handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Sommnar i köket


brolinho
2005-04-28, 21:55
Frukost, Lunch och Mellanmål är saker jag själv får förse mig med. Kvällsmaten fixar mamma. Dock blir inet alltid min mat så "allsidig" och nyttig.

Frukost: En tallrik yougurt eller fil med flingor. + ett glas mjölk (3dl)
Lunch: En burk vitabönor oftast, annars frasvåfflor eller Raviolli. + ett glas mjölk
Mellanmål: Banan och den öppnade mjölken.

Som ni ser så är det inte så bra för en kroppsbyggare, de vet jag själv.

Jag tycker det är så rå trist att laga mat. Om jag är sugen på nått går jag till köket, öppnar kylskåpet och alltid får jag med mig den öppnade mjölken. Jag orkar helt enklet inte gör ordning gröt eller nått. Att ta fil med typ flingor eller musli är på höjden av vad jag pallar.

Därför söker jag nu ett recept där man kan göra stora laddningar, och inte kräver mycket jobb att göra iordning för att äta. Micro saker går bort. Det ska självfallet vara nyttigt och smaken ska inte vara allt för äcklig. Det perfekta skulle vara nått man bara hämmtade från skåpet eller kylen.

Dagens ungdommar är slöa jag vet...

Pez
2005-04-29, 00:43
Frukost, Lunch och Mellanmål är saker jag själv får förse mig med. Kvällsmaten fixar mamma. Dock blir inet alltid min mat så "allsidig" och nyttig.

Frukost: En tallrik yougurt eller fil med flingor. + ett glas mjölk (3dl)
Lunch: En burk vitabönor oftast, annars frasvåfflor eller Raviolli. + ett glas mjölk
Mellanmål: Banan och den öppnade mjölken.

Som ni ser så är det inte så bra för en kroppsbyggare, de vet jag själv.

Jag tycker det är så rå trist att laga mat. Om jag är sugen på nått går jag till köket, öppnar kylskåpet och alltid får jag med mig den öppnade mjölken. Jag orkar helt enklet inte gör ordning gröt eller nått. Att ta fil med typ flingor eller musli är på höjden av vad jag pallar.

Därför söker jag nu ett recept där man kan göra stora laddningar, och inte kräver mycket jobb att göra iordning för att äta. Micro saker går bort. Det ska självfallet vara nyttigt och smaken ska inte vara allt för äcklig. Det perfekta skulle vara nått man bara hämmtade från skåpet eller kylen.

Dagens ungdommar är slöa jag vet...

Du kommer inte kunna få ett "magiskt recept" som fixar din dassiga inställning till kost - ta dig i kragen och laga mat ffs.
Mat är lätt, god mat är "mindre lätt", är det mat bara för näring du vill ha så är det alltså lätt...
Pasta och ris sköter sig mer eller mindre självt när det väl är i vattnet. Kyckling och kött vänder du på en gång i pannan, keso/kesella tar du av locket på, havregrynsgröt i micron är av 2-stegsprincipen (1. hiva ner valfri mängd gryn+vatten i en skål 2. Stoppa in skålen i micron och sätt på den - *pling* klart!).

Sen kan du labba med kryddor av olika slag, men det är inget måste.

Så länge du är en lat jävel så får du skylla dig själv om kosten blir lidande.
*slap*

brolinho
2005-04-29, 08:18
De där med havregryns gröt i micro va riktigt bra :D

Bara en sked och en tallrik att diska.

Max
2005-04-29, 12:41
De där med havregryns gröt i micro va riktigt bra :D

Bara en sked och en tallrik att diska.
Mina tallrikar är för små, så jag får hålla mig till spisen.

z_bumbi
2005-04-29, 14:04
Mina tallrikar är för små, så jag får hålla mig till spisen.

Lösningen är inte att gå till spisen utan att köpa skålar som räcker till. :D

mangemani
2005-04-29, 14:51
1 recept?du behöver nog flera är jag rädd för=/.

men varför inte fixa till pasta och koka nått ägg och öppna en tonfisk burk eller nått(tar typ 15-20 min att göra och det enda ansträngande du behöver utsätta dej för är att öppna tonfiskburken.

jwzrd
2005-04-29, 14:54
Min nuvarande standardproteinkälla som är god och samtidigt klarar tvåstegsprincipen är stekt kyckling med grönsaker. Bara att fylla pannan med ett godtyckligt antal kycklingbröst, cayenne så att kycklingrattarna är småröda, sen slår man över typ 500g wokgrönsaker, gröna bönor eller andra grönsaker. På med locket, allting är klart efter ca 15 minuter.

loztdignity
2005-04-29, 14:59
Alltså Brolinho, det är inte jobbigt att laga mat, bara du som tror det. Testa så får du se. Herrejävlar vad lat du är.

mmmCay
2005-04-30, 00:12
Min nuvarande standardproteinkälla som är god och samtidigt klarar tvåstegsprincipen är stekt kyckling med grönsaker. Bara att fylla pannan med ett godtyckligt antal kycklingbröst, cayenne så att kycklingrattarna är småröda, sen slår man över typ 500g wokgrönsaker, gröna bönor eller andra grönsaker. På med locket, allting är klart efter ca 15 minuter.

Nu blir jag sugen :eating:



brolinho : Du är väl inte lat i gymmet? Man bygger muskler i köket och i sängen!

Fast om du vill köra hårt och ändå få sämre, långsammare resultat - som faktist leder till mer ansträngning i gymmet - får du lata dig i köket. Annars är det en välplanerade kost som gäller kompis.

Och din mamma är inte ansvarigt för din resultat heller - laga din egen mat.

</peptalk>

Om du bryr dig inte om smaken av din mat, skulle jag tipsa att sojabönor är mycket lättlagad och prisvärda. Blötlaga i 8 timmar, koka i 2 timmar, ät i 2 minuter.

brolinho
2005-04-30, 00:25
Ja när jag tränar går jag på 100 och annars är jag inte så jätte slö. Men att göra mat är något av de tråktigaste som finns.

Kanske bäst å ta tag i det hela ändå. Tips på produkter som innehåller mycket protein, spelar ingen roll om de är mycket kolhydrater och fett, jag är så smal ändå.

Är inte så förtjust i uppvärmt kött, rätt segt. De här veg produkterna som linser och kikärtor smakar de någolunda bra ? Soja vet jag hur de smakar, iallafall sojamjöl. Tänkte att man kanske kunde göra någon sörja som man bara slevar upp och slänger in i micron. Någon som testat ?

WHITEFOLKS
2005-04-30, 00:52
Du kan blanda sojamjöl i havregrynsgröt, blir bra fett och proteinerna kompletterar varandra bra.