handdator

Visa fullständig version : Fundera på det här ni


Glen
2005-04-28, 09:38
Det här skall tydligen vara nån sorts "klassiker" men jag hade aldrig hört den förut:

Två ormar börjar samtidigt äta upp varandra genom att tugga i sig den andres svans, och dom äter lika fort båda två. Vad händer?

Arne Persson
2005-04-28, 09:40
Det här skall tydligen vara nån sorts "klassiker" men jag hade aldrig hört den förut:

Två ormar börjar samtidigt äta upp varandra genom att tugga i sig den andres svans, och dom äter lika fort båda två. Vad händer?

Lär inte inte ske eftersom ormar slukar sina byten med huvudet först. ;)

TrasMannen
2005-04-28, 09:40
Det här skall tydligen vara nån sorts "klassiker" men jag hade aldrig hört den förut:

Två ormar börjar samtidigt äta upp varandra genom att tugga i sig den andres svans, och dom äter lika fort båda två. Vad händer?

Dom blir mätta?

PyToN
2005-04-28, 09:48
Lär inte inte ske eftersom ormar slukar sina byten med huvudet först. ;)

Haha...
Hur många tuggor pallar en orm innan den avlider?

Ame
2005-04-28, 09:52
Det här skall tydligen vara nån sorts "klassiker" men jag hade aldrig hört den förut:

Två ormar börjar samtidigt äta upp varandra genom att tugga i sig den andres svans, och dom äter lika fort båda två. Vad händer?

Det beror väl på hur stora de är, men eventuellt får båda ont och åtminstone 1 av dem dör... :)

Edit förtydligande: Alltså om de är lika stora eller om en är mycket större än den andre.

precis
2005-04-28, 09:53
Det här skall tydligen vara nån sorts "klassiker" men jag hade aldrig hört den förut:

Två ormar börjar samtidigt äta upp varandra genom att tugga i sig den andres svans, och dom äter lika fort båda två. Vad händer?

ingenting?

Peter
2005-04-28, 09:55
Det blir en mindre och mindre ring och tillslut är den så tajt att de inte kan äta mer utan att bryta nacken.

precis
2005-04-28, 10:23
Det blir en mindre och mindre ring och tillslut är den så tajt att de inte kan äta mer utan att bryta nacken.

Fast betänk följande:
Orm A äter med farten v. Orm A rör sig då även med farten v.
Orm B äter/rör sig också med fart v (från uppgiften samma fart).
Detta innebär att orm A avlägsnar sig från orm B, med samma fart som orm B knappar in på orm A, så är deras relativa fart 0. Dvs ringen krymps inte. De går bara runt runt (om det nu är en cirkel eller whatever).

AndersHermansson
2005-04-28, 10:33
Fast betänk följande:
Orm A äter med farten v. Orm A rör sig då även med farten v.
Orm B äter/rör sig också med fart v (från uppgiften samma fart).
Detta innebär att orm A avlägsnar sig från orm B, med samma fart som orm B knappar in på orm A, så är deras relativa fart 0. Dvs ringen krymps inte. De går bara runt runt (om det nu är en cirkel eller whatever).

Nja det där stämmer inte riktigt. Om båda ormarna tuggar i sig v m/s av den andre per sekund kommer omkretsen av ringen att minska med dubbla den hastigheten.

Megatuttarna
2005-04-28, 10:39
E = mc2???

Nalfaren
2005-04-28, 12:44
Fräckt :)
Vart kan man köpa 2 ormar?


Storleken på "ringen" border ju öka markant..
Finns ju en annan "matematisk" spännande grej..
(såg serien "numb3rs" nyligen)


om du tar ett A4 papper, och viker över mitten
flera gånger.. så är det riktigt svårt att vika fler
gånger än 7. testa gärna... vik mitten hela tiden.
Världsrekordet är nog på 12 ggr. Pappret blev då
1 (fot) hög!

Men det intressanta är, hur hög blir pappersbiten
om du viker 1 a4 papper 50 ggr?
Det skall tydligen bli lika högt som till SOLEN!!
Rätt läckert.. sedan suger jag ju på matte, men
det skall finnas en formel som bevisar detta ;)

Kjam

tinus
2005-04-28, 12:57
Fräckt :)
Vart kan man köpa 2 ormar?


Storleken på "ringen" border ju öka markant..
Finns ju en annan "matematisk" spännande grej..
(såg serien "numb3rs" nyligen)


om du tar ett A4 papper, och viker över mitten
flera gånger.. så är det riktigt svårt att vika fler
gånger än 7. testa gärna... vik mitten hela tiden.
Världsrekordet är nog på 12 ggr. Pappret blev då
1 (fot) hög!

