handdator

Visa fullständig version : bästa uppladdningen till ett konditionstest?


izarul
2005-04-27, 11:12
På fredag ska vi ha ett så kallat coopertest i skolan

så många varv som möjligt på 12 min. Tror varven är 80 meter.

Hur ska jag förbereda mig för det så jag klarar av det bra? Vad ska jag äta dagen före? Kan jag konditionsträna dagen före med? Tog 30 varv sist och chansar på 32 nu.

Bengan
2005-04-27, 11:14
På fredag ska vi ha ett så kallat coopertest i skolan

så många varv som möjligt på 12 min. Tror varven är 80 meter.

Hur ska jag förbereda mig för det så jag klarar av det bra? Vad ska jag äta dagen före? Kan jag konditionsträna dagen före med? Tog 30 varv sist och chansar på 32 nu.
Klart du kan konditionsträna dagen innan men det är inte särskillt bra. Du förbränner inte några enorma mängder energi så det är inte jätte viktigt att ladda upp kroppen med stora mängder kolhydrater, ät inte direkt inan heller men det viste du nog :)

EDIT: Den psykiska uppladdningen är nog viktigast, eftersom du kommer får duktigt med mjölksyra. Lycka till

Ame
2005-04-27, 12:08
På fredag ska vi ha ett så kallat coopertest i skolan

så många varv som möjligt på 12 min. Tror varven är 80 meter.

Hur ska jag förbereda mig för det så jag klarar av det bra? Vad ska jag äta dagen före? Kan jag konditionsträna dagen före med? Tog 30 varv sist och chansar på 32 nu.

Det finns de som tränar dagen innan de ska springa, men det är något de har provat sig fram till så jag skulle inte rekommendera att du gör det om du inte vet att det passar dig. Givetvis så kör de väldigt lätt träning då.

Jag skulle rekommendera att du helt enkelt tar det lugnt dagarna innan. Ät ca 3 timmar innan du ska springa om möjligt. Drick en massa vatten också för att undvika vätskebrist.

izarul
2005-04-27, 14:55
Okej, tack! Nu ska jag klara detta :)

Nemesis
2005-04-27, 15:02
Som det sades ovan. Käka rejält med mat dagen innan och se till så att du inte har så mycket lös mat i magen innan löppasset. Ta det lugnt med drickan också och drick inga enorma mängder per tillfälle. Dela istället upp vätskeintaget på någon dl åt gången och drick lite oftare istället.

PyToN
2005-04-27, 15:31
Det finns alltså många olika sorters coopertest?
Har för mig att vi gjorde ett sånt i skolan och då skulle man springa mellan två koner innan ett pip på en stereo hördes.
Finns detta coopertest att få tag på? Alltså ljudslingan med pipen och en "gubbe" som berättar vad som skall göras.
Vore juste att ha det hemma så att man kan tjuvträna lite inför nästa gång!
I denna typ av coopertest är det väl mycket timingen det hänger på?

z_bumbi
2005-04-27, 15:44
Det finns alltså många olika sorters coopertest?
Har för mig att vi gjorde ett sånt i skolan och då skulle man springa mellan två koner innan ett pip på en stereo hördes.
Finns detta coopertest att få tag på? Alltså ljudslingan med pipen och en "gubbe" som berättar vad som skall göras.
Vore juste att ha det hemma så att man kan tjuvträna lite inför nästa gång!
I denna typ av coopertest är det väl mycket timingen det hänger på?

Även om det finns olika varianter av Cooperstestet så är det ett bip-test du tänker på.

Jax
2005-04-27, 21:30
Ladda inte upp med en massa kolhydrater och vatten. En regelrätt kolhydratladdning gör att du går upp nästan två kilo. Direkt kontroproduktivt på kortare sträckor. Kortare sträckor är alltså allt under halvmara. Halvmara är inte så långt det heller förresten. :D

Alltså, ät lagom mycket lagom långt innan testet. Bara så att du är pigg när du springer, hur du gör det vet du bäst själv. Blir du pigg på en cola så drick en cola för det räcker för 12 minuters löpning. Viktigare att inte vara tung i kroppen p.g.a. en massa mat.

Angående träning dagen innan. Jogga du lite lätt om du vill, men träna inte benen hårt. Du vill ju att dom ska vara pigga och fräscha. Hur som helst så lär träningen dagen innan inte ge dig bättre kondition, men kanske piggare ben. Hurvida det är fallet vet du bäst själv.

Pellefant
2005-04-27, 21:37
Coopers test i orginal är ju inte helt lätt att göra då man ska ha koll på exakt hur långt man sprungit på en viss tid.

Därför har alternativ vuxit fram, spring tex 2,5 km eller 3 km och titta sedan hur din kondis är i en omvandligstabell.

Tabell för 2,5 km: http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,467456,00.html

Jax
2005-04-27, 21:42
:laugh: det var de tramsigaste tiderna jag har sett tror jag.
Under 5 min/km i 2,5 km är utmärkt. Ja jävlar vi har då inte stora krav på vad som är bra kondition nu för tiden. Jaja, det är Aftonbladet jag vet, men ändå.

izarul
2005-04-27, 21:58
haha, över 31 armhävningar med KNÄNA I GOLVET så har man utmärkt styrka. Klarar över dubbelt så många riktiga. Fast det är ju som sagt aftonbladet :)

MilkmaN
2005-04-27, 22:25
Äh, den tabellen stämde ju inte ens. Det coopertest jag har gjort var 3 km och då låg 'MVG-Nivån' på 11:30 eller 11:00. Det var iaf inte jättelätt att springa under, även om det går med lite vilja.

Beep-testet är som ni sagt det med pip-pip.
Sedan finns yoyo-testet med, det är ungefär likadant men man börjar vid mycket högre intervall och intervallerna då man kommer upp i fart är mkt längre. Sedan finns ett tredje där man får stanna en stund mellan varje pip, är inte säker på vad det heter dock.

fffffffff
2005-04-28, 07:42
Det jag undrar är hur fan du har kunnat klara 30 varv?
Menar du att du sprungit 30 varv runt en löparbana där 1 varv är 400 meter? Isåfall skulle du klarat 12 kilometer på 12 minuter och det verkar inte så troligt...?
Här är en tabell över coopertestet:
http://www.brianmac.demon.co.uk/gentest.htm

fffffffff
2005-04-28, 07:43
haha oj förlåt jag e nyvaken och läste inte ditt inlägg riktigt noga :p...

z_bumbi
2005-04-28, 09:46
Här är en tabell över coopertestet:
http://www.brianmac.demon.co.uk/gentest.htm

Bra sida!

izarul
2005-04-28, 18:04
haha oj förlåt jag e nyvaken och läste inte ditt inlägg riktigt noga :p...


:D jag springer snabbt :hbang:

microman
2005-04-28, 18:52
Aftonbladet bevisar återigen sitt lösa grepp om verkligheten. gjorde coopartest i höstas och vi sprang på 400 meters 12 minuter. G-gränsen var på 2400 meter och det är för sega datornördar på teknikprogrammet.

Scratch89
2005-04-28, 19:03
Aftonbladet bevisar återigen sitt lösa grepp om verkligheten. gjorde coopartest i höstas och vi sprang på 400 meters 12 minuter. G-gränsen var på 2400 meter och det är för sega datornördar på teknikprogrammet.
Jag hoppas du menar att dte är en hög gräns!

Och, förresten, alla som går TE är inte datornördar *innocent*

izarul
2005-04-29, 16:51
Wehej =) 30 varv och förkyld, helnöjd!

fffffffff
2005-04-30, 14:59
Microman: hur långt hann du på 12 minuter?
Vårt coopertest är att man bara ska springa så fort man kan på 2400 meter.