handdator

Visa fullständig version : Konturerna ska fram innan 2006!


Janolov
2005-04-29, 12:50
Ok nu startar även jag en träningsjournal...


Bakgrund: Har spelat fotboll, innebandy, basket, handboll, åkt längdskidor och spelat bordtennis fram tills jag var 21 år. Sen har jag legat av mig i 2,5 år och nu kommit igång igen. Har kört styrkepass sporadiskt mellan 13-21 år...dock väldigt oseriöst och max 2 månader i sträck.

Har tränat i ett halvår nu. Har mest kört fyrsplit, men delar nu upp styrkan på två dagar för att få mer tid till konditionsträning.



Är 172 cm lång och född 1981. Senaste vägningen visade 112,0 kilo. Hoppas kunna komma under 110 snart. Då har jag förlorat 6 kilo och behållit styrkan trots slarv med kosten. Blir jag mer seriös, mer optimal och slutar röka så kommer jag att uppnå en fysik som jag knappt vågat drömma om.

Styrkemässigt väldigt ojämn...

PB:n

Bänkpress: 6*110
Marklyft: 8*110 (idag 29/4)
Knäböj: 6*110

Troligen kommer det att bli bättre under året i böj och mark...marklyft tror jag att jag kört cirka 10 ggr i mitt liv...först nu börjar underarmarna visa framsteg och därmed ökar vikterna avsevärt i flera övningar. Dock är jag inte så fixerad vid vikterna utan spegelbilden är det viktigaste.

Denna vecka har jag kört följande...

Måndag: Löpning 2 km
Tisdag: Bänkpress, Maskinpress, Rak skivstångscurl, Scottcurl i maskin, Dips med hjälphiss, pushdowns
Onsdag: Löpning 2 km
Torsdag: Vila
Fredag: Marklyft, Chins med hjälphiss, Omvänd Pecdec, Hypersträck, Hacklift, Vadpress

Lördag: Kommer promenera i 2 timmar
Söndag: Kommer att vila

Kosten har skötts dåligt mest hela tiden. Brukar dock ha 2-4 bra dagar per vecka...därför har jag förlorat 2-3 kilon...Äter mycket makrill, keso, lättfil, skinka, blodpudding, majs och oliver. Dock har det glidit ner ett gäng hamburgare och annat skit många ggr. Min karaktär är usel.

Konditionen blir hastigt bättre också. Cyklar cirka 20-25 min varje dag...

Slänger upp lite bilder om någon vecka...


Målet är att deffa ner mig till cirka 80-90 kilo. Det är beroende av hur mycket muskler jag får behålla.

Sheogorath
2005-04-29, 13:01
Var inte blyg med målsättningen nu :)! Tror du inte att en 70-75 kg eller så är ett bättre mål för att vara i bra form med din nuvarande styrka, sett till din längd?

Kör hårt och skippa maskinövninarna, för helvete :thumbup:!

(bra bänkpressar, för fan!)

Janolov
2005-04-29, 13:18
Var inte blyg med målsättningen nu :)! Tror du inte att en 70-75 kg eller så är ett bättre mål för att vara i bra form med din nuvarande styrka, sett till din längd?

Kör hårt och skippa maskinövninarna, för helvete :thumbup:!

(bra bänkpressar, för fan!)

Tack!
70-75 kilo låter bra...har lite dålig koll, men visst är 80-90 kilo alldeles för mycket på 172 cm...känns bara som att jag inte pallar det till 2006. Kanske i såna fall 70 kilo som mål till nästa sommar.

johnnytex
2005-04-29, 13:26
Låter som superbra mål, du verkar ha bra inställning för att nå dem!! Bra att slänga upp en journal så du kan känna :whipped: när motivation dippar lite. Jag önskar dig lycka till, ska bli kul attt följa detta!!

Du kommer att fullfölja och det kommer bli så j**** bra! :hbang:

Janolov
2005-04-29, 13:42
Låter som superbra mål, du verkar ha bra inställning för att nå dem!! Bra att slänga upp en journal så du kan känna :whipped: när motivation dippar lite. Jag önskar dig lycka till, ska bli kul attt följa detta!!

Du kommer att fullfölja och det kommer bli så j**** bra! :hbang:


Ja, jag tror det kan vara bra för mig att ha lite press på mig...Känner redan att det vore ett mycket stort misslyckande att inte klara målen även om jag fattar att det på vägen kommer att finnas branta uppförsbackar...men efter uppförsbackar kommer nerförsbackar... :)

Tack för peppen!

Sheogorath
2005-04-29, 13:52
Satsa på att gå ner 5 hg i veckan. Logga din vikt varje morgon under samma förutsättningar och anpassa käket så att du får den viktnedgången. Jag kör så nu under min deff och t.o.m. bygger styrka fortfarande, vilket åtminstone borde indikera att jag inte tappar massa :thumbup:.

Som sagt, kör hårt. Det kommer att gå vägen.

Janolov
2005-04-29, 13:56
förresten körde jag lite av rest/pause-metod idag...
varje set kördes: 3 reps - kort vila - 3 reps - kort vila - 2-3 reps

tycker att det verkar vara en intressant metod...måste bara stretcha bättre än jag gör nu...

Joppe
2005-04-29, 14:23
Lycka till och kör så det ryker nu när motivationen infunnit sig.

Janolov
2005-05-04, 09:41
Blev ingen promenad i helgen som var...däremot en del cyklande...

Måndag: Löpning 2 km, snart dags att öka till 3...
Tisdag: Styrka...Scottcurl, Dips, Chins, Hypersträck, Bröstpress, benspark, lårcurl, vadpress, omvänd pecdec...varför så många olika grupper? Jo jag åker bort till bushen idag och kommer hem på söndag. Har inget gym där, men får se om jag kan ta mig ut på en del långrpomenader. Ved skall säkert klyvas också...=)...

Bilder kommer alltså först nästa vecka...skall även försöka redovisa kosten någorlunda då också...

johnnytex
2005-05-04, 16:25
Blev ingen promenad i helgen som var...däremot en del cyklande...

Måndag: Löpning 2 km, snart dags att öka till 3...
Tisdag: Styrka...Scottcurl, Dips, Chins, Hypersträck, Bröstpress, benspark, lårcurl, vadpress, omvänd pecdec...varför så många olika grupper? Jo jag åker bort till bushen idag och kommer hem på söndag. Har inget gym där, men får se om jag kan ta mig ut på en del långrpomenader. Ved skall säkert klyvas också...=)...

Bilder kommer alltså först nästa vecka...skall även försöka redovisa kosten någorlunda då också...

Kommer du inte skriva upp vilka vikter och tider och dylikt du använder dig av på dina pass :(

Men ha det så gött i bushen då :D

Janolov
2005-05-10, 15:20
I bushen blev det fyradagars öldrickande, grillkorv och annat skit...så jag har inte vågat vägt mig
Har dock arbetat lite i skogen och promenerat mycket.




Måndag:

-----------------------

Bänkpress

100 kg *6
100 kg *4
90 kg *6
90 kg *4
90 kg *4
85 kg *5
80 kg *7

-----------------------

Dips

Med egen kroppsvikt

8 set * 3 reps

-----------------------

Scottcurl i cable med lite V-aktigt handtag

12 plattor * 9
13 plattor * 8
12 plattor * 8
11 plattor * 9
11 plattor * 8
11 plattor * 12

-----------------------

Trappmaskin

Körde 16 min
Varannan minut lugnt tempo med motståndsläge 1
Varannan minut högt tempo med motståndsläge 10

Pulsen efter perioderna med högt tempo låg mellan 175-195, blev sammanlagt 7 ggr
Pulsen efter perioderna med lågt tempo låg mellan 155-165, blev sammanlagt 9 ggr

Avslutade med två lugna minuter och pulsen hann gå ned till 145

-----------------------

johnnytex
2005-05-10, 15:58
Sjyst pass, grymma bänkar! *flex*