Men det intressanta är, hur hög blir pappersbiten
om du viker 1 a4 papper 50 ggr?
Det skall tydligen bli lika högt som till SOLEN!!
Rätt läckert.. sedan suger jag ju på matte, men
det skall finnas en formel som bevisar detta ;)

Kjam

Den formeln kommer du nog att få hjälp av med allas vår surfande matte-doktor Adde.. :D Han blir så glad när det är någon som bryr sig om någonting som har med siffror att göra *screwy* *kissass*

Nalfaren
2005-04-28, 13:02
Den formeln kommer du nog att få hjälp av med allas vår surfande matte-doktor Adde.. :D Han blir så glad när det är någon som bryr sig om någonting som har med siffror att göra *screwy* *kissass*


Ahaa.. haha.. ja.. Då får han gärna bevisa eller motbevisa ;)
Adde - om du inte sett numb3rs ännu, så ta dig en titt, rätt bra:
http://www.tvtome.com/Numb3rs/


Såg nu att Serien kommer till Sverige:
Next friday, the 29th April in TV4, Sweden. The first episode of numb3rs will broadcast at 9pm localtime.

Olsson
2005-04-28, 13:11
edit: tänkte fel ;)

mvda
2005-04-28, 13:16
När dom ätit tillräckligt mycket av varandra kommer dom ju för eller senare se sig själva där i magen och då slutar dom förhoppningsvis

edgen_ÖSD
2005-04-28, 13:16
För det första är det ju en omöjlighet att vika ett A4-papper 50 ggr. Efter sista vikningen skulle det bli så otroligt löjligt litet.

Om man istället tänker sig att det är 1 cm^2 stort efter 50 vikningen borde det vara 1*2^50 cm^2 stort från början = ca. 1^11 m^2

_Larre_
2005-04-28, 13:19
Lär inte inte ske eftersom ormar slukar sina byten med huvudet först. ;)

Gör dom iofs inte alltid. Men vanligen gör dom ju det.

Till problemet: Ingen aning.

Dumleman
2005-04-28, 13:25
om du tar ett A4 papper, och viker över mitten
flera gånger.. så är det riktigt svårt att vika fler
gånger än 7. testa gärna... vik mitten hela tiden.
Världsrekordet är nog på 12 ggr. Pappret blev då
1 (fot) hög!

Men det intressanta är, hur hög blir pappersbiten
om du viker 1 a4 papper 50 ggr?
Det skall tydligen bli lika högt som till SOLEN!!
Rätt läckert.. sedan suger jag ju på matte, men
det skall finnas en formel som bevisar detta ;)
Men nu går det i praktiken inte att vika ett a4a papper 50ggr utan att det går sönder. Tjockleken i förhållandet till papperets tjocklek är 2^n där n är antalet vikningar. viker du det 12ggr blir det 2^12=4096. Alltså 4096 gånger tjockare än a4 papperets tjocklek(jag vet inte hur tjocket ett papper är men vek han 12ggr borde papperet vara ungefär 0.30/4096=7.324*10^-5 meter tjockt :)).

iNCREDiBLE
2005-04-28, 14:10
Men nu går det i praktiken inte att vika ett a4a papper 50ggr utan att det går sönder. Tjockleken i förhållandet till papperets tjocklek är 2^n där n är antalet vikningar. viker du det 12ggr blir det 2^12=4096. Alltså 4096 gånger tjockare än a4 papperets tjocklek(jag vet inte hur tjocket ett papper är men vek han 12ggr borde papperet vara ungefär 0.30/4096=7.324*10^-5 meter tjockt :)).

Om papprets tjocklek är x längdenheter så är tjockleken efter n vikningar (2^n)*x längdenheter. Du har alltså dividerat när du i själva verket ska multiplicera. *innocent*

Nalfaren
2005-04-28, 14:18
Jo.. det är ju klart omöjligt att vika 50 ggr ;)
Men teoretiskt eller matematiskt så..

Jag lyckas aldrig fler än 7 ggr oavsett papperstjocklek,
storlek eller press. Fan lagt hantlar på papper å riktigt
försökt.. knepigt :|

Nalfaren
2005-04-28, 14:25
Annan kul grej :)

Dumleman
2005-04-28, 14:29
Om papprets tjocklek är x längdenheter så är tjockleken efter n vikningar (2^n)*x längdenheter. Du har alltså dividerat när du i själva verket ska multiplicera. *innocent*
Har jag? *screwy*

mangs
2005-04-28, 14:35
Annan kul grej :)


Den är rätt bra. jag vet svaret! *innocent*

Timmi
2005-04-28, 14:36
Annan kul grej :)


Antar att det är för att hypotenusan på den röda triangeln är längre än den sammas bas ;)

Men jag är inte säker sitter här med VG i matte A och går första året på gymnasiet så..... *innocent*

Dumleman
2005-04-28, 14:37
Annan kul grej :)
Det beror på att de har flyttat om klossarna :thumbup:.

iNCREDiBLE
2005-04-28, 14:49
Annan kul grej :)

En gammal klassiker :) Det finns fler av den typen. En annan intressant iakttagelse med dem var att sidlängderna var alltid fibonacci tal, om jag inte minns fel. Har för mig att några utav dem kallas t.o.m fibonacci pussel.. :)

bosse_brutal
2005-04-28, 14:51
Annan kul grej :)

haha tog ett bra tag innan man förstod hur det kunde bli en ruta över i den nedre triangeln.

bosse_brutal
2005-04-28, 14:52
En gammal klassiker :) Det finns fler av den typen. En annan intressant iakttagelse med dem var att sidlängderna var alltid fibonacci tal, om jag inte minns fel. Har för mig att några utav dem kallas t.o.m fibonacci pussel.. :)

vad är fibonacci tal?

iNCREDiBLE
2005-04-28, 14:54
vad är fibonacci tal?

http://susning.nu/Fibonaccis_talf%f6ljd

bosse_brutal
2005-04-28, 15:23
En gammal klassiker :) Det finns fler av den typen. En annan intressant iakttagelse med dem var att sidlängderna var alltid fibonacci tal, om jag inte minns fel. Har för mig att några utav dem kallas t.o.m fibonacci pussel.. :)

av det jag förstod från länken du postade så har inte bilden som nalfare postade något samband med fibonacci talen, det är inget som helst matematiskt med nalfares bild...

rQx
2005-04-28, 15:24
Höjden på den Röda triangeln är 3 rutor och basen på den gröna är 5 rutor detta blir 15 rutors plats till bitarna som ska fylla den rektangulära platsen.. Ändrar du på den röda och gröna så är Röd bas 8 rutor och grön 2 då blir det 16 rutor men bitarna som bildade den 15 rutors stora rektangeln räcker bara tiull 15 och inte till 16 ;)

iNCREDiBLE
2005-04-28, 15:30
av det jag förstod från länken du postade så har inte bilden som nalfare postade något samband med fibonacci talen, det är inget som helst matematiskt med nalfares bild...

Snacka om övertygelse där ;) Ser du inte att sidlängderna är antingen 2, 3, 5, 8 eller 13?

rQx
2005-04-28, 15:32
http://www.ebaumsworld.com/images/checkershadow.jpg

Rolig.. Samma färg på A och B

bosse_brutal
2005-04-28, 15:34
tar bort kanske ja som fatta fel

bosse_brutal
2005-04-28, 15:42
Snacka om övertygelse där ;) Ser du inte att sidlängderna är antingen 2, 3, 5, 8 eller 13?

visst sidlängderna på trianglarna verkar vara fibonacci tal, men jag menade att lösningen inte har något med matematik att göra ;)

jwzrd
2005-04-28, 15:45
Låt oss säga att en av trianglarna inte är en triangel vid närmare granskning.

iNCREDiBLE
2005-04-28, 15:46
visst sidlängderna på trianglarna verkar vara fibonacci tal, men jag menade att lösningen inte har något med matematik att göra ;)

Illusionen har visst med matematik att göra. Lutningen/vinklarna hos trianglarna är ju olika.

bosse_brutal
2005-04-28, 15:58
Illusionen har visst med matematik att göra. Lutningen/vinklarna hos trianglarna är ju olika.


fan också, jag blir ju total ägd här ju... :D
fast jag vill fortfarande inte kalla det matte, utan en synvilla.

nemd
2005-04-28, 16:00
Fräckt :)
Vart kan man köpa 2 ormar?


Storleken på "ringen" border ju öka markant..
Finns ju en annan "matematisk" spännande grej..
(såg serien "numb3rs" nyligen)


om du tar ett A4 papper, och viker över mitten
flera gånger.. så är det riktigt svårt att vika fler
gånger än 7. testa gärna... vik mitten hela tiden.
Världsrekordet är nog på 12 ggr. Pappret blev då
1 (fot) hög!

Men det intressanta är, hur hög blir pappersbiten
om du viker 1 a4 papper 50 ggr?
Det skall tydligen bli lika högt som till SOLEN!!
Rätt läckert.. sedan suger jag ju på matte, men
det skall finnas en formel som bevisar detta ;)

Kjam


Du kan inte vika ett papper 12 ggr på mitten , det spelar ingen roll hur stort pappret en är.

Dipshit
2005-04-28, 16:10
den me triangeln är ju så tråkigt dålig.. ett jevle böj..

hasse36
2005-04-28, 16:56
En rätvinklig triangel med bas=13 och höjd=5 har arean=32,5. Genom att göra hypotenusan i den övre figuren konkav (och därmed är det ingen triangel) så får det bara plats 32 rutor. I den nedre görs den konvex och figuren rymmer 33 rutor.

För att komma ihåg vad som är konvex och konkav håller man handen lätt avslappnad och därmed kupad. Den sida på vilken det växer hår är en konvex yta.

rQx
2005-04-28, 17:11
Den lilla ytan som uppstår där kan inte bli så stor som en sådann ruta? =)

Finns många teorier.. Gå in på ebaumsworld.com --- illusions --- Tryck på den --- tryck på knappen där du ser hur andra förklarar det ;)

Cilia
2005-04-28, 17:50
vad faaan hände med ormen?

Wain
2005-04-28, 17:55
Den lilla ytan som uppstår där kan inte bli så stor som en sådann ruta? =)


Jo, det är precis det den är.

AndersHermansson
2005-04-28, 17:56
vad faaan hände med ormen?

De var ju påväg att äta upp varandra. Jag antar att det hela var färdigt för ett tag sedan =)

hasse36
2005-04-28, 18:38
Den lilla ytan som uppstår där kan inte bli så stor som en sådann ruta? =)Ytan i den ena figuren motsvarar en halv ruta och ytan i den andra figuren motsvarar en halv. 1/2 + 1/2 = 1. Läs texten som jag skrev.

Upplösningen på bilden är för dålig för att egentligen avgöra om hypotenusan är konkav resp konvex eller om den bara har fått sig en "knäck". Jag misstänker att man har "smoothat" till den.

Matematiskt har den fått sig en knäck eftersom:
k-värdet för stora hypotenusan är: 5/13 = ca 0,385
k-värdet för röda hypotenusan är: 3/8 = 0,375
k-värdet för gröna hypotenusan är: 2/5 = 0,4

Den röda hypotenusan lutar mindre är den stora hypotenusan.
Den gröna hypotenusan lutar mer är den stora hypotenusan.

---

Och visst har vi Fibonacci här: 2,3,5,8,13

Som ni säkert vet så får vi gyllene snittet om vi tecknar kvoten mellan ett tal i serien och det efterföljande talet, alltså fib(n-1)/fib(n) och låter n gå mot oändligheten.

Gyllene snittet = ca 0,618

Om vi tecknar kvoten fib(n-2)/fib(n) så får vi gyllene snittet i kvadrat då n går mot oändligheten.

Inte för att det spelar någon roll men Dan Brown hade nog kunnat skriva en bok om det.

The_RobRoy
2005-04-28, 19:36
Matte är kul, gillar speciellt tankeleken där du tar funktionen 1/x och roterar den runt X-axeln så den bildar typ en "strut".

Sedan åker du till färgaffären och köper färg som du kan måla på insidans väggar av struten, det speciella med färgen är att den har tjockleken 0, så den ändrar färg på insidan av struten utan att bygga på ett lager.

Sedan köper du vanlig färg.

Om du tar din strut och häller i färg så kan man visa att det går åt en ändlig mängd att fylla struten med färg, men om du skulle försöka byta färg på insidan av väggarna, genom att måla med din specialfärg, skulle det gå åt oändligt med färg

:)

Metal_boy_
2005-04-28, 19:40
Dom ålar runt i en cirkel till slut och når inte varandras stumpar

Metal_boy_
2005-04-28, 19:43
Annan kul grej :)


Den mörkgröna triangeln är anpassad till hur många ruter den ska gå över på första bilden. På andra bilden spelar det bara roll att den är anpassad på höjden och det resulterar i att de andra inte blir helt anpassade.

bosse_brutal
2005-04-28, 20:01
Matte är kul, gillar speciellt tankeleken där du tar funktionen 1/x och roterar den runt X-axeln så den bildar typ en "strut".

