handdator

Visa fullständig version : Är bulk ett måste?


martin86
2005-04-26, 22:17
Är det verkligen så att en s.k. bulk är ett måste för muskelökning? Då jag länge legat på samma vikt, och inte ökat nämnvärt i massa, kan det vara mitt problem?

I början ökade jag ganska hyfsat, men efter ett tag stagnerade resultaten. Är det verkligen så illa att man måste hålla på att bulka för att få bättre resultat?

TCOG
2005-04-26, 22:19
Nej.

John M
2005-04-26, 22:19
Ett kaloriöverskott på några hundra kcal är ju det optimala för muskelbygge, men att trycka i dig överdrivet mycket mat är bara onödigt.

Eatalot
2005-04-26, 22:21
Det beror på vad man menar med bulk. Du måste iaf ligga på ett kaloriöverskott för att öka. Att bulka så man blir fet "host" är väl inte ett måste, men det underlättar då med;P

Kaboffastar
2005-04-26, 22:24
Hur man blir Stor...

Så här är det:
- För att kunna bli grov måste man träna tungt. Tyngre än många tror är möjligt. Man måste slita med vikterna, fuska, ha assistans, bli örfilad i ansiktet och ladda kroppen full med Treo för att orka med träningsvärken.

- För att kuna träna så hårt måste man äta kopiösa mängder mat. Börja dagen med ett kg risgrynsgröt, och sedan vräka i sig kalorier under hela dygnet. Kanske ställa klockan för att gå upp och äta mitt i natten. Var inte rädd att bli tjock - det finns tekniker för att gå ner i vikt också, medan man behåller massan...

-En tung kropp kan hantera tunga vikter bättre än en lätt kropp.Och tunga vikter bygger. Punkt slut.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19348

Eatalot
2005-04-26, 22:26
mm det gör inte så mycket om man går upp i fettvikt heller. Inse hur mycket lättare det är att tappa fett än det är att öka i muskelmassa och styrka.

Kaboffastar
2005-04-26, 22:27
mm det gör inte så mycket om man går upp i fettvikt heller. Inse hur mycket lättare det är att tappa fett än det är att öka i muskelmassa och styrka.


tala för dig själv grabben :D det är ingen lek att deffa, i alla fall inte från min utgångspunkt.

Eatalot
2005-04-26, 22:30
hehe nä jag är endomorph själv så...=) testade en gång att "deffa" eller banta, och det gick förvånansvärt lätt så jag har inte testat nå mer sedan dess :D

edit: inbillade mig själv att jag var meso ett tag, men så var inte fallet såg jag sedan på amgen.

Kaboffastar
2005-04-26, 22:31
hehe nä jag är mesomorph själv så...=) testade en gång att "deffa" eller banta, och det gick förvånansvärt lätt så jag har inte testat nå mer sedan dess :D

Visst de 10 första kilona går lääääätt sen är det dom sista 7 på en 88 kilos man, 183 cm lång.. det går segt.. seeegt

martin86
2005-04-26, 22:32
Men fan *cry* . Det tilltalar mig inte alls att behöva feta upp sig för att sedan kämpa för att gå ner igen...

Men men, ska träna på hårt och se vad som händer. Om inget händer får jag väl fösöka mig på en liten bulk...

Eatalot
2005-04-26, 22:34
försök balansera in dig på ett kaloriöverskott som ändå inte gör att du ökar i fettvikt. Du får väl ta några kg innan du hittat rätt men det är jhu bättre än att äta för lite och träna helt i onödan.

Kaboffastar
2005-04-26, 22:34
Men fan *cry* . Det tilltalar mig inte alls att behöva feta upp sig för att sedan kämpa för att gå ner igen...

Men men, ska träna på hårt och se vad som händer. Om inget händer får jag väl fösöka mig på en liten bulk...

Har du testat att käka lite mer bara helt enkelt ? inte dubbelt så mkt som du äter nu utan bara lite mer.. kansk enåt vettigare på kvällen än vad du äter tex. jag har ingen aning om vad du äter på en dag :)

Baan
2005-04-26, 22:35
du behöver inte bli fet... att man blir fet kan man likställa med att man uppfattat det där med kaloriöverskott lite fel. Många likstäler ju bulk med att man kan äta vad för skit man vill och ligga på hur mycket energiöverskott som man vill, för det är ändå bulk. Sen blir man fet men det är lugnt man bulkar ju :)

Äter du rätt och följer en vettig diet vid bulk så kommer du inte bli ett fetto

Kaboffastar
2005-04-26, 22:37
Du kanske bara äter lite för lite. skick upp vad du äter på en dag ungefär eller länka om du ahr det uppskrivet här.

martin86
2005-04-26, 22:38
du behöver inte bli fet... att man blir fet kan man likställa med att man uppfattat det där med kaloriöverskott lite fel. Många likstäler ju bulk med att man kan äta vad för skit man vill och ligga på hur mycket energiöverskott som man vill, för det är ändå bulk. Sen blir man fet men det är lugnt man bulkar ju :)

Äter du rätt och följer en vettig diet vid bulk så kommer du inte bli ett fetto

Okej. Jag får la ge mig på en liten bulk efter sommaren för att se hur kroppen reagerar. Man vet ju som sagt inte förrän man prövar på.

Tack för alla svar! :)

aliquis
2005-04-26, 23:20
Beror ju på vad du menar, om du menar bli fet så nej, om du menar äta mer om du inte ökar i massa så ja.

Johan.S
2005-04-26, 23:33
Om man som mig gillar mat så kommer bulken naturligt. Visst man kan ju tokäta bara för att öka i vikt men det brukar ju mest resultera i kraftigt ökat midjemått. Äta bra mat som bas och sedan unna sig det som man blir sugen på är min melodi.

Piranha
2005-04-27, 07:43
Nej du måste inte bli onödigt fet för att öka i muskelmassa ..

Slartibartfast
2005-04-27, 08:41
Piranha, kan du inte slänga upp ditt träningsprogram? Jag är nyfiken på hur man blir så där grov som dig (seriöst). Du var väl skitspinkig när du började?

Ontopic: Du behöver inte bli fet för att öka i massa, men du kan bli fet utan att öka i massa.

Piranha
2005-04-27, 09:04
Mitt programm är ifs inte så speciellt , kanske antalet set då

Dag.1 ( Bröst + Triceps Pump )
Uppvärming av axlar + triceps + rygg.
Bänkpress ( byggarbänk ) Stege om 5-6 set upp till 6 reps och sen sista set *-max
Lutande hantelpress 5 set ( 10 reps stege till 6 reps )
Sittande bänkpress + Pecdec ( superset ) 3 set sittande bänk + 4 set pecdec
Snedbänk smith 6 set , 4 set + 2 set lätt med brett grepp.
Cablecross + pullover ( superset ) 5 set vardera.
Triceps- pushdown rep + kickbacks ( 5 set vardera ) lätt bara mjölksyra och pump

Dag.2 ( Axlar )
Uppvärmning axlar + triceps
Press bakom nacke ( smith ) 5-6 set ( i stege upp till 6-7 reps ) sen 1 set lättare sist.
Hantelpress 5 set ( stege till 6 reps )
Utsida + baksida i maskin ( superset ) 4 set vardera
Framsida axlar i smith ( variant med armbågarna frammåt och begränsad bana , ( ej hela hela vägen upp , eller ner ) mycke pump ( 4-5 set )
Utsida + Baksida ( igen ) denna gång med hantel ( 5 set vardera )
Shrugs i smith ( frammåtlutad ) ägnad att bygga djup i trapz och kanske inte så mycke höjd ) ( 6-7 set )
Nacke 5 set ( i lårcurlmakinen )

Dag.3 ( armar )
Uppvärming triceps och stretch av axlarna.
Dips 6-7 set med viktbälte ( 60-70 kg i bältet ) 10 reps
Frenchpress ( 5-6 set )
Smalbänk (5 set )
Frenchpress Hantel ( 6 set ) 3 set dubbel+ 3 set enkel )
Yterligare 2 övningar för att tömma triceps , brukar bli pushdown , kickbacks etc ... valfria kärringövningar man känner för dagen
Skivstångscurl 6-7 set
Curl över scottbräda sittandes i Cablecross ( 5-6 set )
Stående hantalcurl 5-6 set
Curl i maskin 6 set ( 3 set singel , 3 set enkel )
Concentrationscurl ( hammer ) X max .. ( tills slut )

Dag.4 ( vila ) oftast cadiopass

Dag.5 Rygg
Latsdrag 6-7 set ( relativt lätt för att få pump och kontakt
T-bar 5-6 set
Rodd ( rak stång brett grepp ) 4-5 set
Rodd (smalt grepp) 5-6 set
Drag på framsida i latsdragmaskin 5-6 set
Hantelrodd eller skivstångsrodd (smith ) , 5-6 set
Valfria fjoll ( stretchövningar )

Dag.6 Ben
Benspark + lårcurl ( upvärming )
Knäböj ( 7-8 set )
Hacklift (4-5 set )
Benpress eller Frogsquat(smith ) beroende på dagsformen ( 5-6 set )
Benspark + Lårcurl i superset ( 6 x på vardera )
Vader ... sällan
Stretcha höfböjaren.

Dag.7 Vila ( ätardag )

Slartibartfast
2005-04-27, 09:25
Du milde vilken mängd set!! :bow: Jag skulle dö efter en tredjedel. :D

JJ
2005-04-27, 09:32
Du milde vilken mängd set!! :bow: Jag skulle dö efter en tredjedel. :D
Håller med. Det där kan aldrig fungera :D

jwzrd
2005-04-27, 10:06
Jag tycker en bulk (inom rimliga gränser) helt klart är nödvändig. Inte för att jag tror att all överätning nödvändigtvis bygger mer muskler i sig jämfört med en mer avägd kost, utan för man med den tokiga mängd energi och tryck man har då helt enkelt tränar som ett ärkemongo på speed. Man kollar till på klockan, konstaterar att det gått en timme, räknar efter setten och inser att man kört 15 jävligt tunga set böj och låren känns som trästockar; och TROTS det längtar man efter 10 set frontböj. DET kommer däremot att göra skillnad i resultaten. Det är en inställningssak, ett sätt att sätta sina efforts i ett bättre perspektiv.

Man äter för mycket under en period för att lära sig träna riktigt jävla tungt och hårt. När man fått nya erfarenheter där, hur mycket man kan ta fram när man ätit 5-6Mcal om dagen i någon månad så kan man gradvis sänka energiintaget tills man märker att träningsresultaten påverkas.

Mighty
2005-04-27, 10:45
Postar en gammal välkänd artikel från Big.P som jag gissar många här har läst. Intressant i vilket fall som helst :)
To bulk or not to bulk (http://www.bahnhof.se/~bksport/dcforum/DCForumID16/24.html)