handdator

Visa fullständig version : vilken Linux-dist?


kalle_banan
2005-04-27, 19:57
jag tänkte skaffa linux, men det finns ett par olika distar... jag har tidigare använt mig av red hat 8.0, men det buggade nått så in i norden, inget funkade, inget alls. så red hat är jag klar med, finns det ngn annan hetare dist jag borde prova? jag är som sagt total noob inom området, så nån lättförståelig vore att föredra.
sedan när ni ändå är igång kan ni ju ge mig fina länkar till allt möjligt som har med linux att göra, era egna favoriter dårå.

Piranha
2005-04-27, 20:01
Vad planerar du göra på maskinen ?

Alltså skall du köra några tjänster på den , mail , webb , databas eller vill du bara ha en snygg GUI ?

Finns hur många bra distar som helst att välja på , själv gillar jag clarc connecten som är en mod på Fedora ( gamla redhat ) , men den har inget gui alls..

jakke
2005-04-27, 20:02
Jag kör Feodora Core2. Den flyter på fint.
Skulle jag börja om skulle jag dock välja freeBSD

JJ
2005-04-27, 20:05
Debian är trevligt. Lite svårare att installera än Redhat, men alltid lär man sig något.

Bolio
2005-04-27, 20:19
Slackware eller Debian. Lyssna på någon som vet.

zanzi
2005-04-27, 20:28
Val av operativ (http://unix.se/Val_av_operativ)
Själv föredrar jag Debian.

(gillar bolios attityd förresten :thumbup: )

TPS
2005-04-27, 20:41
Slackware som nr 1.
FreeBDS som nr 2.
Debian som nr 3.

andreaz
2005-04-27, 20:42
Slackware eller Debian. Lyssna på någon som vet.

Jag kör själv ovanstående på några av mina maskiner, men vad gillar du inte med Gentoo?

WHITEFOLKS
2005-04-27, 20:50
Debian :thumbup:

Java_Java
2005-04-27, 20:51
Skippa Linux, kör NetBSD ! :)

Cupofcoffee
2005-04-27, 20:54
Debian.

Om du är ny kan du testa PCLinux OS 8. Det är en fantastiskt bra livecd-dist (med smidiga funktioner för att installera systemet på hårdisk om du känner för att behålla det).

Läs mer om PClinuxOS på newsforge: http://os.newsforge.com/article.pl?sid=05/03/22/1541246&tid=2

Tanka hem det ifrån:
http://www.pclinuxonline.com/pclos/

WHITEFOLKS
2005-04-27, 21:03
Knoppix är bra LiveCD baserat på debian. :)

Bolio
2005-04-27, 21:07
Jag kör själv ovanstående på några av mina maskiner, men vad gillar du inte med Gentoo?

1) Han som skapade skiten.
2) Portage som är skit.
3) Att det inte följer alla standarder som debian och slackware gör.
4) Att dom inte uppdaterar publika säkerhetshål tillräckligt snabbt i portage.
5) Att det är för mycket skräp man inte behöver. Och det är det viktigaste. Man ska hålla det simpelt, rent och bloatfree.

tossefar
2005-04-27, 21:34
1) Han som skapade skiten.
2) Portage som är skit.
3) Att det inte följer alla standarder som debian och slackware gör.
4) Att dom inte uppdaterar publika säkerhetshål tillräckligt snabbt i portage.
5) Att det är för mycket skräp man inte behöver. Och det är det viktigaste. Man ska hålla det simpelt, rent och bloatfree.

6) För att det tar sju dygn att installera om man inte har nasaburk.

Bolio
2005-04-27, 21:38
Werd bro. Iofs tar det lika lång tid för mig att installera Slackware. Jag kompilerar allt för hand. Gillar inte paketsystem...

jwzrd
2005-04-27, 21:41
Werd bro. Iofs tar det lika lång tid för mig att installera Slackware. Jag kompilerar allt för hand. Gillar inte paketsystem...

Jag vill nästan ligga med dig nu.

aliquis
2005-04-27, 22:07
mepis/ubuntu om du nu vill ha "lätt linux", slackware/arch om du orkar lägga ner lite mer jobb i det.

netbsd eller freebsd om du kan klara dig utan att det är just linux.

Bolio
2005-04-27, 22:12
Solaris!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (och QNX).

Mighty
2005-04-27, 22:15
Debians pakethantering är riktigt smutt

kalle_banan
2005-04-27, 22:19
okej, jag får en massa förslag, det är gruvligt tacksam för. men nu ska jag väll specifiera mig lite kanske. syftet med skiten är att jag vill lära mig hur öht använder linux. jag kunde inte ens installera när jag hade red hat (jag anar att det var ngn bugg, men kan lika gärna vara oskillat av mig)
jag vill ha en dist som är relativt lätthanterlig, inte stenåldersdesign, men det inte det nyastebästaflashigastewowowowow!!!!!1! ni fattar.
lite valmöjligheter för allt möjligt, nått man kan pilla med, sitta o dona med det ena o det andra, lär sig nått nytt på det.
och länka gärna, det kanske är snorlätt att hitta iofs, men det skadar inte *kissass*

Mighty
2005-04-27, 22:43
okej, jag får en massa förslag, det är gruvligt tacksam för. men nu ska jag väll specifiera mig lite kanske. syftet med skiten är att jag vill lära mig hur öht använder linux. jag kunde inte ens installera när jag hade red hat (jag anar att det var ngn bugg, men kan lika gärna vara oskillat av mig)
jag vill ha en dist som är relativt lätthanterlig, inte stenåldersdesign, men det inte det nyastebästaflashigastewowowowow!!!!!1! ni fattar.
lite valmöjligheter för allt möjligt, nått man kan pilla med, sitta o dona med det ena o det andra, lär sig nått nytt på det.
och länka gärna, det kanske är snorlätt att hitta iofs, men det skadar inte *kissass*
Debian med sin lätta pakethantering tycker jag är en bra start.

jakke
2005-04-27, 22:55
Ähh, Släng in Solaris direkt. Då måste du lixom lära dig allt!

Snake
2005-04-27, 22:56
Solaris!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (och QNX).

QNX är satans påfund *hata* *grr*

zanzi
2005-04-28, 11:30
okej, jag får en massa förslag, det är gruvligt tacksam för. men nu ska jag väll specifiera mig lite kanske. syftet med skiten är att jag vill lära mig hur öht använder linux. jag kunde inte ens installera när jag hade red hat (jag anar att det var ngn bugg, men kan lika gärna vara oskillat av mig)
jag vill ha en dist som är relativt lätthanterlig, inte stenåldersdesign, men det inte det nyastebästaflashigastewowowowow!!!!!1! ni fattar.
lite valmöjligheter för allt möjligt, nått man kan pilla med, sitta o dona med det ena o det andra, lär sig nått nytt på det.
och länka gärna, det kanske är snorlätt att hitta iofs, men det skadar inte *kissass*

Kommer bli hatat nu men har du kollat nått på OS X. Mycket flash men det kan vara nått att börja med (om man har pengarna dvs). Man kanske inte kommer pilla så mycket på själva OSX (inte i början i alla fall) men det går såklart att köra igång olika program som t.ex. en webserver och sen trixa med den.
Kan nämnas att det är UNIX också!

Länk (http://www.apple.com/se/macosx/)

Agent Orange
2005-04-28, 11:42
Kommer bli hatat nu men har du kollat nått på OS X. Mycket flash men det kan vara nått att börja med (om man har pengarna dvs). Man kanske inte kommer pilla så mycket på själva OSX (inte i början i alla fall) men det går såklart att köra igång olika program som t.ex. en webserver och sen trixa med den.
Kan nämnas att det är UNIX också!

Länk (http://www.apple.com/se/macosx/)

Hade han haft en mac så hade han väl sagt det. Ganska meningslöst att rekommendera OS X till en kille som bara vill testa något nytt med sin PC..

Cupofcoffee
2005-04-28, 11:54
okej, jag får en massa förslag, det är gruvligt tacksam för. men nu ska jag väll specifiera mig lite kanske. syftet med skiten är att jag vill lära mig hur öht använder linux. jag kunde inte ens installera när jag hade red hat (jag anar att det var ngn bugg, men kan lika gärna vara oskillat av mig)
jag vill ha en dist som är relativt lätthanterlig, inte stenåldersdesign, men det inte det nyastebästaflashigastewowowowow!!!!!1! ni fattar.
lite valmöjligheter för allt möjligt, nått man kan pilla med, sitta o dona med det ena o det andra, lär sig nått nytt på det.
och länka gärna, det kanske är snorlätt att hitta iofs, men det skadar inte *kissass*

Tanka hem PcLinuxOS (http://www.pclinuxonline.com/pclos/html/download.html), bränn ut och låt skivan ligga kvar i brännaren när du startar om. Klart.

Ett fullfjädrat system med allt jag behöver. Fildelningsprogram, office-kloner, firefox/thunderbird, etc etc etc.

(kanske får ändra bootordningen i bios också, så den bryr sig om att kolla skivan).

tossefar
2005-04-28, 13:28
Tanka hem PcLinuxOS (http://www.pclinuxonline.com/pclos/html/download.html), bränn ut och låt skivan ligga kvar i brännaren när du startar om. Klart.

Ett fullfjädrat system med allt jag behöver. Fildelningsprogram, office-kloner, firefox/thunderbird, etc etc etc.

(kanske får ändra bootordningen i bios också, så den bryr sig om att kolla skivan).

På vilket sätt är det bättre än alla andra live-cds?

Cupofcoffee
2005-04-28, 13:47
På vilket sätt är det bättre än alla andra live-cds?

Den tar ingen som helst hänsyn till juridiska krav och gör inga moraliska ställningstaganden. Den är skapad enbart för att vara användbar.

Vilken annan livedist ger dig flash och java förinstallerat och klart? Fem, sex olika fildelningsklienter? Den har till och med (roligare) spel förinstallerat.

Trots att den bygger på mandrake och rpm så får du apt-get (apt4rpm), plus smidigt front-end för att hantera paketen.

Dessutom är det snyggt, och kontrollpanelen var verkligen kalas. Så grymt glad jag blev när jag såg fjärrhjälpen - en snitsig VNC-klient. Inga bekymmer att fjärrstyra mina andra lådor (både windoze och linux-boxar) direkt ifrån start alltså. Mumma.

Jag har fortfarande inte brytt mig om att slänga över det på hårddisken, men enligt bättre vetande så ska det vara touch and go i princip.

Jag upptäckte den genom den här artikeln (http://os.newsforge.com/article.pl?sid=05/03/22/1541246&tid=2) , så jag tror att mycket framgår där.

NerX
2005-04-28, 15:20
Nån som vet hur sata diskar funkar i dom senare versionerna av slackware? Samt om det krånglar mycket med tv-out med ati grafikkorten...va la ett rätt vanligt problem för nått år sedan. Är så så ouppdaterad på datorfronten öht nu för tiden. :em:

Munter
2005-04-28, 20:53
Jag kör både Fedora Core 3 och Debian på jobbet, och Gentoo hemma. Är urbota less på min-distro-är-bättre-än-din-snacket. Välj en dist och lär dig hantera den väl så blir alla glada, de välkända funkar bra allihopa!

jakke
2005-04-28, 20:54
Jag kör både Fedora Core 3 och Debian på jobbet, och Gentoo hemma. Är urbota less på min-distro-är-bättre-än-din-snacket. Välj en dist och lär dig hantera den väl så blir alla glada, de välkända funkar bra allihopa!
jo, och för dom händiga fungerar dom väl ändå ganska likadana

Bolio
2005-04-28, 21:21
Jag kör både Fedora Core 3 och Debian på jobbet, och Gentoo hemma. Är urbota less på min-distro-är-bättre-än-din-snacket. Välj en dist och lär dig hantera den väl så blir alla glada, de välkända funkar bra allihopa!

Fett sant. Spelar ju förfan ingen dist man kör. En av dom duktigaste hackarna jag känner kör Fedora med GNOME + Metacity och all GUI som finns. Och ändå äger han APB och en massa andra grejer vilken dag som helst.

Själv kör jag debian + gnome + metacity på den här datorn.

Linux nomad 2.4.27 #1 Sat Feb 26 19:59:58 CET 2005 i686 GNU/Linux

jakke
2005-04-28, 22:48
vad är Metacity?

Bolio
2005-04-28, 22:50
Window Managern som kommer med GNOME-biblioteket out-of-the-box. De flesta tror att GNOME är en såkallad WM som t.ex. fluxbox, WMaker, pekwm etc, men det stämmer inte. GNOME är ett bibliotek bara.

Eatalot
2005-04-28, 22:55
Klokt av er att komma fram till att de är alla väldigt lika. Man gör det man vill av en dist. Däremot har de alla nått unikt, jag gillar apt-get med debian=) smidigt som fan, sist jag körde slackwares motsvarighet var den kass, men det var längesedan nu.

nästa projekt blir att få en dist att fungera på min nya bärbara, med allt vad det innebär=)=)

Orm
2005-04-28, 23:35
Ubuntu!
Fördelarna från Debian utan nackdelarna.

jakke
2005-04-29, 00:08
Klokt av er att komma fram till att de är alla väldigt lika. Man gör det man vill av en dist. Däremot har de alla nått unikt, jag gillar apt-get med debian=) smidigt som fan, sist jag körde slackwares motsvarighet var den kass, men det var längesedan nu.

nästa projekt blir att få en dist att fungera på min nya bärbara, med allt vad det innebär=)=)
men jag har både apt-get och yum och jag kör feodora. Det är ju bara att installera som det mesta andra

Bolio: Tack för förklaringen

zanzi
2005-04-29, 11:05
Hade han haft en mac så hade han väl sagt det. Ganska meningslöst att rekommendera OS X till en kille som bara vill testa något nytt med sin PC..

Hade han haft en mac hade det varit meningslöst att rekomendera OS X! Sen så skrev jag "om man har pengarna" för jag tycker personligen att OS X fungerar bra som första erfarenhet till UNIX och den världen.
Billigaste macen kostar föresten c:a 5000kr så om man nu vill ha en hobbydator och sammtidigt lära sig lite UNIX så...

Mac mini (http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/Vo3OxJxDQzhk26jwQnK2Gdts3fi/0.0.11.1.0.6.23.1.2.1.0.0.0.1.0)

aliquis
2005-04-29, 11:51
jag vill ha en dist som är relativt lätthanterlig, inte stenåldersdesign, men det inte det nyastebästaflashigastewowowowow!!!!!1! ni fattar. lite valmöjligheter för allt möjligt, nått man kan pilla med, sitta o dona med det ena o det andra, lär sig nått nytt på det.
och länka gärna, det kanske är snorlätt att hitta iofs, men det skadar inte *kissass*
lär funka med ungefär vad som helst.

Fast vill du bara ha igång något snabbt är det ju som sagt knoppix/ubuntu/mepis/.. m.fl. som gäller, alla debianbaserade. Annars kan du ju köra debian, men tar väl en liten tid extra att få in. Jag skulle välja debian för paketsystemet men skita i det för att allting är uråldrigt.

Alternativ är ju fedora core, suse, mandriva, m.fl. som kör rpm, där skulle jag väl antagligen välja suse.

Gentoo kan du väl köra om du vill intala dig själv att optimeringen och patcharna gör någon skillnad, annars tycker jag du kan köra slackware eller archlinux om du vill ha en dist där du får göra lite mer själv.

Fast jag skulle köra freebsd/netbsd istället eftersom du får mycket bättre dokumentation där, linux kanske är marginellt snabbare men skit samma.

Bolio: Jag har inte orkat kolla, tog sun bort all dokumentation på sin web om solaris för folk som inte betalar? Hur användarvänligt blir det då isf?

aliquis
2005-04-29, 11:52
Kommer bli hatat nu men har du kollat nått på OS X. Mycket flash men det kan vara nått att börja med (om man har pengarna dvs). Man kanske inte kommer pilla så mycket på själva OSX (inte i början i alla fall) men det går såklart att köra igång olika program som t.ex. en webserver och sen trixa med den.
Kan nämnas att det är UNIX också!

Länk (http://www.apple.com/se/macosx/)
MacOS X är ju sällan ett alternativ eftersom man får betala så mycket extra för plattformen och folk som inte redan kör det har inte rätt maskin för det.

aliquis
2005-04-29, 11:55
Nån som vet hur sata diskar funkar i dom senare versionerna av slackware? Samt om det krånglar mycket med tv-out med ati grafikkorten...va la ett rätt vanligt problem för nått år sedan. Är så så ouppdaterad på datorfronten öht nu för tiden. :em:
Har väl inget med slackware att göra utan enbart linux och atis egna/open-source drivrutiner?

aliquis
2005-04-29, 11:58
Billigaste macen kostar föresten c:a 5000kr så om man nu vill ha en hobbydator och sammtidigt lära sig lite UNIX så...
Mac mini (http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91002/wo/Vo3OxJxDQzhk26jwQnK2Gdts3fi/0.0.11.1.0.6.23.1.2.1.0.0.0.1.0)
Plus minne, extern disk (kul med en 4200rpm 2.5"?), dvd-grill, skärm (tft antar jag, annars försvinner en stor del med vitsen), tangentbord och mus, usb-ljudkort (spdif o linein)...

och då har man ändå relativt dålig gfx som inte går att byta..

mac mini är ju ett SÄMRE köp en än imac...

core
2005-04-29, 12:01
1) Han som skapade skiten.
2) Portage som är skit.
3) Att det inte följer alla standarder som debian och slackware gör.
4) Att dom inte uppdaterar publika säkerhetshål tillräckligt snabbt i portage.
5) Att det är för mycket skräp man inte behöver. Och det är det viktigaste. Man ska hålla det simpelt, rent och bloatfree.



?!

Har du över huvud taget installerat gentoo?

En mer strömlinjeformad dist får man fan leta efter. Installerar du från en live cd och vet vad du gör så får du problem att hitta ett renare system

zanzi
2005-04-29, 12:16
Plus minne, extern disk (kul med en 4200rpm 2.5"?), dvd-grill, skärm (tft antar jag, annars försvinner en stor del med vitsen), tangentbord och mus, usb-ljudkort (spdif o linein)...

och då har man ändå relativt dålig gfx som inte går att byta..

mac mini är ju ett SÄMRE köp en än imac...

Om man nu bara behöver en dator för att testa OS X då?
Saker som t.ex. Exposé behöver inte flyta helt och hållet på den då och det var det som var vittsen: att prova OS X och inte att försöka ha en liten dator som möjligt (tft skärm och annat onödigt)

kalle_banan
2005-04-29, 16:52
jag har laddat hem debian nu. men det aer netinst (mina a a och o funkar inte, jag har en haxxig verison av win xp...)
som sagt, netinst, och jag maste ju in pa natet for att installera och ladda hem saker, men jag har felia och maste logga in, sa det gar inte o connecta till ngn ftp... men! jag har en cd med en massa shit pa som jag ska testa nu.
men ar det f.o ngn ide att fortsatta med den disten? netinst assa, ar det tonvis med saker jag masta ladda hem? for nar jag skulle ladda hem debian hade jag 30Mb eller 7 CD skivor att valja mellan som jag skulle ladda hem, jag ville fa det gjort sa jag tog den lilla :)
bra eller anus?

kalle_banan
2005-04-29, 17:52
jag må säga att jag sket i debain för stunden.. och installerade ett lagom buggigt red hat 8.0 (har aldrig funkat riktigt)
kan jag på ngt sätt uppgradera red hat till ngn annan dist? eller måste jag ändå ladda hem en helt ny dist?

Agent Orange
2005-04-29, 18:04
jag må säga att jag sket i debain för stunden.. och installerade ett lagom buggigt red hat 8.0 (har aldrig funkat riktigt)
kan jag på ngt sätt uppgradera red hat till ngn annan dist? eller måste jag ändå ladda hem en helt ny dist?

Du kan uppgradera till Fedora från Red Hat, men du kommer nog inte undan att behöva ladda ner en hel massa. Fedora Core 2 var på 4 skivor. Det har hänt mycket sen RH 8.0 så det är värt beväret. Fedora är iofs i princip Red Hat, så gillar du inte RH så gillar du kanske inte Fedora heller.

kalle_banan
2005-04-29, 18:08
jag hittade ftp'n där man laddar hem skivorna, men det är ju tre olika mappar med tre olika i386mappar>iso (det är väll dom jag ska ha ändå...?) ingen som hette vanilla heller >_< så vilken ska jag ta? vilken som eller?

tossefar
2005-04-29, 18:20
Varför inte bara logga in på telia när du installerade debian då?

links/lynx 10.0.0.6

Vill du ändå ha fedora så är det FC3-i386-disc1-4.iso du ska ha. (om du nu inte har en 64bitars-processor.)

ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/fedora/3/i386/iso/

kalle_banan
2005-04-29, 18:31
jag ska fan prova link/lynx 10.0.0.6 bara for det, jag maste likforbannat anda ta bort redhat sa det splar ingen roll. here i go!
edit: det funkade inte alls... fedora far det vall bli antar jag...
btw, ngn som vet hur man fixa a a och o pa tangetbordet eller? :D

Bolio
2005-04-30, 01:18
?!

Har du över huvud taget installerat gentoo?

