handdator

Visa fullständig version : Blod?


PyToN
2005-04-27, 08:28
Hittade följande fråga på NE.se, någon som testat att leva på enbart blod under en längre period? Var fick ni i sånna fall tag på blodet? Hos en slaktare, eller finns det kanske till och med blod att köpa i en vanlig matvarubutik?

"Livnära sig på blod?

Fråga Blodet består vad jag vet av en massa näring och vitaminer? Jag har också hört att det består av väldigt lite socker. Men det jag undrar är om det är möjligt för en människa att klara sig på att dricka blod och något som innehåller socker, t.ex. honung? Förklara det så jag förstår. För jag är inte så gammal.


Svar Du har rätt: blod är väldigt rikt på näring. Det finns inte så värst mycket socker i blodet. Men människan klarar sig faktiskt bra utan socker, för det bildas socker i vår kropp. Man kan få all näring man behöver om man dricker blod och inte använder någon annan mat. Fast i längden tycker man nog inte att det är så gott att dricka blod varje dag.

Jörgen Malmquist, docent i internmedicin "

abjorn
2005-04-27, 08:35
Har du planer på att konvertera till vampyr :confused:

PyToN
2005-04-27, 08:39
Mm, hur många dagar tror ni att man kan livnära sig på blodet från en människokropp? :eating: Nej men seriöst, vart kan man köpa blod? Grisblod eller nått alltså!

Mental
2005-04-27, 08:41
De säljer fryst blod i de matvarubutiker jag besöker. Grisblod, inte speciellt dyrt.

Näringsvärde:

Nötblod
72kcal
fett: 0,5g
Kolh: 0g
Prot: 17g

Grisblod
73 kcal
fett: 0,5g
Kolh: 0,1g
Prot: 17g

Men det blir till att dricka ganska mycket för att fylla sina behov, dock tror jag att man måste ta C-vitamin som tillskott.

PyToN
2005-04-27, 08:55
Nästan bara protein! :)
Nån som vet hur det smaker?
Kanske går att blanda i nått så att det smakar lite bättre (mixa det tillsammans med något eller nått)?

Mental
2005-04-27, 09:02
Nästan bara protein! :)
Nån som vet hur det smaker?
Kanske går att blanda i nått så att det smakar lite bättre (mixa det tillsammans med något eller nått)?

Smakar metalliskt, som att leda lite ström genom tungan typ.

Testa blanda med funlight :devil: :hbang:

Nej, blanda med mjöl så har du typ blodpudding, men då rasar ju hela iden med att leva uteslutande på blod

PyToN
2005-04-27, 09:05
Det hela kanske vore en juste ídé till en TV-serie...
Tänk er en dokusåpa där man får följa ett gäng människor, där den som lyckas hålla sig till att enbart förtära blod vinner.

Edit: Man skulle kunna stänga in alla i ett hus också...

Orm
2005-04-27, 10:30
Hmm, blir nog lappkok (blodpalt + renkött för er oinsatta) till lunch då...

Hades
2005-04-27, 10:37
Undrar varför jag mår illa.

Mons
2005-04-27, 10:54
Nu har det fan gått för långt.

B-jay
2005-04-27, 11:04
Jag får klökningar bara av att tänka på det! *spy*

PyToN
2005-04-27, 11:44
Vadå? Om man håller för näsan och sveper så kan det ju inte vara så svårt att få i sig nån liter! Hur är förresten konsistensen på blod?
Är den lite så där seg och tjock med små hårda klumpar i?

Mac
2005-04-27, 12:41
Du får mig att må *spy* ! Lägg ner nu *grr27*

zanzi
2005-04-27, 12:49
Medas du håller på kan du väll lika gärna operera bort onödiga organ du har i kroppen som t.ex. din ena njure. Den förbrukar ju massa protein helt i onödan. Halsmandlarna måste va onödiga dom med eller? Sen kan vi skära bort blindtarmen också! Tänk bara hur många av kolhydraterna i eftertränings-drinken blindtarmen roffar åt sig! *screwy*

Långeman
2005-04-27, 13:20
Haha.. Känns som hardcore tråd.. Skämt o sido så kommer du nog inte klara det länge. Vi fick testa smaka det när vi gick i skolan och smakade som en blandling mellan smält järn och en gammal död ko.. Är nog mycket psykiskt också.. Men men, vissa gör allt för protein ;)

PyToN
2005-04-27, 13:33
Medas du håller på kan du väll lika gärna operera bort onödiga organ du har i kroppen som t.ex. din ena njure. Den förbrukar ju massa protein helt i onödan. Halsmandlarna måste va onödiga dom med eller? Sen kan vi skära bort blindtarmen också! Tänk bara hur många av kolhydraterna i eftertränings-drinken blindtarmen roffar åt sig! *screwy*

Det verkar som en great idé, man kan ju passa på att ge bort de där organen till någon som behöver dem bättre också så har man slagit två flugor i en smäll.
Kom att tänka på en sak nu, om man ska tävla i någonting som kräver att man måste hålla sig inom en viss viktklass (bodybuilding) och man ligger precis på gränsen för att väga in i en lättare viktklass, då måste det ju vara lägligt att ta bort alla dessa organ? Kanske ska vänta tills ett mer lämpligt tillfälle innan man gör detta...

Nån som vet literpriset på blod?

gf_
2005-04-27, 13:34
Varför inte blanda protte drinken med blod ist för vatten/mjölk, borde funka ;)

PyToN
2005-04-27, 13:35
Varför inte blanda protte drinken med blod ist för vatten/mjölk, borde funka ;)

Lite osäker, den kanske skär sig?

aliquis
2005-04-27, 14:29
blir ju bra mycket näringsrikare iaf.

MyungChul
2005-04-27, 14:32
Vadå? Om man håller för näsan och sveper så kan det ju inte vara så svårt att få i sig nån liter! Hur är förresten konsistensen på blod?
Är den lite så där seg och tjock med små hårda klumpar i?

varför skulle det vara hårda klumpar i blodet? om det inte koagulerat dvs..

PyToN
2005-04-27, 15:01
varför skulle det vara hårda klumpar i blodet? om det inte koagulerat dvs..
Nått jag fått för mig bara... Det vore ju tuffare om det var så också, lite sådär som jättegammal mjölk! *popcorn*

Sverker
2005-04-27, 17:20
Proteinkvaliten på svin och nötblod är låget. Stor brist på den grenade aminosyran isoleucin gör det undermåligt som enda proteinkälla.

PyToN
2005-04-27, 17:33
Proteinkvaliten på svin och nötblod är låget. Stor brist på den grenade aminosyran isoleucin gör det undermåligt som enda proteinkälla.

Typiskt med folk som skall komma och förstöra ens drömar! :P

mmmCay
2005-04-27, 17:42
Typiskt med folk som skall komma och förstöra ens drömar! :P

Ät bönor, de är billigare :)

PyToN
2005-04-27, 18:59
Bönor, nej du!
Tjena tjejen, jag äter bönor! (nej)
Tjena tjejen, jag dricker blod! (ja!)

BeatNec
2005-04-27, 19:34
Bönor, nej du!
Tjena tjejen, jag äter bönor! (nej)
Tjena tjejen, jag dricker blod! (ja!)

HAHAHA!! :laugh:

helt rätt!


men som du snackade om tidigare, borde inte blodet koagulera ganska fort? de borde bli som en stor sårskorpa efter ett tag :naughty:

axlpxl
2005-04-27, 19:41
Jag har levt på blod ända sen liten, min mamma födde upp mig på det och jag har bara fortsatt. Dricker/äter cirka 2literblod om dagen och det klarar jag mig bra på. *flex*

mmmCay
2005-04-27, 20:17
Jag har levt på blod ända sen liten, min mamma födde upp mig på det och jag har bara fortsatt. Dricker/äter cirka 2literblod om dagen och det klarar jag mig bra på. *flex*

Min mamma födde mig upp på pizza och tacos. Det gör inte saken "rätt".

Tycker att PyTon är för fegis för att äta bönor. ;)

skaparn
2005-04-27, 22:34
Varför inte blanda protte drinken med blod ist för vatten/mjölk, borde funka ;)

Testade just, 0,5 skopa SELF i 2,5dl blod, löste sig dåligt. Råkade dessutom lämna den framme en stund så det blev som en enda stor prottesårskorpa i shakern. Ungefär som sega kex då jag bröt bitar och åt.

Ännu jobbigare var det att skära sig i ljumsken för att få fram allt blod, dessutom gissar jag att man inte tjänar något näringsmässigt om man dricker sitt eget, går jämt ut (förlust, då jag spillde lite).

Grisen
2005-04-27, 23:03
Testade just, 0,5 skopa SELF i 2,5dl blod, löste sig dåligt. Råkade dessutom lämna den framme en stund så det blev som en enda stor prottesårskorpa i shakern. Ungefär som sega kex då jag bröt bitar och åt.

Ännu jobbigare var det att skära sig i ljumsken för att få fram allt blod, dessutom gissar jag att man inte tjänar något näringsmässigt om man dricker sitt eget, går jämt ut (förlust, då jag spillde lite).

:D

PyToN
2005-04-28, 07:29
Min mamma födde mig upp på pizza och tacos. Det gör inte saken "rätt".

Tycker att PyTon är för fegis för att äta bönor. ;)

*grr27* Nu skulle det ha passat bra med en taskig kommentar om din mamma och henns matvanor, men jag avstår! ;)

abjorn
2005-04-28, 07:34
vad är det för fel på tacos :confused:

PyToN
2005-04-28, 07:47
Du har inte sett mmmCays mamma va?