handdator

Visa fullständig version : Kombinera olika muskelgrupper...


Slartibartfast
2005-04-27, 09:45
Tycker ni bröst-biceps, rygg-triceps eller bröst-triceps, rygg-biceps är en bättre kombination?

Man tränar ju armarna i princip två gånger i veckan med det första alternativet.

mvda
2005-04-27, 09:50
Har alltid kört efter principen bröst-triceps, rygg-biceps. Detta eftersom jag tycker att dessa muskelgrupper hör ihop naturligt. När du tränar bröst kommer du alltid involvera triceps till en viss grad och det samma gäller för rygg-biceps. Nackdelen är väl att man möjligtvis orkar lyfta mer i armövningarna om man kör det omvända och dessutom kan träna armar två gånger i veckan som du säger, vilket man naturligtvis iofs kan göra ändå. Men det finns väl olika teorier om just dessa två upplägg.

jwzrd
2005-04-27, 09:55
Bröst+triceps är en grym kombo, samma med bröst+axlar. (Och alla tre naturligtvis). Anledningen, tycker jag, är att det finns många bra övningar som svider i både bröst och triceps: tex dips och smalbänk. Båda är, iallafall för mig, riktigt bra bröstövningar OCH riktigt bra tricepsövningar.

Biceps är dock sladdbarnet i träningsprogrammet, biceps passar tammefan ingentstans. Har man kört ett långt och hårt ryggpass så finns det inte mycket kvar i biceps; att vikterna blir låga spelar ingen roll naturligtvis, men det känns inte lika skönt :)

The_RobRoy
2005-04-27, 10:05
Biceps är dock sladdbarnet i träningsprogrammet, biceps passar tammefan ingentstans. Har man kört ett långt och hårt ryggpass så finns det inte mycket kvar i biceps; att vikterna blir låga spelar ingen roll naturligtvis, men det känns inte lika skönt :)

Tur att det är så tråkigt att köra biceps da, så det gör inget.

jwzrd
2005-04-27, 10:14
Tur att det är så tråkigt att köra biceps da, så det gör inget.

Exakt. Jag ser det som skadeförebyggning att träna biceps.

The_RobRoy
2005-04-27, 10:21
Exakt. Jag ser det som skadeförebyggning att träna biceps.

Främsta anledningen är för att få upp hantlarna i snea hantelpressar och axelpressar ;)

jwzrd
2005-04-27, 10:24
Främsta anledningen är för att få upp hantlarna i snea hantelpressar och axelpressar ;)

Ja, och att kunna köra stångrodden tungt utan att något pajar.

Sheogorath
2005-04-27, 10:40
Shit. För första gången håller jag med ALLA som svarat i en tråd. Fantastiskt :bow:!

jwzrd
2005-04-27, 10:41
Shit. För första gången håller jag med ALLA som svarat i en tråd. Fantastiskt :bow:!

DOH