handdator

Visa fullständig version : Möjligt att öka?


chopper
2005-04-28, 16:10
Är det möjligt att öka styrkan för en enskild muskelgrupp mellan varje pass?

Alltså om jag kör Pushdowns (triceps) och klarar 8 reps på 20 kg, kan jag då nästa pass förvänta mig att klara 9 reps på 20 kg? Såklart måste man sköta kosten och övrig träning samt vila också. Jag kör 4 dagars split och varje muskel får vila 5-6 dagar innan den körs igen.

Men är det alltså möjligt att öka styrkan mellan varje pass? Alltså att klara en rep till varje triceps pass på en speciell övning? Till slut kommer man upp i 12-15 reps kanske om man lyckas öka och då får man höja vikten så man bara klarar 8-10 igen och sen försöka öka därifrån.

Även om man deffar så borde man ju kunna öka i styrka eftersom styrkan är mer i relation till nervsystemet.

Men är det möjligt tror ni?

johnnytex
2005-04-28, 16:13
Är det möjligt att öka styrkan för en enskild muskelgrupp mellan varje pass?

Alltså om jag kör Pushdowns (triceps) och klarar 8 reps på 20 kg, kan jag då nästa pass förvänta mig att klara 9 reps på 20 kg? Såklart måste man sköta kosten och övrig träning samt vila också. Jag kör 4 dagars split och varje muskel får vila 5-6 dagar innan den körs igen.

Men är det alltså möjligt att öka styrkan mellan varje pass? Alltså att klara en rep till varje triceps pass på en speciell övning? Till slut kommer man upp i 12-15 reps kanske om man lyckas öka och då får man höja vikten så man bara klarar 8-10 igen och sen försöka öka därifrån.

Även om man deffar så borde man ju kunna öka i styrka eftersom styrkan är mer i relation till nervsystemet.

Men är det möjligt tror ni?

Klart du kan öka i styrkan mellan varje pass - det är ju det som är meningen ;)

edit: Kanske svårare när du deffar.

JJ
2005-04-28, 16:37
Men är det möjligt tror ni?

Ett tag men sen tar det stopp. Visst kan man öka styrkan under en deff, jag gör det just nu. Blir svårare ju lägre bf man får tycker jag mig märka.

King Grub
2005-04-28, 17:10
Klart du kan öka i styrkan mellan varje pass - det är ju det som är meningen.

Nej, det är helt omöjligt även för världens genetiska monster som sköter allt... optimalt. Det går inte, pass efter pass, år efter år efter år. Inte varje pass.

wepp
2005-04-28, 17:17
visst om du inte tränat så länge, din teknik blir bättre och bättre för varje pass, men om tränat nått år då tvivlar jag på det

johnnytex
2005-04-28, 17:27
Nej, det är helt omöjligt även för världens genetiska monster som sköter allt... optimalt. Det går inte, pass efter pass, år efter år efter år. Inte varje pass.

Man kan öka mellan varje pass men det är ingen garanti , nåt sånt då, optimalare svar :D

King Grub
2005-04-28, 17:36
Man kan öka mellan varje pass

Nej. Inte skuggan av en chans. Den som tror det har inte varit med länge.

johnnytex
2005-04-28, 17:41
Nej. Inte skuggan av en chans. Den som tror det har inte varit med länge.

Men ooookey. Vi klubbar väl ditt svar här då.

Man kan inte öka för evigt i alla pass.

Sheogorath
2005-04-28, 17:46
Du kan ta och kika i min träningsdagbok. Röd markering är ökning, kan vi säga för enkelhetens skull. Jag ökar inte varje pass, men nära inpå. Man ska alltid STRÄVA efter en repetion mer, eller att åtminstone komma upp till intervallets undre gräns om man hanterar en ny vikt. Det är så man bygger muskler. Det kallas progressiv överbelastning och är grundpelare nummer 1, i min mening. Med undantag för den här veckans bröstpass har jag ökar väldigt bra även med konstant viktminskning i.o.m. deffen jag kör just nu, så visst går det.

chopper
2005-04-28, 20:05
Tackar för alla svar.

Sheogorath, jag antar att man som sagt bör sträva efter ökning till varje pass men som grub säger så kan man inte öka varje pass och i all evighet.

Isåfall slutar det att man tar 1 ton i bänkpress. :D

Jag har börjat köra mycket mycket striktare nu och tar ungefär 4 sekunder minst på mig i den negativa fasen för att sen gå snabbt upp. Det ger mig mycket bättre kontakt och bättre träning tycker jag. Dock har jag fått sänka vikterna på de flesta övningarna men det tar mycket bättre och härligare i musklerna nu.

Fettecke
2005-04-28, 20:29
nu sedan jag började käka protein samt mer kreatin så ökar jag i princip i varje pass nu... det kanske diffar 1-2 pass ibland, men till 80% så e de ökning i varje pass. kanske inte så stora, men en hantel upp, eller en rep upp... eller att det kändes lättare än förra gången...

Robban
2005-04-29, 11:00
Klart du kan öka i styrkan mellan varje pass - det är ju det som är meningen ;)

edit: Kanske svårare när du deffar.
Håller med men inte angående deffen...

Diana
2005-04-29, 13:57
Du kan ta och kika i min träningsdagbok. Röd markering är ökning, kan vi säga för enkelhetens skull. Jag ökar inte varje pass, men nära inpå. Man ska alltid STRÄVA efter en repetion mer, eller att åtminstone komma upp till intervallets undre gräns om man hanterar en ny vikt. Det är så man bygger muskler. Det kallas progressiv överbelastning och är grundpelare nummer 1, i min mening. Med undantag för den här veckans bröstpass har jag ökar väldigt bra även med konstant viktminskning i.o.m. deffen jag kör just nu, så visst går det.

Ja de där kan ja hålla med om, det är ju en jäävla massa rött kladd i din journal hörru :thumbup:

Ställer man insej på att man inte kommer öka då blir nog profetian rätt självuppfyllande tror ja ;)

Diana
2005-04-29, 13:59
Tackar för alla svar.

Sheogorath, jag antar att man som sagt bör sträva efter ökning till varje pass men som grub säger så kan man inte öka varje pass och i all evighet.

Isåfall slutar det att man tar 1 ton i bänkpress. :D

Jag har börjat köra mycket mycket striktare nu och tar ungefär 4 sekunder minst på mig i den negativa fasen för att sen gå snabbt upp. Det ger mig mycket bättre kontakt och bättre träning tycker jag. Dock har jag fått sänka vikterna på de flesta övningarna men det tar mycket bättre och härligare i musklerna nu.

Men då byter du bara ut övningen du stagnerat i oxå vips ökar du i nästa, förhoppningsvis? :thumbup: