handdator

Visa fullständig version : Rockklassiker (stulen poll)


adde
2005-04-28, 08:58
På P3 har man just nu en omröstning om den ultimata rockklassikern. Jag stal helt enkelt de 10 finalisterna och gör en poll här. Skiljer sig medelkollot från medelsvensson i musiksmak? Vilken ÄR den ultimata rockklassikern? (JAG vet ju vilken det är, men har ni lika bra smak som jag?)

Let the polling begin!

EDIT:
Den som gjort en poll själv någongång VET att inlägget kommer först - sen kommer pollen...!
Jag håller med om att det finns låtar som kanske borde passa bättre på listan, men som sagt - jag har stulit den!


/adde

Arne Persson
2005-04-28, 08:59
På P3 har man just nu en omröstning om den ultimata rockklassikern. Jag stal helt enkelt de 10 finalisterna och gör en poll här. Skiljer sig medelkollot från medelsvensson i musiksmak? Vilken ÄR den ultimata rockklassikern? (JAG vet ju vilken det är, men har ni lika bra smak som jag?)

Let the polling begin!

/adde

Ähum? Vilken poll? ;)

abjorn
2005-04-28, 09:01
är inte friends in need med tänker inte jag rösta *grr*

King Grub
2005-04-28, 09:04
Jag röstade på Kiss eftersom dom var mina första idoler och Detroit Rock City en av dom första låtar som öppnade mina musiköron.

Arne Persson
2005-04-28, 09:04
Fick bli Queen eftersom den har vissa klassiska kvalitéer. Den vidrigaste på den listan är nog tveklöst Led Zeppelins urtrista uttjatade låt.

Papi
2005-04-28, 09:15
Håller med Arne, Stairway to Heaven måste vara en de mest överskattade låtarna genom tiderna.
Röstar på Guns n Roses av samma skäl som Grub, det var de som öppnade mina ögon för hårdrock när jag var ung. :hbang:

Spinkot
2005-04-28, 09:21
AC/DC är det av banden jag ogillar minst

Loke
2005-04-28, 09:21
Jag tror jag har hört 3 av dom. Antar att jag inte är så kunnig på rock.

buq
2005-04-28, 09:25
Led Zeppelin - Stairway to heaven för att det är en av världens bästa låtar, i många kategorier. Sen är alla andra låtarna också kanon! More rock for the people!

The Ultimate Beef
2005-04-28, 09:25
Det fick bli Nirvana

subliminal
2005-04-28, 09:29
Arggh, svårt att välja. Den man tycker bäst om just nu eller den man länge tyckte var bäst. Eller kanske den som bäst förtjänar att kallas ultimat rockklassiker.
Får väl rösta på Paradise City som var min favoritlåt under många år när jag var liten.

adde
2005-04-28, 09:40
Personligen röstade jag på Kiss, av samma anledning som King Grub.

Kanske inte den bästa låten som Kiss gjort, men kanske den som bäst förtjänar att kallas ultimat rockklassiker! Den är precis lika gammal som jag :D


/adde

z_bumbi
2005-04-28, 09:41
Deep Purple, eftersom det är den låt jag lyssnat mest på senaste månaden, varje gång jag sätter mig i bilen och då gärna flera gånger.

Eva_E
2005-04-28, 09:43
Deep Purple, eftersom det är den låt jag lyssnat mest på senaste månaden, varje gång jag sätter mig i bilen och då gärna flera gånger.

Fast det är ju feeel D.P.-låt, personligen tycker jag att "Strange kind of woman" är bättre - en suverän låt att springa intervaller till för övrigt...

Arne Persson
2005-04-28, 09:48
Vinner den där Zeppelinarlåten så beror det enbart på masspsykos. Ungefär som en pissfilm som fått "fin kritik". Obs! Nu skrev jag inte att denna låten var piss, men jävligt tråkig och uttjatad!

buq
2005-04-28, 09:54
Vinner den där Zeppelinarlåten så beror det enbart på masspsykos. Ungefär som en pissfilm som fått "fin kritik". Obs! Nu skrev jag inte att denna låten var piss, men jävligt tråkig och uttjatad!
Tanken att folk kanske tycker det är den bästa låten och det är därför den vinner har inte slagit dig va?

Arne Persson
2005-04-28, 09:58
Tanken att folk kanske tycker det är den bästa låten och det är därför den vinner har inte slagit dig va?


Nej, i det här fallet har det verkligen inte slagit mig!

Bengan
2005-04-28, 10:02
Lägger min röst på Led Zeppelin, Stairway to heaven är dock inte den besta låten av dem, långt från, men eftersom jag älskar led zeppelin så får min röst gå på den låten i alla fall.
Men inget av banden/låtarna är dåliga!!

gasoliner
2005-04-28, 10:09
Tycker inte Stairway to heaven ens borde få kallas rocklåt..


Smoooke on the waaaateeerrr Bam bam baam bam bam be baam... :hbang:

Rataxes
2005-04-28, 10:18
Finns det någon låt där som är riktigt löjligt överskattad så är det Bohemian Rhapsody. Den är inte bara oförtjänt av klassikerstatus (kultkalkonstatus kanske), den är riktigt jävla usel.

Valde Deep Purple, men tycker vissa grenar av rockmusiken var ganska underrepresenterade, vad hände med punkrocken? Någon låt med The Stooges eller Sex Pistols hade varit ett lätt val annars.

Arne Persson
2005-04-28, 10:20
Finns det någon låt där som är riktigt löjligt överskattad så är det Bohemian Rhapsody. Den är inte bara oförtjänt av klassikerstatus (kultkalkonstatus kanske), den är riktigt jävla usel.

Valde Deep Purple, men tycker vissa grenar av rockmusiken var ganska underrepresenterade, vad hände med punkrocken? Någon låt med The Stooges eller Sex Pistols hade varit ett lätt val annars.

:sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep:

jwzrd
2005-04-28, 10:20
Finns det någon låt där som är riktigt löjligt överskattad så är det Bohemian Rhapsody. Den är inte bara oförtjänt av klassikerstatus (kultkalkonstatus kanske), den är riktigt jävla usel.

Valde Deep Purple, men tycker amerikansk hårdrock var ganska överrepresenterad där, vad hände med t ex punkrocken? Någon låt med The Stooges eller Sex Pistols hade varit ett lätt val annars.

Den enda låten där som förtjänar någon status som rockklassiker lär vara Deep Purple eftersom varenda jävla farsa tycker det är bästa låten någonsin TROTS att det är Deep Purples sämsta jävla låt. (Samma gäller Stairway to heaven, förmodligen Zeppelins sämasta låt).

(Håller med dig om Bohemian Rhapsody).

jwzrd
2005-04-28, 10:21
:sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep:

Trodde du skulle ha svårt med Queen eftersom Freddie gillade pojkar.

Arne Persson
2005-04-28, 10:26
Trodde du skulle ha svårt med Queen eftersom Freddie gillade pojkar.

Han var trots allt en god sångare och dom är ju goda musiker.

Arne Persson
2005-04-28, 10:27
Trodde du skulle ha svårt med Queen eftersom Freddie gillade pojkar.


HAn lär ju haft fler älskare än Elisabeth Taylor.

z_bumbi
2005-04-28, 10:27
Den enda låten där som förtjänar någon status som rockklassiker lär vara Deep Purple eftersom varenda jävla farsa tycker det är bästa låten någonsin TROTS att det är Deep Purples sämsta jävla låt.

Min far tycker nog In the Mood med Glen Millers orkester är bättre än Smoke on the Water. :D

Jag håller inte med om att det är deras sämsta låt heller iofs.

jwzrd
2005-04-28, 10:28
Han var trots allt en god sångare och dom är ju goda musiker.

Trodde du var mer kategorisk än rationell när det gällde homosexualitet.

jwzrd
2005-04-28, 10:29
Min far tycker nog In the Mood med Glen Millers orkester är bättre än Smoke on the Water. :D

Jag håller inte med om att det är deras sämsta låt heller iofs.

Jag överdrev en smula kanske. Det är dock långt ifrån deras bästa låt. Deep Purple har ett gäng mycket bättre låtar så som: Machine Head, Maybee I'm Leo, Lazy, Space truckin', helvete, nu blir det Deep Purple! :)

Arne Persson
2005-04-28, 10:29
Trodde du var mer kategorisk än rationell när det gällde homosexualitet.


Får väl vara ett sällsynt undantag då. :)

jwzrd
2005-04-28, 10:31
Får väl vara ett sällsynt undantag då. :)

Jag är inte helt tillfreds med att du gör undantag från ditt vanligen högst kategoriska sätt att resonera.

Nu brakar Lazy loss i lurarna! :hbang:

Arne Persson
2005-04-28, 10:34
Jag är inte helt tillfreds med att du gör undantag från ditt vanligen högst kategoriska sätt att resonera.

Nu brakar Lazy loss i lurarna! :hbang:


Inte jag heller! Normalt sett så hade det troligen blivit Lemmy's Motörhead och låten Motörhead. :)

jwzrd
2005-04-28, 10:35
Inte jag heller! Normalt sett så hade det troligen blivit Lemmy's Motörhead och låten Motörhead. :)

Ett mycket bra val! :hbang:

Rataxes
2005-04-28, 10:37
:sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep:
Inte så att jag hatar Queen, Freddy var en grym sångare och de har väl gjort ett par, tre låtar som är riktigt bra, men Bohemian Rhapsody är ju bara bisarrt dålig med inslagen av musikalrock, kvartettkör och allt vad det heter.

Markus H
2005-04-28, 11:26
Det fick bli Nirvana


Nirvana är väll inte ens rock, mera Grunge om jag får säga vad jag tycker...

hasse36
2005-04-28, 11:35
Vad i helvete är "MC 5"? Var i helvete är "Satisfaction"?

Visst, "Smoke on the water" har stunsigt riff men den enda rocklåten i pollen är "Born to run".

Hasse har talat!

- ante
2005-04-28, 11:37
http://www.led-zeppelin.org/multimedia/photos/plant99.jpg

mangemani
2005-04-28, 11:42
även fast man är ett stort fan utav AC/DC,så tvekar man lite på att välja highway to hell....deep puprle,guns n roses låtar(i den här pollen)är grymt bra dom med.....men med en MYCKET liten marginal,så röstar jag på highway to hell,väldigt tätt följt av paradise city.

Officer
2005-04-28, 12:07
Jag röstade naturligtvis på Deep Purple - Smoke On The Water. Det finns ingen tvekan om saken, vad det mästerverket har gjort för rockvärlden.

Det är ett ypperligt exempel på att det är simpel, enkel och attitydbeprydd instrumentspel som gör bra låtar.

Resten av låtarna är självklart mästerverk de med, med Smoke On The Water slår ingen när det gäller "klassiker". Alla som jag känner som spelar gitarr har lärt sig det riffet som förstalåt, inklusive mig själv, så den har en speciell plats hjärtat.
EDIT: Nirvana platsar absolut inte med i listan.. Usch för skitig ungdomsrock.

JJ
2005-04-28, 12:11
Jag valde Deep purple. Den har nog spelats i de flesta gitarraffärerna.

axlpxl
2005-04-28, 12:12
Fick bli Queen eftersom den har vissa klassiska kvalitéer. Den vidrigaste på den listan är nog tveklöst Led Zeppelins urtrista uttjatade låt.

Stairway to heaven är inte vidrig för fem öre för att DU tycker den är uttjatad. Den är ett mästerverk oavsett vad. Den är en klassiker och eftersom det är det som pollen handlar om så förtjanar den verkligen inte det du säger.
Tycker jag.

