handdator

Visa fullständig version : Stelamark


Diana
2005-04-27, 14:56
Ok nu måsta jag fråga er kära vänner va ni tror om detta? Jag har på sista tiden börjat svagna i mitt grepp i stelamarken i takt med att man tar högre vikter osv, och för att få ut så mycke som möjligt av varje set och inte behöva sluta innan man inte orkar ett rep till, så brukar jag när jag känner att greppet börjar vekna(oftast efter omkr 4 reps) sätta ner stången i backen och snabbt ta ny fattning och göra två reps till, kan det på nåt sätt va negativt för ryggen och bidra till sånnadär satans muskelkramper eller vad det nu är *screwy* Fick höra det från en högst otillförlitlig källa igår som påstår sej hört det av en kunnig i området, och ni brukar ju sitta och trycka på en del kunnskaper så va tror ni, kan det vara så?

Fettecke
2005-04-27, 15:00
Jag tror att du ska träna underarmar lite mer än du gör nu ? köp grippers av Arne =D

Eller köpa dig ett par remmar och nyttja när du inte kan mer, eller spärra tummen mellan fingertopparna och stången eller ta "omvänt" grepp på en hand.... handhandflata ut på vänster hand, samt handflata in på höger (eller tvärtom, kör som du känner)

Sedan angående att du ställer ner stången är ju inte någon nackdel?, bara du har riktigt övningsutförande på resten av kroppen... så blir det ju lite längre rörelse-moment i övningen (vilket är bra till viss del...)

Sedan så finns det ju träningsmetoder där man lägger ner vikten och väntar 0.5s innan man går upp me den igen....

Kör som du tycker... känns det inge bra så tänk ut ett nytt alternativ, eller t'nk på ditt utförande...

ghar säkert glömt nått nu, men de fylls säkert i v nån annan =D

Sheogorath
2005-04-27, 15:05
Skulle ju föreslå att du i så fall markade upp stången med vanlig mark-teknik innan du börjar köra dina sista reps, så att du inte börjar dra från bottenläget med stela-mark-utförande.

Hur som: grippersträning är guld när det gäller att öva upp greppet, så jag håller med föregående talare där.

Popeye
2005-04-27, 15:07
Grippers är mkt bra.
Jag har själv haft stora problem med greppet men det börjar lösa sig nu...
Sedan huruvida det är dåligt för ryggen eller ej låter jag vara osagt men så länge du inte gör några konstiga rörelser i "andra" lyftet så bör det ju inte vara värre än det första.

Sheogorath
2005-04-27, 15:12
Grippers är mkt bra.
Jag har själv haft stora problem med greppet men det börjar lösa sig nu...
Sedan huruvida det är dåligt för ryggen eller ej låter jag vara osagt men så länge du inte gör några konstiga rörelser i "andra" lyftet så bör det ju inte vara värre än det första.

De flesta börjar ju med stången i bänkpresställningen så att lyftet påbörjas från toppläget så att man alltid har bibehållen spänning vid vändningen från negativ till positiv fas. Hon skriver att hon "sätter ner stången i backen" och tar ett nytt grepp, vilket då ju är helt annorlunda i jämförelse med hur hon börjar lyftet, förutsatt att hon börjar med stången "uppe" så som jag beskrivit.

Diana: du kan ju köra med mixat grepp i stela mark också. Går hur bra som helst.

JJ
2005-04-27, 15:14
Jag börjar från golvet, har aldrig haft problem. Men använd mixat grepp medan du tränar upp greppstyrkan så slipper du pausa.

Diana
2005-04-27, 18:44
Tackarr för era svar!!! Jo ja kör omvänt grepp radan, tycker det blir lååångt mycke stadigare då :thumbup: Men greppet gliderändå, det är inte direkt nån extreem nackdel för mej att göra på dethär viset, sätta ner stången och ta nytt grepp, MEN om det skulle kunna irriterar ryggen på nåt vänster som jag fått höra så är det nåt ja definitivt måste sluta med! *screwy*

Lillgrabben
2005-04-27, 19:08
Är det bara jag som kör med stötfattning utan tumlås i stelmarken?

Jag brukar lägga ner stången helt på golvet & pausa en ½ sek mellan repsen innan jag drar upp igen.



MVH

Diana
2005-04-27, 19:28
Sant?? har ja aaldri prövat ju? trodde att man förlorar spänningen eller nåt då *screwy* Måste testas nån gång!

Lillgrabben
2005-04-27, 19:31
Sant?? har ja aaldri prövat ju? trodde att man förlorar spänningen eller nåt då *screwy* Måste testas nån gång!

Bara för att du lägger ner stången så "ska" du inte slappna av! :)

Diana
2005-04-27, 19:34
Hehe :em: