handdator

Visa fullständig version : Astmamediciner, Kortison och dess biverkningar/viktförändring -Nån som vet?


Magna
2005-04-28, 11:23
Hej!

Jag undrar om det finns någon i detta forum som kan mycket om kortison och dess biverkningar.

Jag har haft atma sedan jag var liten och behandlar den dagligen med mediciner som Bricanyl, Symbicort Forte, Aeros och Singulair. Singulair och Symbicort Forte innehåller kortison. Inte jättestora doser, men eftersom jag tar det dagligen undrar jag om det kan ha någon inverkan på min vikt och isåfall hur mycket inverkan det kan tänkas ha.

Kännt är ju att kortison binder vatten. När jag började med den här medicineringen för drygt ett år sedan gick jag succesivt upp ca 5 kg. Kan en del av den viktökningen bero på medicinerna? Jag lade inte om min livsstil i samband med detta som slutade träna, börja äta mer eller sämre, utan körde på som vanligt (även om jag har lite usel karraktär ibland och tar en glass nån gång osv, men det var inte så att jag ökade kolhyderat- eller fettintag efter jag börjat med medicineringen).

Tex på Schering-Plough kan man läsa Pär Stjärnes artikel om kortison och dess biverkningar och han skriver att:
"Kortisonets biverkningar har med dess hormonella effekter att göra. Om man tillför kortison i tablettform blir effekten på kroppen beroende av vilken dos som är given och under hur lång tid som medicineringen pågår. Dessutom är vi alla olika och reagerar olika på kortison i tablettform.
Vanliga biverkningar vid långtidsbehandling är att man blir svullen och blodtrycket stiger. Hud och blodkärl blir sköra, vilket ger sig till känna genom dålig sårläkning och att man lätt får blåmärken. Muskelmassan minskar, man känner sig svag. Kroppens ämnesomsättning påverkas så att blodsockernivåerna stiger, vilket kan leda till diabetes. Dessutom blir immunförsvaret påverkat så att man lättare drabbas av infektioner."

Så jag undrar alltså om de tabletter jag sätter i mig (Singulair) kan ha den här påverkan på min kropp, eller krävs det högre dos tex som i Betapred för att det ska räknas vara skadligt/påverka kroppens vikt osv. ? (Betapred tar jag ju bara vid svår akut astma enstaka tillfällen, ca 1-2 ggr per år).

Nu har ju min astma blivit avsevärt mycket bättre sedan jag började med den här medicineringen, så jag kommer inte avsluta den för att försöka gå ner i vikt, men jag undrar om jag bör ta med medicinernas påverkan när jag försöker gå ner i vikt. Jag är 160 cm lång, väger ca 62 kg och har enligt nygjord fettmätning med kaliper ca 19,1% underhudsfett. Jag skulle vilja gå ner till ca 55kg (jobbar på det:o) och få något mer deffinerade muskler. Är detta en rimlig viktminskning? Kan min medicinering vara en anledning till att mina muskler inte är så deffinierade eller är jag bara inte tillräckligt vältränad? (Jag har styrketränat i ca 4,5 år och tränar ungefär 4 ggr/vecka på gymmet och till det brukar jag ta en och annan långpromenad, åker längdskidor på vintern.)

Tja, om någon har någon info om astmamediciner och dess påverkan och dessutom orkat läsa igenom allt detta, så skulle jag bli jätteglad om ni kan ge mig lite info och tips.

Tack!!

MVH