Dipshit
2005-04-28, 16:23
http://www.led-zeppelin.org/multimedia/photos/plant99.jpg
:bow:



vinner inte zeppelin så lämnar jag detta skitland.. *grr27*

smoke on the water är ju jätterolig också.. *rolleyes*

Matte_Maiden
2005-04-28, 16:37
Stairway to Heaven. En av världens bästa låtar i min mening. Inte speciellt avancerat gitarrspel men ändå så vackert! :)

jwzrd
2005-04-28, 16:38
Stairway to Heaven. En av världens bästa låtar i min mening. Inte speciellt avancerat gitarrspel men ändå så vackert! :)

Lyssna på tex Going to California av Zepplin istället.

Rockhard
2005-04-28, 17:37
Röstade på Deep Purple men bäst är nog MC5's låt.

nottis
2005-04-28, 17:45
Trots att Bohemian Rhapsody ligger högt upp i omröstningen verkar som att det bara är Arne som står upp för sin röst på Queen. Jag ställer mig i (det korta) ledet. Den låten är riktigt riktigt bra. :bow:

Bengan
2005-04-28, 18:18
Sätter på Led Zeppelin på alderles för hög volym och blundar för att de bara ligger tvåa i omröstningen

paranoid
2005-04-28, 18:20
Jag lade min röst helt klart på Nirvana, även om Nirvana för mig snarare borde kategoriseras som grunge än som rock!

balder
2005-04-28, 18:25
Vinner den där Zeppelinarlåten så beror det enbart på masspsykos. Ungefär som en pissfilm som fått "fin kritik". Obs! Nu skrev jag inte att denna låten var piss, men jävligt tråkig och uttjatad!

hehe, uttjatad för dig kanske? inte för mig

Jense
2005-04-28, 19:12
saknade born to be wild, paranoid, ace of spades, och var är alla ZZ top låtar?

vad gör metallica på listan ens.. och zeppelin.. det är pop

edit: jag valde deep purple

Baan
2005-04-28, 19:20
Deep Purple.. helt klart.. en klockren rocklåt. Stairway to heaven är mest nerknarkad, Paradise City är för modern.. AC/DC kan förvisso funka men just smoke on the water känns mer.. klassiskt :)

Zakath
2005-04-28, 20:36
Alla är bra låtar men ingen är någon favorit då jag hört dem alldeles för många gånger :(

Hade det varit artist/grupp istället så hade det blivit Queen.

Röstar "Annan"

Metal_boy_
2005-04-28, 20:46
ingen av dom

Dipshit
2005-04-28, 20:53
Vinner den där Zeppelinarlåten så beror det enbart på masspsykos. Ungefär som en pissfilm som fått "fin kritik". Obs! Nu skrev jag inte att denna låten var piss, men jävligt tråkig och uttjatad!
höhö.. nu vet jag inte va du taler om, va!
jag har ärvt mitt Zeppelin-dyrkande rätt ner från farsan som var hardcore-fan av grabbarna, va!
för att försöka att inte låta för dum så kan jag förstå om några i "er generation" ( :em: ) har tröttnat på just den låten!
men lite nyare generationer har nästan bara hört stairway från Zeppelin..
en del har inte ens gjort det, va!!
mitt ex och hela hennes närmaste kompiskrets visste inte vad jag snackade
om när vi snackade om vilka låtar som var allra bäst! :eek:

JoelR
2005-04-28, 21:17
Min bror har tydligen vart här och röstat på mitt konto, nu vankas spöing :devil:

sunkan
2005-04-28, 21:32
Är uppvuxen med Deep purple som ljudar i högtalarna så jag måste ju såklart säga smoke on the water :hbang:

mmmCay
2005-04-28, 22:25
Jag röstade på Stairway to Heaven eftersom GnR's enda låt på listan var Paradise City, och jag tycker att Stairway är bättre än Paradise City. Men om man skulle välja bästa rockklassik artister blir det handsdown Guns N Roses. Appetite for Destruction och Use Your Illusion I & II är nära mitt hjärta :love:

Battle for Evermore är min favorit LZ låt, för ni som är med i intresseklubben. :D

skaparn
2005-04-28, 22:37
Jag röstade på Deicide - Blame It On God.

Eatalot
2005-04-28, 22:47
zeppelin utan tvekan, de andra ungdomarna och poserserna håller juh inte ett ljus mot dem.