handdator

Visa fullständig version : Styrkelyft stål


Nizze_
2005-04-26, 22:10
Varför använder man slålvikter i styrkelyft. varför inte gummi som i tyngdlyftning?

För övrigt tycker jag av någon anledning det är skönare med gummi.. :hbang:

Lillgrabben
2005-04-26, 22:17
Varför använder man slålvikter i styrkelyft. varför inte gummi som i tyngdlyftning?

För övrigt tycker jag av någon anledning det är skönare med gummi.. :hbang:


Det ryms inte nog många vikter på stången om man ska köra med feta gummivikter. Maxbelastningen blir gissningsvis kring 250 kg med gummiplattor & då får inte passarna nånstans att ta i stången om behovet av passning uppkommer.

Själv föredrar jag Eleikos supertunna kalibrerade viktskivor på stången. Deras balans etc slår det mesta annat!

Baan
2005-04-26, 22:45
Det ryms inte nog många vikter på stången om man ska köra med feta gummivikter. Maxbelastningen blir gissningsvis kring 250 kg med gummiplattor & då får inte passarna nånstans att ta i stången om behovet av passning uppkommer.

Själv föredrar jag Eleikos supertunna kalibrerade viktskivor på stången. Deras balans etc slår det mesta annat!

har du bild? blev nyfiken

Bjorne
2005-04-26, 22:49
har du bild? blev nyfikenVet inte riktigt vad du undrar, men är det över viktskivan, så syftar han nog på en "vanlig" 25kgs röd stålvikt.

Baan
2005-04-26, 22:58
Vet inte riktigt vad du undrar, men är det över viktskivan, så syftar han nog på en "vanlig" 25kgs röd stålvikt.

jag undrade helt enkelt vilka vikter han menade.. men en gissning dom här?

hade sån på mitt gamla styrkelyftargym och håller nog med om att dom är väldigt bra.. vet inte HUR bra men jag tror dom knäcker skip sport skräpet som dom har på mitt nya gym

Lillgrabben
2005-04-26, 23:09
jag undrade helt enkelt vilka vikter han menade.. men en gissning dom här?

hade sån på mitt gamla styrkelyftargym och håller nog med om att dom är väldigt bra.. vet inte HUR bra men jag tror dom knäcker skip sport skräpet som dom har på mitt nya gym


Japp, det var såna vikter som jag menade! :thumbup:


Det är BRA vikter, fattas bara annat då varje lite större platta kostar cirka 3000 kr / st.

aliquis
2005-04-26, 23:20
Uhm, vad gör dem värda så mycket? Bättre hållfasthet? Tyngre gods? Böjer sig inte lika lätt?

nottis
2005-04-27, 00:11
Såna har vi fulla gymet av :hbang:

Kalleh
2005-04-27, 00:16
Ta en stång, släng på 150 pannor i ogummerade vikter. Lyft upp på raka armar över huvudet. Släng ner skiten i golvet. ;)

Förklaring till varför stålvikter ej används inom tyngdlyftning alltså :D

Mart|n
2005-04-27, 06:14
OL stång + gummivikter = massa "gung" i stången som dom ska ha i tyngdlyftning.
SL stång + järnvikter = man kan ha en jävla massa vikter och det blir nästintill inget gungande i stången.


Jämför att böja 150kg+ med en olstång + gummivikter med att göra samma sak med en slstång o järnvikter. Gissa vilket som är lättast? :)

Baan
2005-04-27, 08:10
har för mig att kvaliteten, just saker som vad väger skivorna EGENTLIGEN, är det som avgör priset. Riktigt billiga bajsvikter smo man har till skolstänger hade jag för mig kunde väga fel i flera 100 gram, men jag missstänker att eleiko vikterna här har väldigt väldigt liten (och bra) felmarginal, kanske handlar om enstaka gram, kanske mindre.

För övrigt är väl Eleiko ett väldigt starkt märke som används vid tävlingar, så att det kostar as är väl inte så konstigt :)

z_bumbi
2005-04-27, 08:23
De nya Eleiko-gummivikterna (Mitten är av metall.) som används vid stortävlingar inom tyngdlyftning gör faktiskt att man kan lasta väldigt mycket vikt på stången utan problem inom tyngdlyftningen men även med de gamla (Som är bredare) kan man få på en hel del.
Särskilt om man börjar med två gröna (50 kg styck) och sen bara kör röda. :D

En liten parantes när det gäller att passa, de nya klovarna för tyngdlyftning från Eleiko ser ut att kunna skada passarna rejält om man skulle använda dem vid styrkelyft. Jag har inte sett dem i verkligheten ännu men får man hem ett tävlingset från Eleiko för att köra SL ska man nog kolla en extra gång på klovarna och se vilka som är med.

Mart|n
2005-04-27, 08:45
Menar du dessa?
http://www.eleikosport.se/images/products/cobc5.jpg

z_bumbi
2005-04-27, 09:27
Menar du dessa?
http://www.eleikosport.se/images/products/cobc5.jpg

Nej. Det var några som användes vid EM med en spak som man vrider fast kloven och större vred än normalt för att låsa fast vikterna. Spaken såg ut att sticka ut en bra bit och vreden så elaka ut, allt ut styrkelyftsperspektiv.
För klovare inom tyngdlyftning, med de nya viktreglerna, är det nog välkommet med klovar som är lättare att plocka av och på.

aliquis
2005-04-27, 11:22
OL stång + gummivikter = massa "gung" i stången som dom ska ha i tyngdlyftning.
SL stång + järnvikter = man kan ha en jävla massa vikter och det blir nästintill inget gungande i stången.
Jämför att böja 150kg+ med en olstång + gummivikter med att göra samma sak med en slstång o järnvikter. Gissa vilket som är lättast? :)
heh... jag kör nog alltid med sl-stång o gummivikter :/
Borde jag ta stålvikter till böjen alltså o hålla mig till gummi vid mark?

aliquis
2005-04-27, 11:26
har för mig att kvaliteten, just saker som vad väger skivorna EGENTLIGEN, är det som avgör priset. Riktigt billiga bajsvikter smo man har till skolstänger hade jag för mig kunde väga fel i flera 100 gram, men jag missstänker att eleiko vikterna här har väldigt väldigt liten (och bra) felmarginal, kanske handlar om enstaka gram, kanske mindre.
Å andra sidan borde ju några hundra gram vara skitsamma sålänge det inte är tävling. Vi har nog "bara" eleiko också.

FinnPower
2005-04-27, 12:21
Det som blir skillnaden egentligen är ju att om du kör med gummivikter i böjen och lastar på t.ex 250 kg så svajar det betydligt mer än om du kör med tunna stålskivor i och med att tyngdpunkten flyttas utåt. Jag vet att många gillar när stången böjs och sviktar, det ger en viss studs i botten (men då ska man kunna hantera det förstås).

På vikter runt 100 kg är det nog ingen skillnad. Jag skulle tro att det behövs närmare 170-180 kg för att det ska märkas nån skillnad med en SL-stång.

Håll dig till gummivikter i marken för att skona underlaget.

Edit: Jag skulle quota aliquis sista inlägg på förra sidan.....

Långeman
2005-04-27, 12:42
Ahhaa.. Har alltid stål när jag kör mark. Låter rätt mycket och inte snällt mot golvet så får nog byta. Aldrig tänkt på skillnaden innan.

Mart|n
2005-04-27, 14:15
Man kan väl säga som så att alla vikter som ska slå i marken bör ha gummi runt sig :)

bubbe
2005-04-27, 17:54
Man kan väl säga som så att alla vikter som ska slå i marken bör ha gummi runt sig :)

också var vi inne i dumpa stången cirkeln igen.....

när jag knäböjde på ett gym i göteborg hade dom bara ol stång, tyckte faktiskt det var tyngre iom svajet, iofs var jag inte upp på mer än 150, men normalt går jag upp till 165 med sl stång.

Nizze_
2005-04-27, 18:09
Tackar för alla fina svar ... då var det lite som jag tänkte att man inte fårpå nog med vikter... inget problem för mig dock =) tyngsta jag har på stången är runt 130kg gummivikter .. vad det är för stång vet jag ej.