En mer strömlinjeformad dist får man fan leta efter. Installerar du från en live cd och vet vad du gör så får du problem att hitta ett renare system

Ja, jag är bäst här på Linux. Jag har codat 0h-day juarez när du inte visste vad libc var. Do not fscking mess with me kid.

kalle_banan
2005-04-30, 09:42
allright guys... nu ligger det till såhär: igår kväll satt jag och haxxade, hade börjat ladda hem gentoo eller fedora, det spelar ingen roll iofs, o så skulle jag börja föra över alla mina filer från den externa hårddisken till min hårddisk i datorn, och då kraschade windows. när jag startar om datorn kommer jag till en bluescreen där det står nått med att ntfs.sys är skadad. jag kan alltså inte ens formatera hårdisken/partionen, inte ens om jag försöker. försöker jag så kommer jag till installationsfönstret för windows men det kraschar innan jag kommer till delen där man väljer i vilken partion man vill lägga sitt windows, så jag sitter fast med redhat 8.0 just nu :D och kan inte komma loss med enkla medel.
på nått sätt måste jag formatera windowspartionen så jag kan lägga in det igen eftersom filerna som ligger där skadade och förstör för mig när jag ska installera. hur gör jag det genom linux? jag verkar inte ha diskdruid, och fdisk förstår jag mig inte på riktigt. för jag hittar ingen "formatera" funktion, bara ta bort partion och sånt dravel. men det kanske jag måste eller? ta bort den skadade partionen...?
snälla kolo (bullen) hjälp mig
(och kom ihåg, det är inte killen i brevet som kompilerat kärnan)

Munter
2005-04-30, 16:30
Kolla om du har cfdisk, lite enklare version av fdisk. Annars är jag tämligt säker på Red Hat, mamman till GUI-konfigurering av Linux, har något sött program för det. Testa även köra fsck (ingår i LSB tror jag, alltså finns i alla distros), den kan reparera filsystem.

Ditt fel känner jag igen, jag har för mig att Windows brukar klaga på det där då man fifflat i bootsektorn. Testa att köra lilo eller grub för att skapa en ny sådan.

WHITEFOLKS
2005-04-30, 16:35
www.linuxiso.org - mycket bra sida att ladda ner och titta på olika distar.

Orm
2005-05-01, 00:13
allright guys... nu ligger det till såhär: igår kväll satt jag och haxxade, hade börjat ladda hem gentoo eller fedora, det spelar ingen roll iofs, o så skulle jag börja föra över alla mina filer från den externa hårddisken till min hårddisk i datorn, och då kraschade windows. när jag startar om datorn kommer jag till en bluescreen där det står nått med att ntfs.sys är skadad. jag kan alltså inte ens formatera hårdisken/partionen, inte ens om jag försöker. försöker jag så kommer jag till installationsfönstret för windows men det kraschar innan jag kommer till delen där man väljer i vilken partion man vill lägga sitt windows, så jag sitter fast med redhat 8.0 just nu :D och kan inte komma loss med enkla medel.
på nått sätt måste jag formatera windowspartionen så jag kan lägga in det igen eftersom filerna som ligger där skadade och förstör för mig när jag ska installera. hur gör jag det genom linux? jag verkar inte ha diskdruid, och fdisk förstår jag mig inte på riktigt. för jag hittar ingen "formatera" funktion, bara ta bort partion och sånt dravel. men det kanske jag måste eller? ta bort den skadade partionen...?
snälla kolo (bullen) hjälp mig
(och kom ihåg, det är inte killen i brevet som kompilerat kärnan)

Provat att boota från Windows-CD:n och reparera din Windowsinstallation?
Funkar oftast.
Mvh
/Han som rivit sönder fler installationer än vanligt

kmike
2005-05-01, 00:54
Gentoo!

Med pakethanterare och allting, jättesmidigt plus att man lär sig en massa när man installerar.

http://www.gentoo.org

Ch4rles
2008-09-21, 12:50
Känns som att det behövs en uppdatering i tråden! Stämmer det att Ubuntu anses vara det bästa? Vad säger ni om Xandros som följer med EEE PC? Funderar nämligen på att köpa en sådan.

Loke
2008-09-21, 13:09
Det finns knappast någon dist som är bäst, men ubuntu är väldigt populär.

krebbe
2008-09-21, 13:23
Sloganen för Ubuntu är ju "Linux for human beings", så kan du windows kan du Ubuntu.

Albatross
2008-09-21, 14:04
Sloganen för Ubuntu är ju "Linux for human beings", så kan du windows kan du Ubuntu.

Sanning med modifikation ;)
Men Ubuntu är väldigt enkelt att både installera och använda. Att det har det största communityt av alla distar gör det inte sämre precis.

Det finns även en speciell netbook remix för användning på EeePC, som är betydligt trevligare än Xandros.