handdator

Visa fullständig version : gym och joggingtur


daja
2005-04-28, 12:23
Jag har än så länge kört en del gymmande, men nu som del i min rehab efter en rätt jobbig knäskada, måste jag lägga in lite joggingrundor. Jag gymmar 3-5 ggr i veckan, och att då dra ut och springa dom "lediga" dagarna är inget jag jublar över. Så hur placerar man på bästa sätt in dessa joggingrundor för att inte förlora för mycket av styrketräningen? Direkt efter gymmet? Bör man i såna fall trycka i sig protein eller kolhydrater mellan aktiviterna?

King Grub
2005-04-28, 12:27
Så hur placerar man på bästa sätt in dessa joggingrundor för att inte förlora för mycket av styrketräningen?

Före frukost. Och nej, det innebär inte muskelförlust:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=768413&postcount=38

Direkt efter gymmet?

Inte om du över huvud taget prioriterar resultat från styrketräningen.

Officer
2005-04-28, 12:30
Inte om du över huvud taget prioriterar resultat från styrketräningen.


Betyder detta att du läst några nya rapporter på att det hämmar muskelutvecklingen med joggingturer efter passen? Nu syftar jag på HIIT efter passet på löpband på 12-13 minuter.
Iofs nämnde han ingen längd på joggingturerna..

daja
2005-04-28, 12:35
Före frukost. Och nej, det innebär inte muskelförlust:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=768413&postcount=38



Inte om du över huvud taget prioriterar resultat från styrketräningen.

Nu känns det tyvärr inte aktuellt med joggintur på morgonen pga mitt arbete, måste dra hemifrån tidigt som det är.
Min prio just nu är inte att bygga maximalt med muskler, mer att kunna bibehålla de få man har samt att komma igång och bli hel i knät igen.
Är då en joggingtur på 30-45 min efter ett gympass direkt nedbrytande för musklerna att det passet egentligen skulle kunna uteslutas med samma resultat?

Bingo
2005-04-28, 12:38
Jag har än så länge kört en del gymmande, men nu som del i min rehab efter en rätt jobbig knäskada, måste jag lägga in lite joggingrundor. Jag gymmar 3-5 ggr i veckan, och att då dra ut och springa dom "lediga" dagarna är inget jag jublar över. Så hur placerar man på bästa sätt in dessa joggingrundor för att inte förlora för mycket av styrketräningen? Direkt efter gymmet? Bör man i såna fall trycka i sig protein eller kolhydrater mellan aktiviterna?Beror helt på vad du vill åstadkomma med löpningen, hur mycket/hårt du ska springa osv. Talar vi hårda eller långa löppass bör du separera dem så mycket som är praktiskt möjligt. Om du styrketränar på kvällen så är det bäst om du springer på morgonen. Då hinner du "käka upp dig" till styrketräningspasset och kan köra hårdare än om du lägger passen alldeles inpå varandra. Är löppassen tänkta att vara väldigt korta kan du istället se dem som en uppvärmning till styrketräningen.

Ta det lugnt med joggingen i början. Knäskador och löpning är en känslig kombination... Hur mycket har du tänkt springa?

daja
2005-04-28, 12:42
Beror helt på vad du vill åstadkomma med löpningen, hur mycket/hårt du ska springa osv. Talar vi hårda eller långa löppass bör du separera dem så mycket som är praktiskt möjligt. Om du styrketränar på kvällen så är det bäst om du springer på morgonen. Då hinner du "käka upp dig" till styrketräningspasset och kan köra hårdare än om du lägger passen alldeles inpå varandra. Är löppassen tänkta att vara väldigt korta kan du istället se dem som en uppvärmning till styrketräningen.

Ta det lugnt med joggingen i början. Knäskador och löpning är en känslig kombination... Hur mycket har du tänkt springa?

Mitt mål är ju egentligen bara att komma tillbaka efter skadan, jag har kört rehab på gym rätt länge och nu är det läge att börja jogga lite så man kan återgå till fotboll/innebandy sen.
Eftersom jag inte joggat på väldigt länge kommer jag bara köra en slinga på 2 km de första veckorna för att sedan om allt känns bra öka med det dubbla osv.

King Grub
2005-04-28, 12:44
Vill man ha maxeffekt av styrketräningen lägger man inte förbrännings- eller konditionsträningen i direkt anslutning, utan vid andra tillfällen. Företrädesvis före frukost, om du dessutom vill maximera fettförbränning. Efter gympasset är nog det sämsta tillfället. Jag gör det ändå själv då och då, väl medveten om att det är icke-optimalt, just därför att det är praktiskt och därför jag inte vill gå till gymmet två gånger per dag. När jag har möjlighet separerar jag passen.

Efter styrketräning är det av vikt att genast få i sig kolhydrater och protein. Om syftet med promenaden är att bränna så mycket fett som möjligt av den förbrukade energin gäller det att utnyttja de låga insulinnivåerna som fastande innebär. Äter du trycker du upp insulinnivåerna. Äter du inte efter styrkepasset bryter du inte det muskelnedbrytande tillståndet.

Men har du inte någon annan möjlighet så är det ett alternativ, även om det inte är det bästa för att få resultat av styrketräningen. Du tvingar kroppen att anpassa sig till två saker samtidigt, och ger inte musklera det dom behöver när dom behöver det.

Bättre än ingenting är det ju att köra cardio efter gympasset - absolut. Riktigt bra i fettförbränningssynpunkt, t o m. Sämre för styrketräningen.

daja
2005-04-28, 12:59
tack grub, får ta mig en funderare och se hur jag ska pussla ihop det hela.
:)

Bingo
2005-04-28, 13:08
Eftersom jag inte joggat på väldigt länge kommer jag bara köra en slinga på 2 km de första veckorna för att sedan om allt känns bra öka med det dubbla osv.2 km tycker jag låter som en väldigt bra uppvärmningsrunda. Du kommer att få igång blodcirkulationen utan att vara tröttkörd. Det bör alltså inte inverka menligt på din styrketräning. Kör på det ett tag och se hur det känns. Börja lugnt och försiktigt, du ska inte vara trött eller flåsig när du kommer till gymmet.

Att springa efter styrketräningen låter för mig inte som en särskilt bra idé. Kör du styrketräningen rimligt hårt så kommer löpningen att kännas tung och löptekniken att bli lidande. Jag gjorde det hela förra hösten och det var ingen lek för benen -> benhinneinflamation, hälseneinflamation och knäskada :( Inget att syssla med under rehab alltså.

daja
2005-04-28, 16:12
2 km tycker jag låter som en väldigt bra uppvärmningsrunda. Du kommer att få igång blodcirkulationen utan att vara tröttkörd. Det bör alltså inte inverka menligt på din styrketräning. Kör på det ett tag och se hur det känns. Börja lugnt och försiktigt, du ska inte vara trött eller flåsig när du kommer till gymmet.

Att springa efter styrketräningen låter för mig inte som en särskilt bra idé. Kör du styrketräningen rimligt hårt så kommer löpningen att kännas tung och löptekniken att bli lidande. Jag gjorde det hela förra hösten och det var ingen lek för benen -> benhinneinflamation, hälseneinflamation och knäskada :( Inget att syssla med under rehab alltså.

Ok, får testa det innan som uppvärmning och se hur det funkar.
Tack för tipset!