handdator

Visa fullständig version : Piska Brösten?!


MilkmaN
2005-04-27, 21:41
Hade tänkt mig en ökning i bröst, eller åtminstone bänken, under sommaren.
Vad jag vill veta är om det skulle vara värt att slänga in ett extra bröstpass under veckan och då köra mer isolerande övningar som ex flyes istället för pressar och bänken. Sen så vill jag gärna öka vikten i bänken, ligger och degar på ca 50 kg x 8 just nu, vilket är föga imponernade. Däremot så kör jag 20 x 8 på hantlarna, vilket jag har ökat i. Men bänken står still och mina tuttar vill inte växa ikapp mina axlar och armar :(

Läste här och fick tipset att köra antingen 3x3 eller 5x5 i bänken. Skulle man kunna använda den tekniken på exempelvis hantelpressen med? Och vilka övningar bör jag använda förutom dem jag nämnt?

Slutligen så kommer jag ha träning i handbollen 4 ggr i veckan, då funderar jag på hur mycket jag kommer orka på gymmet. Säg att jag skulle köra 4 muskelgrupper per dag och köra 2 ggr i veckan, skulle det funka? Då skulle jag träna 6 dar i veckan och vill gärna ha iaf en vilodag :) Vill inte gärna tappa något och jag vill gärna öka i bröst eftersom de släpar lite. Och skulle man kunna träna BARA tuttar under sommaren, känns helt fel??

Tacksam för svar
/en okunnig jevel

Ame
2005-04-27, 21:49
Sen så vill jag gärna öka vikten i bänken, ligger och degar på ca 50 kg x 8 just nu, vilket är föga imponernade.
Höj vikten till 55kg och kör så mycket du klarar av, det borde inte ta så lång tid innan du klarar av samma antal reps med 55kg, om du legat på 50kg en lång tid. Det fungerade för mig åtminstone.

MilkmaN
2005-04-27, 21:52
Worth a shot, läser in mig på skiten nu för att lura ut hur jag ska göra i slutändan ;) Gogo 100 bänk haha :hbang:

lauria
2005-04-28, 09:08
Jag kör oftast så här:
Bänkpress 5set, 1-6reps (de 3-4 första setten köra jag runt 2-3reps och på de sista 4-6reps)
Uppåtlutande bänkpress 5set, 1-6reps
Plan hantelpress 5reps, 4-7reps
Cabelcross (övre trissan) 3set, 10-20reps (de körs med väldigt stor kontakt)

Det tycker jag räcker...Och funkar..

Karl_alfred
2005-04-28, 09:59
En rätt simpel grej men: Man måste inte göra 3*8 jämt.

mvda
2005-04-28, 12:53
Om det passar in i ditt nuvarande schema skulle jag köra bröst som du gör nu men dessutom slänga in kanske 2 set hantelpress (för bröst) på ett annat träningspass. Jag började göra detta för några veckor sen och märker redan att jag ökat i vikt! Se bara till så bröst fortfarande får tillräckligt mycket vila, annars finns risken att det har motsatta effekten. Själv gör jag denna extra bröstträning på axelpasset.

Ett annat tips är att inte alltid hålla dig till dina 8 reps. Försök istället köra 6-8, alltså när du klarar 8 reps, 3 set höj vikten. Du borde alltså i nuläget kunna höja till 55 kg och köra 6 reps och sträva efter att tillslut klara 8 reps och sen höja ännu mer. Lycka till!

ugly_kid
2005-04-28, 14:22
Hade tänkt mig en ökning i bröst, eller åtminstone bänken, under sommaren.
Vad jag vill veta är om det skulle vara värt att slänga in ett extra bröstpass under veckan och då köra mer isolerande övningar som ex flyes istället för pressar och bänken. Sen så vill jag gärna öka vikten i bänken, ligger och degar på ca 50 kg x 8 just nu, vilket är föga imponernade. Däremot så kör jag 20 x 8 på hantlarna, vilket jag har ökat i. Men bänken står still och mina tuttar vill inte växa ikapp mina axlar och armar :(

Läste här och fick tipset att köra antingen 3x3 eller 5x5 i bänken. Skulle man kunna använda den tekniken på exempelvis hantelpressen med? Och vilka övningar bör jag använda förutom dem jag nämnt?

Slutligen så kommer jag ha träning i handbollen 4 ggr i veckan, då funderar jag på hur mycket jag kommer orka på gymmet. Säg att jag skulle köra 4 muskelgrupper per dag och köra 2 ggr i veckan, skulle det funka? Då skulle jag träna 6 dar i veckan och vill gärna ha iaf en vilodag :) Vill inte gärna tappa något och jag vill gärna öka i bröst eftersom de släpar lite. Och skulle man kunna träna BARA tuttar under sommaren, känns helt fel??

Tacksam för svar
/en okunnig jevel

Jag gissar på att dina bröst inte alls släpar, många nybörjare verkar tro det.
få vi se en bild på dig? och lite siffror på vikter i andra övningar, tex marklyft och böj, militärpress, och nån mer.

Fatalist
2005-04-28, 15:18
Tror snarare du kör för många set bröst. Tänk på att det är en liten muskelgrupp, har du testat att dra ner antalet övningar / set ?

MilkmaN
2005-04-28, 20:08
Kör 3x8 ca en månad och sedan 3x12 en månad, enligt anvisningar jag fått av min brorsa. Kör 3 set bänk, 3 set hantelpress och sedan brukar jag köra 3 set pec-deck och det är all bröst jag kör.

Skall tänka på vad ni har sagt, men hur faen ska man ta en bild om man inte vill be någon att ta en på en? Kan inte med att fråga.

Hm, militärpressen körde jag 40 kg senast, 3x8,
Marklyften har jag tänkt börja med, men eftersom jag har hört och läst att man kan skada sig om man är en nybörjar noob som inte riktigt vet hur man gör så har jag inte börjat än... Knäböjen, ner till ca 90 grader, hm 75 kgx8x3.
Vet inte om det finns några mer intressanta övningar, skivstångscurl 30x8x3 senast.

Vet inte vad detta säger er ^^

Björn W
2005-04-28, 21:59
Kör 3x8 ca en månad och sedan 12x8 en månad, enligt anvisningar jag fått av min brorsa. Kör 3 set bänk, 3 set hantelpress och sedan brukar jag köra 3 set pec-deck och det är all bröst jag kör.

Skall tänka på vad ni har sagt, men hur faen ska man ta en bild om man inte vill be någon att ta en på en? Kan inte med att fråga.

Hm, militärpressen körde jag 40 kg senast, 3x8,
Marklyften har jag tänkt börja med, men eftersom jag har hört och läst att man kan skada sig om man är en nybörjar noob som inte riktigt vet hur man gör så har jag inte börjat än... Knäböjen, ner till ca 90 grader, hm 75 kgx8x3.
Vet inte om det finns några mer intressanta övningar, skivstångscurl 30x8x3 senast.

Vet inte vad detta säger er ^^


Kanske att du borde träna mer ben och gå djupare i böjen :)

MilkmaN
2005-04-28, 22:06
Hehe, jag vet... men det är tråkigt :) Plus att det är väldigt mycket ben på handbollen så kör jag ett bra pass där så är jag död på handbollen sedan vilket suger totalt. Har iofs kört som jag ska senaste tiden, har kört böjen, benpress och utfall med vikter på en liten aerobicstep-up grej för att kunna gå djupare. Kan knappt cykla hem efteråt och inte sitta ordentligt dagarna efter så jag antar att det borde ta lite iaf...

jakke
2005-04-29, 00:12
Kör 3x8 ca en månad och sedan 12x8 en månad, enligt anvisningar jag fått av min brorsa. Kör 3 set bänk, 3 set hantelpress och sedan brukar jag köra 3 set pec-deck och det är all bröst jag kör.