Sedan åker du till färgaffären och köper färg som du kan måla på insidans väggar av struten, det speciella med färgen är att den har tjockleken 0, så den ändrar färg på insidan av struten utan att bygga på ett lager.

Sedan köper du vanlig färg.

Om du tar din strut och häller i färg så kan man visa att det går åt en ändlig mängd att fylla struten med färg, men om du skulle försöka byta färg på insidan av väggarna, genom att måla med din specialfärg, skulle det gå åt oändligt med färg

:)

problemet ligger väl i att om färgen du lagt på syns, så har den inte tjockleken 0.

The_RobRoy
2005-04-28, 20:09
problemet ligger väl i att om färgen du lagt på syns, så har den inte tjockleken 0.

Somsagt tankeexperimentet är att på något sätt färglägger man mantelytan, utan att den upptar en volym utan enbart en area

Cilia
2005-04-28, 20:11
kan ingen banna Glen för att han inte lägger upp lösningen på sitt "problem"?

alle
2005-04-28, 20:17
kan ingen banna Glen för att han inte lägger upp lösningen på sitt "problem"?
http://www.biologycorner.com/resources/anatomy_snake.jpg

Jag skulle tippa på att båda ormarna dör när de kommer fram till njurarna.

Cilia
2005-04-28, 20:21
http://www.biologycorner.com/resources/anatomy_snake.jpg

Jag skulle tippa på att båda ormarna dör när de kommer fram till njurarna.
satan i gatan det där var mer än jag ville veta.
ormar är inte mina favoritdjur direkt. Vilka långa organ men jag tänkte samma sak när jag såg bilden.

jwzrd
2005-04-28, 20:42
problemet ligger väl i att om färgen du lagt på syns, så har den inte tjockleken 0.

Problemet är att ytan är oändligt stor iom att funktionen aldrig når Y=0, däremot går Y->0 där X=()() (oändligt stort). Därmed kan du inte täcka hela ytan (du kan naturligtvis anta att den är täckt).

bosse_brutal
2005-04-28, 21:46
Problemet är att ytan är oändligt stor iom att funktionen aldrig når Y=0, däremot går Y->0 där X=()() (oändligt stort). Därmed kan du inte täcka hela ytan (du kan naturligtvis anta att den är täckt).

men i så fall skulle det inte gå att fylla den med "vanlig färg heller...

Om du tar din strut och häller i färg så kan man visa att det går åt en ändlig mängd att fylla struten med färg...

The_RobRoy
2005-04-29, 05:05
men i så fall skulle det inte gå att fylla den med "vanlig färg heller...

Om du beräknar rotationsvolymen (alltså mängden färg som kommer gå åt att fylla struten) mellan 1 och oändligheten:

V = int(pi*(1/x)^2) = pi[-1/x] med gränser insatta:

pi(-1/oo + 1/1] = pi

Det går alltså åt en volym "pi" med vanlig färg, för att fylla struten

Glen
2005-04-29, 15:31
kan ingen banna Glen för att han inte lägger upp lösningen på sitt "problem"?


Haha, jag har inget svar själv så det går tyvärr inte

Cilia
2005-04-29, 16:40
Haha, jag har inget svar själv så det går tyvärr inte
slår dig hårt med hanteln i huvudet.
du har just brutit mot regel #1 *g'

Glen
2005-04-29, 19:25
slår dig hårt med hanteln i huvudet.
du har just brutit mot regel #1 *g'

Hahaha, jag vände mig till kolozzeum för vägledning till min vilsna själ, och så blir jag slagen med en hantel istället?

Olsson
2005-04-29, 22:13
http://www.ebaumsworld.com/images/checkershadow.jpg

Rolig.. Samma färg på A och B

Den där är kul. Första gången jag såg den så trodde inte det var sant så jag öppna den i photoshop o kolla med pippetten. Men de stämmde till min förvåning. Rutorna var av samma färg.

Den här visade vår lärare för oss i 15 sek och sen när hon tog bort bilden skulle vi rita av hur den såg ut. Inte en ända lyckades ;)
http://www.ebaumsworld.com/images/fork.jpg

JAM
2005-04-30, 01:57
Den här visade vår lärare för oss i 15 sek och sen när hon tog bort bilden skulle vi rita av hur den såg ut. Inte en ända lyckades ;)Lät ni arslena rita?

Det här med skuggillusionen tycker jag är mycket intressant! Paint är din vän: