handdator

Visa fullständig version : Räkna ut dagsbehov med pulsklocka?

Trytter
2005-04-27, 14:46
Jag har lagt märke till hur många som undrar hur de ska räkna ut hur många kcal de behöver under ett dygn och kom att tänka på en sak.
De flesta pulsklockor har ju en funktion som räknar ut hur många kalorier man bränt på viss aktivitet.
Visst är det bara en uppskattning, men jag undrar hur det skulle jämföra sig med andra metoder eftersom de flesta sätt att räkna ut dagsbehovet är ganska oprecisa om man säger så.
Det jag undrar är att om man skulle ha på sig pulsklockan under ett helt dygn och sedan utgå från hur många kalorier klockan säger man har bränt.
Skulle inte det funka som ett bra sätt att i alla fall få en uppskattning?
Eller är exUppladdningen.nu ett säkrare kort?

Kanske verkar som en konstig fråga men jag äger ingen pulsklocka så det är därför jag frågar här istället.

Junior
2005-04-28, 07:49
Min pulsklocka (Polar M65 har jag för mig att den heter) kräver att man har över 100 i puls för att den ska börja räkna kalorier.

Vidare har jag ingen aning om hur exakt den är när det gäller energiförbrukning.

Cinna
2005-04-28, 08:32
Tror tyvärr att det kan bli väldans svårt att få ett korrekt värde.

Sändarbältet fungerar bäst när det är lite fukt/svett mellan bältet och kroppen (detta gäller iaf den modell jag har från Polar). När det blir för torrt tappar den gärna pulsen varför kaloriberäkningen går åt skogen. Tror därför inte att man kan lita på klockan till 100% ... även om den ger en liten fingervisning över kaloriförbrukningen på ett pass.

skaparn
2005-04-28, 08:34
De flesta pulsklockor har ju en funktion som räknar ut hur många kalorier man bränt på viss aktivitet.
Det jag undrar är att om man skulle ha på sig pulsklockan under ett helt dygn och sedan utgå från hur många kalorier klockan säger man har bränt.
Skulle inte det funka som ett bra sätt att i alla fall få en uppskattning?

Rent empiriskt så kan jag förkasta energiförbrukningen på alla de pulsklockor jag provat. Jag kanske ställer in eländet fel men den visar på tok för mycket jämfört med andra skattningar.

Dessutom är ju inte, under en normal dag, pulsen allena avgörande för energiförbrukningen. Sitter du och hetsar upp dig över ett derby innebär inte det lika stor energiförbrukning som om 170 i puls orsakades av hård löpning.

Eller är exUppladdningen.nu ett säkrare kort?

Mest troligt.