Skall tänka på vad ni har sagt, men hur faen ska man ta en bild om man inte vill be någon att ta en på en? Kan inte med att fråga.

Hm, militärpressen körde jag 40 kg senast, 3x8,
Marklyften har jag tänkt börja med, men eftersom jag har hört och läst att man kan skada sig om man är en nybörjar noob som inte riktigt vet hur man gör så har jag inte börjat än... Knäböjen, ner till ca 90 grader, hm 75 kgx8x3.
Vet inte om det finns några mer intressanta övningar, skivstångscurl 30x8x3 senast.

Vet inte vad detta säger er ^^

Går du till Failure i varje set? Jag ökade väldigt bra i bänken att köra alla set till fail.

HajduMan
2005-04-29, 10:26
Om du glömt eller icke lärt dig principen för att brösten ska växa:

1) Upp med bröstkorgen, bak med axlarna
2) Svanka
3) Muscle-Mind, explosivt upp och strikt tillbaka


Och fixa en passare som kan pusha dig att göra fler reps och hjälpa dig!

MilkmaN
2005-04-29, 14:42
Kör med passare i princip alltid så det är inget problem. Hade inte klarat av de sista repsen på bänken utan honom så. Kan ju testa att köra alla seten tills jag inte orkar mer överhuvudtaget och försöka bättra på min teknik. Vrider bax axlarna i början men sedan känns det som om att de glider bak under setets gång. Men men, nästa gång jag ska iväg och träna ska jag tänka på vad alla sagt. Blir dock inte så mycket gymmande för tillfället eftersom jag tränar försäsong 4 ggr i veckan med handbollen.

PopEye2
2005-04-30, 02:18
höj vikterna till 55kg sen gör du så många du kan, gör du 4:a e det bra

Shadow Warrior
2005-04-30, 07:55
Troligtvis har du fått tipset 3x8/3x12 för att du är nybörjare? Hur länge har du tränat?

När du nött in övningarna och vill gå in för att öka styrkan i specifika övningar så behöver du dra ned på repsen för att bygga mer styrka tex:

Plan bänkpress 5x5 (målet ska vara att klara 5x5 på samma vikt, öka sedan)
Lutande Hantelpress 3-4x5 (samma princip här)

MilkmaN
2005-04-30, 13:03
Har tränat seriöst i ett år, oseriöst ett år.
Fick rådet av min bror som tränat rätt länge. Det hela handlade kanske inte mest om att piska brösten men att öka i bänken. Men har ändå tränat en del innan med handboll och sådant även om det inte varit inriktat på styrka så har jag ju lite grundfysik åtminstone. Men borde jag alltså testa att lägga om det på det viset, för som det är nu ökar jag inte.

Shadow Warrior
2005-05-01, 07:45
Har tränat seriöst i ett år, oseriöst ett år.
Fick rådet av min bror som tränat rätt länge. Det hela handlade kanske inte mest om att piska brösten men att öka i bänken. Men har ändå tränat en del innan med handboll och sådant även om det inte varit inriktat på styrka så har jag ju lite grundfysik åtminstone. Men borde jag alltså testa att lägga om det på det viset, för som det är nu ökar jag inte.

8-12reps kommer INTE att ge dej några bra styrkeökningar, det finns det ingen med stor kunskap som kommer rekomendera dej.

5reppare är en övervägning tycker jag eftersom d ger bra styrkeökningar utan att repsen blir för låga för att stimulera massaökningar.

Här är en länk du kan kolla in: http://p080.ezboard.com/foldschoolstrengthtraining70757frm3.showMessage?to picID=6.topic

MilkmaN
2005-05-01, 11:25
Han gav mig inte det rådet i syfte att öka i bänken utan som antal set och reps i allmänhet, blev lite fel i syftningen märkte jag nu.