga är nu om jag ska trycka i mig lunchmaten före eller efter passet? Jag tänkte även börja köra vassle efter träningen vill jag nämna.

WHITEFOLKS
2005-05-16, 12:03
Jag skulle äta efter passet.

Lasse Kongo
2005-05-16, 12:33
Ät dig aldrig proppmätt, inte ens mätt, är du lite småhungrig så bränner kroppen fett, du behöver inte krångla till det mer än så eftersom du inte bryr dig om musklerna.

Försök ät bra mat bara, pasta, ris, havregryn, fisk, lax, ägg, kyckling, kesella, makrill, nötter, grönt, frukt, mkt vatten.

Rör på dig mkt, dock tycker ja du ska försöka samla energin till gymmet, tunga hårda pass är bra för formen.

Det är inget svårt att gå ner, det klarar du bara du har rätt tankar.

Iostream
2005-05-16, 12:42
Efter passet alltså, check.

Kongo, vill bara tillägga att jag inte är överviktig. Mitt BMI är 22.6. Det är som sagt endast magen jag vill bli av med...

Lasse Kongo
2005-05-16, 12:55
Ok.

Även om ngn väger 150 o vill ner 50kg eller bara få bort en liten mage så är det ju samma sak som gäller, att ligga på ett kcalunderskott, finns liksom inga andra sätt.

Iostream
2005-05-16, 13:30
Helt rätt!

Jompi
2005-05-16, 13:31
22.6 i BMI och man gnäller på att man har en "mage" , kna ju bara vara högst et tlitet gupp?:S

Iostream
2005-05-16, 14:39
Ja den är ju inte enorm men den finns är. Jag ska försöka fota buken.

Iostream
2005-05-17, 07:32
Ok, idag drar lunchstyrkepassen igång. Kan jag verkligen inte äta lunch innan? Det skulle underlätta mitt pressade schema. Plus att jag drar i mig min vidriga vassledrink direkt efter passet.

Iostream
2005-05-17, 09:25
upp!

MyungChul
2005-05-17, 19:22
klart du ska äta innan du tränar, även efter. men om du dricker en vassledrink, så måste du ha snabba kolisar i den också så kroppen kan utvinna dessa åtråvärda proteiner som annars blir till kolhydrater. ex på snabba kolhydrater är dextros(dextropur), maltrodextrin, potatismos(om du orkar äta direkt efter ett pass). bör också tilläggas att om du dricker din drink direkt efter så kan du lägga ett mål mat ca en timme efter. lycka till

vikingur
2005-05-22, 00:18
22.6 i BMI och man gnäller på att man har en "mage" , kna ju bara vara högst et tlitet gupp?:S
Ja håller med dej de låter inte som nått jättefarligt men men lite mera kondis och massa massa situps brukar göra trixet ;) :whipped: