handdator

Visa fullständig version : Ska prova deffa lite...


autonic
2005-04-27, 15:23
Hej!
Jag är en kille på 21år, väger 77kg.
Har tränat på gym sen jul ungefär.

Har gått upp ca 4-5kg sen dess och jag skulle våga påstå att det mesta faktiskt är muskelmassa.

Har dock hela tiden haft en ansenlig mängd underhudsfett som jag haft sedan ungefär ett år tillbaka, då jag under en period inte gjorde nånting annat än att spela datorspel och åt chips under 3 månaders tid. Var i princip aldrig utanför huset.

Då jag tränat fotboll i ca 12 år har jag alltid haft magrutor och ganska stabila lår. Inte alls så att folk skulle säga "oj, vad fina ben du har" men helt okej enligt mig.

Nu har jag bestämt mig för att deffa ner mig några kilon i hopp om att få fram muskeldefinitionen på överkroppen, framförallt mina magrutor.
Fram tills nu har jag tränat ca 3ggr i veckan, aldrig mindre än 2 och aldrig mer än 5ggr. Bara styrketräning, ingen konditionsträning.

Vad jag nu ska börja med är att gå upp och gå 30-60min varje morgon innan jag ätit frukost, dvs direkt när jag vaknat. Har en kompis som tränat kampsport ganska länge som tipsat mig om detta.
Jag har även bestämt mig för att börja spela fotboll igen, inte i något seriöst lag eller så, mest bara för träningens skull, och för att det är roligt.

Min kompis säger till mig att det inte ger något för mig att träna fotboll ur fettförbränningssynpunkt, då han påstår att den intervallträning som fotbollen ger bara bränner kolhydrater och i princip inget fett.
Jag vägrar att tro på detta, då jag anser att det är fotbollen som hållit mig smal och slank under hela min uppväxt eftersom att det är det enda jag sysslat med.

Kan någon ge mig något tips här och rätta någon av oss?

EDIT: Mina kostvanor ser ut såhär (på ett ungefär):
Frukost bestående av två fibermackor (hårda) med 130gram makrill på.
En tallrik fil med mycket musli, samt ett glas mjölk.

Lunch/Middag/kvällsmat:
Köttfärssås & spaghetti
Kyckling & ris
Lasange
Pytt i panna
Sill & Potatis.
(Dessa maträtter varvar jag mellan)

Tulork
2005-04-27, 15:27
Hej!
Jag är en kille på 21år, väger 77kg.
Har tränat på gym sen jul ungefär.

Har gått upp ca 4-5kg sen dess och jag skulle våga påstå att det mesta faktiskt är muskelmassa.

Har dock hela tiden haft en ansenlig mängd underhudsfett som jag haft sedan ungefär ett år tillbaka, då jag under en period inte gjorde nånting annat än att spela datorspel och åt chips under 3 månaders tid. Var i princip aldrig utanför huset.

Då jag tränat fotboll i ca 12 år har jag alltid haft magrutor och ganska stabila lår. Inte alls så att folk skulle säga "oj, vad fina ben du har" men helt okej enligt mig.

Nu har jag bestämt mig för att deffa ner mig några kilon i hopp om att få fram muskeldefinitionen på överkroppen, framförallt mina magrutor.
Fram tills nu har jag tränat ca 3ggr i veckan, aldrig mindre än 2 och aldrig mer än 5ggr. Bara styrketräning, ingen konditionsträning.

Vad jag nu ska börja med är att gå upp och gå 30-60min varje morgon innan jag ätit frukost, dvs direkt när jag vaknat. Har en kompis som tränat kampsport ganska länge som tipsat mig om detta.
Jag har även bestämt mig för att börja spela fotboll igen, inte i något seriöst lag eller så, mest bara för träningens skull, och för att det är roligt.

Min kompis säger till mig att det inte ger något för mig att träna fotboll ur fettförbränningssynpunkt, då han påstår att den intervallträning som fotbollen ger bara bränner kolhydrater och i princip inget fett.
Jag vägrar att tro på detta, då jag anser att det är fotbollen som hållit mig smal och slank under hela min uppväxt eftersom att det är det enda jag sysslat med.

Kan någon ge mig något tips här och rätta någon av oss?

EDIT: Mina kostvanor ser ut såhär (på ett ungefär):
Frukost bestående av två fibermackor (hårda) med 130gram makrill på.
En tallrik fil med mycket musli, samt ett glas mjölk.

Lunch/Middag/kvällsmat:
Köttfärssås & spaghetti
Kyckling & ris
Lasange
Pytt i panna
Sill & Potatis.
(Dessa maträtter varvar jag mellan)

Om du gör köttfärssåsen på nötfärs och steker i olivolja och använder nyttiga ingridienser så funkar det. lasange vet i fan det du.... willys pytt i panna e helt ok samt sill oc kyckling o ris e också bra. Tänk på att äta måttligt!

hallar
2005-04-27, 16:03
Intervall träning är jättebra för det skapar en ökad förbränning EFTER ditt pass. Det stämmer att under passet så är det mest kolhydrater som förbränns.

autonic
2005-04-27, 18:20
Visst måste fotbollsträning bränna mer fett än att vara ute på promenad?
Alltså, det måste väl ränta bättre om man vill gå ner i vikt?

WHITEFOLKS
2005-04-27, 18:23
Beror ju på hur lång promenaden/fotbollsträningen är och vilken intensitet. Men i allmänhet ja.

autonic
2005-04-27, 18:25
Spela fotboll i 1,5 timmar jämfört med att gå en långpromenad i 1,5 timmar.
Fotbollen måste ju ska bränna otroligt mkt mer fett då?
(Är nästan bara olika spelövningar på fotbollsträningen, dock är det väl kanske 1-2min vilopaus var 20:e minut på)

Skulle någon kunna uppskatta hur mycket det skiljer sig?
Säg att promenaden bränner 1000kcal, hur mkt skulle fotbollsträningen sluka, på ett ungefär? (Är inte speciellt noggrann)

Kaboffastar
2005-04-27, 18:36
EDIT: Mina kostvanor ser ut såhär (på ett ungefär):
Frukost bestående av två fibermackor (hårda) med 130gram makrill på.
En tallrik fil med mycket musli, samt ett glas mjölk.

Tänk på att det är ganska mkt kalorier i makrill.. dock bra fett.
Om det inte är müsli du gjort själv så kan man nog ganska kallt räkna med att det inte är det nyttigaste att tillgå i frukostväg om man ska dieta /deffa.

hallar
2005-04-27, 18:42
Spela fotboll i 1,5 timmar jämfört med att gå en långpromenad i 1,5 timmar.
Fotbollen måste ju ska bränna otroligt mkt mer fett då?
(Är nästan bara olika spelövningar på fotbollsträningen, dock är det väl kanske 1-2min vilopaus var 20:e minut på)

Skulle någon kunna uppskatta hur mycket det skiljer sig?
Säg att promenaden bränner 1000kcal, hur mkt skulle fotbollsträningen sluka, på ett ungefär? (Är inte speciellt noggrann)

Du bränner inga 1000 kcal på en 1½ timmes promenad. Det är en bra bit lägre.

autonic
2005-04-27, 20:07
Du bränner inga 1000 kcal på en 1½ timmes promenad. Det är en bra bit lägre.

Jojo, det fattar jag... hehe... men alltså.. jag tänkte bara som referenspunkt.
1000 är ett bra tal ;)